Vilket drag!
I Sverige har husbilsmarknaden svalnat det senaste Äret tack vare vÄra politikers skattetörst. I Tyskland straffas inte husbilister pÄ samma sÀtt, dÀr ser man fördelarna med att invÄnarna spenderar sin fritid pÄ ett miljövÀnligt vis och spenderar sina pengar inom landets grÀnser. Och det mÀrks nÀr man besöker Tysklands campingmÀssor. HÀr Àr det fullt i gÄngarna och i montrarna hinner sÀljarna knappt med.
Text och foto Stefan Janeld
CMT Àr inte i första hand en plats att visa nyheter. Den ligger fel i tid för detta. Handlarna har redan köpt pÄ sig de fordon som ska sÀljas under Äret. De uppskattar inte att tillverkarna lanserar nyheter som konkurrerar med vad de redan bestÀllt.
Men helt tomt pÄ nyheter var det inte. Flera mindre, mer nischade, tillverkare visade upp nya modeller.
Europas ledande semestermÀssa
Med 1 000 fordon utstĂ€llda pĂ„ 75 000 kvadratmeter Ă€r CMT i Stuttgart Europas nĂ€st största campingmĂ€ssa, efter Caravan Salon i DĂŒsseldorf. Sett till antal besökare Ă€r den nummer ett med över 300 000 stycken mot Caravan Salons 268 000 stycken.
I Är slogs rekord. Första helgen kom hela 90 000 personer.
Ursprungligen var CMT en semestermÀssa dÀr destinationer dominerade. Varje land hade sin egen monter (Àven Sverige). Du kunde frossa bland kryssningsrederier, muséer, campingkedjor, regionala sevÀrdheter frÄn Tysklands alla hörn. Campingfordonen kom senare.
Men de senaste tio Ären har fritidsfordonen, frÀmst husbilarna, ökat i antal. Idag ryms destinationerna i fyra hallar medan fordonen fyller sex hallar. I destinationshallarna Àr en stor del av utstÀllarna campingplatser.
I direkt anslutning till mÀssan en stor husbilsparkering/mÀsscamping. Kostar 25 Euro per natt inklusive el, 20 Euro utan el.
BĂŒrstner - Comeback i enklare version
BĂŒrstner Delfin var en framgĂ„ngsrik serie mellan 2004 och 2008. En pĂ„kostad halvintegrerad modellserie med drivlina frĂ„n Renault och chassi frĂ„n AL-KO. Den gick att fĂ„ med Aldes vattenburna vĂ€rme, vilket uppskattades av svenska köpare. Den hade till och med ett dubbelgolv som höll tekniken frostfri och ur vĂ€gen. En halvintegrerad premiumhusbil. Och det var nog det som fĂ€llde modellen. BĂŒrstner Ă€r en mellanklasstillverkare och ska inte konkurrera med koncernsyskonen Hymer och Laika.
Nu nĂ€r BĂŒrstner Ă„terupplivar modellnamnet har man valt att göra en mellanklassbil. Inget AL-KO chassi. Inget dubbelgolv. Luftburen vĂ€rme.
Men tro inte att det Ă€r en pĂ„ver bil. Inredningen lever upp till BĂŒrstners ambition att skapa hemkĂ€nsla ombord â Harmony Line.
För att knyta an till modellnamnet Àr det hoppande delfiner broderade i soffornas och framstolarnas ryggstöd.
PrismĂ€ssigt ligger Delfin precis under BĂŒrtsner Lyseo Time T. Vilket gör modellserien till BĂŒrstners billigaste.
Fem olika planlösningar erbjuds, frÄn 698 till 738 cm lÀngd. TvÄ lÄngbÀddarsmodeller, en med fransk sÀng, en med fristÄende dubbelsÀng och en utan fast sÀng till förmÄn för ett stort badrum och massor av stuv.
UtvÀndigt kan bilen fÄs helvit, med blÄ dekor eller brun (mocca).
Bumo - Fler modeller i trÀ
Bumo Àr en liten tillverkare som bygger miljövÀnliga husbilar med bodelar helt i trÀ. Förra Äret visade de en stor modell pÄ lastbilschassi, med utdragbar altan i dubbelgolvet och regnsamlare pÄ taket bara för att nÀmna nÄgra saker som stack ut med bilen.
I Är visade man tvÄ mindre modeller. Ett specialbygge pÄ ett gammalt brandbilschassi, ett one-off bygge, och en byggd pÄ ett fyrhjulsdrivet Iveco Daily chassi.
Produktionen Àr liten. Beroende pÄ vilka modeller som bestÀlls kan man klara av 6-10 pÄ ett Är.
Bumo Der Entdecker stĂ„r pĂ„ ett Iveco Daily 4×4 chassi. Kostar frĂ„n 2,5 miljoner. I utstĂ€llt utförande Ă€r den 800 000 kronor dyrare. Ett av de dyrare tillvalen Ă€r altanen.
Trots den kompakta bodelen Ă€r det en rymlig sittgrupp och gott om plats att stuva undan saker. TvĂ„ enkelbĂ€ddar Ă€r hissade i taket. Man valde att inte göra dubbelsĂ€ng för att öka flexibiliteten. Man hissar ner sin binge nĂ€r man Ă€r trött, reskamraten kan sitta kvar i sittgruppen. För att sĂ€ngarna ska vara stabila nĂ€r man sover i dem Ă€r de försedda med nedfĂ€llbara ben â en bra finess som gĂ€rna fĂ„r hitta till andra tillverkare.
Badrummet Àr antingen toalett eller duschkabin. Notera att duschbaljan Àr i rostfritt stÄl.
PÄ bakstammen sitter reservhjulet pÄ en hiss.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/widget-base.php on line 223
Warning: Undefined array key -1 in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/controls-stack.php on line 695
Bumo kallar denna modell för Der Abenteurer. Byggd pÄ ett chassi frÄn en veteranbrandbil Àr den minst sagt uppseendevÀckande.
Camp-Line - PlÄtis med slide-in toalett
Camp-Line Àr en för oss okÀnd tysk inredare av skÄpbilar. De tÀnker inte i invanda mönster. Modellen de visade pÄ mÀssan heter The Lounge och Àr inredd med U-soffa bak. Men det Àr inte den som fÄngar vÄrt intresse. Det gör badrummet och passagerarsoffan.
Badrummet Àr dras fram nÀr man ska anvÀnda det. NÀr det inte behövs tar det minimalt med plats.
IstÀllet för den sedvanliga passagerarstolen Àr det en passagerarsoffa i denna modell. Precis som i transportbilar Àr den alltsÄ tresitsig fram. Inget konstigt med det. Men denna soffa kan snurras in mot bodelen. Det har vi aldrig sett tidigare.
Finishen ombord Àr hög, likasÄ Àr utrustningsnivÄn. 200 Ah litiumbatteri, induktionshÀll, kompressorkyl, avancerat ljudsystem, appstyrda funktioner.
Cargo-Camper Mozart - Ultraflexibel
Det Àr knappast snyggt. Men med Cargo-Campers lösning Àr bilen lika delar hantverkarbil och campingbil. I princip Àr det en hantverkarinredning med nÄgra extra moduler som gör det möjligt att ocksÄ bo i bilen. Ingen dum tanke för snickaren eller rörmokaren som vill utöka sitt upptagningsomrÄde.
Det finns köksmodul, toalettmodul, handfatsmodul. De kostar ca 2 000 Euro styck.
Man kan montera systemet i vilken skÄpbil som helst.
Deras utstÀllda bil var döpt till Cargo-Camper Mozart. Ett namn som förklaras av att företaget har sin bas i Salzburg, Mozarts hemstad.
Inredningen Àr inte bara funktionell, den Àr Àven ekologisk. Ett argument i tiden.
Inredningen finns i olika fÀrg. PÄ mÀssan stod en bil med mörk och en med ljus version.
Dethleffs - Campingbil med eldrift
Inreder man en hybriddriven Ford Transit Custom fÄr man en miljövÀnlig campingbil. Det Àr precis vad Dethleffs gjort inför mÀssan.
I staden gĂ„r den pĂ„ el med en rĂ€ckvidd pĂ„ ca 50 km. PĂ„ transportstrĂ€ckorna startar man en liten bensinmotor (1,0 liter) som inte driver bilen framĂ„t, dess funktion Ă€r istĂ€llet att ladda batterierna sĂ„ man kan köra pĂ„ el Ă€ven under transportstrĂ€ckorna. Motorn Ă€r dĂ€rmed en ârĂ€ckviddsförlĂ€ngareâ.
Modellen Àr döpt till Globevan E.Hybrid.
Carthago - Inget att dölja
Carthago stÀllde ut ett husbilsskelett i vilket man kan se hur bilen Àr uppbyggd. Mycket pedagogiskt och vittnar om att man Àr stolta över sin produkt.
Challenger - Jubileumsmodell
Challenger fyller 35 Är i Är och firar med en inredd skÄpbil med extra mycket utrustning och uppseendevÀckande lack.
Utrustning för ca 70 000 kronor sÀljs för jubileumspriset ca 14 000 kronor.
Chausson har inte jubileum i Är. Men modellen finns Àven med deras dekaler. Chausson och Challenger Àr ju tvillingfabrikat.
LĂ„ngbĂ€ddar eller tvĂ€rbĂ€dd. Jubileumsbilen finns i bĂ„da versionerna. PĂ„ bilderna lĂ„ngbĂ€ddarsversionen â V217.
Iridium 2.0 â snyggare, starkare, lĂ€ngre rĂ€ckvidd
Iridium Àr den enda helt eldrivna halvintegrerade husbilen. Den har tidigare kritiserats för att vara allt för simpelt inredd och med för kort rÀckvidd. Men nu Àr man pÄ rÀtt vÀg.
Basbilen Àr en Moovéo, en tvilling till Pilote som sÀljs i Tyskland.
Batterikapaciteten har ökats frÄn 86,4kWh till 108 kWh, vridmomentet frÄn 650 till 730 Nm.
Företaget plockar ur originaldrivlinan och monterar en elektrisk. Det Àr inget hokup pokus. Samma elmotor anvÀnds av UPS i 330 transportbilar i Tyskland, det Àr alltsÄ en vÀl beprövad motor.
RÀckvidden anges till 400 km. Men Àr i realiteten lÀngre om man kör lugnt. Dock vill man inte lova för mycket.
Inom kort kommer man med hjÀlp av uppvÀrmda batterier fÄ en ytterligare förbÀttrad rÀckvidd. Det Àr nÀmligen sÄ att batterierna tar laddning betydligt effektivare om de Àr varma. Man kommer dÄ kunna ta tillvara mer av bromsenergin under fÀrd och Àven ladda snabbare vid stolpe.
Karmann - Kompakt skogsmulle
Karmann Àr en av fÄ som inreder Ford Transit. NÀr de gör det Àr det den fyrhjulsdrivna versionenmsom gÀller, gÀrna med 170 hk motor (130 hk Àr standard).
Ny för i Är Àr denna 598 cm korta modell med lÄngbÀddar. Den heter Dexter 570 AW och Àr en strikt tvÄpersonersbil dÄ den saknar baksÀte.
BĂŒrstner - För tvĂ„
Lyseo TD Harmony Line 644 hakar pÄ trenden med tvÄpersonersbilar med U-soffa bak, badrum i passagen till förarhytten och ett central placerat kök.
Normalt Àr denna biltyp helintegrerad med en taksÀng över framstolarna. Men detta Àr en halvintegrerad bil. SÄ taksÀngen har sin plats över U-soffan.
Det fiffiga med bilen Àr att man fÄtt till ett garage bakom U-soffan, ovanpÄ garaget Àr det en madrass. NÀr taksÀngen hissas ned ansluter den till madrassen och man kan sova pÄ lÀngden.
Bilen Àr bara 6,99 meter lÄng. SÄ köket kan inte bre ut sig. Men det Àr vÀlutrustat.
Badrummet Àr delat. Toa pÄ ena sidan, dusch pÄ andra.
La Strada - En ny Nova!
La Stradas toppmodell Nova finns nu i sin tredje version. En mycket speciell modell med bodel i monocoque och chassi frÄn Mercedes.
PremiÀrvisningen var tÀnkt till Caravan Salon, men tiden rÀckte inte till sÄ det blev pÄ CMT istÀllet.
Finishen pÄ bilen Àr oövertrÀffad. Notera att luckorna saknar handtag, de öppnas med fjÀrrkontroll. Allt för att bilen ska ha en sÄ ren look som möjligt.
Det finns hundratals fÀrgkombinationer att vÀlja pÄ. Allt för att Àgarna ska kunna fÄ sin bil lite mer personlig.
Den utstÀllda bilen har lÄngbÀddar. Det kommer Àven en kortare modell under vÄren.
Badrummet Àr större Àn vanligt hos La Strada. Vill man duscha fÀller man upp handfatet sÄ blir det gott om plats i duschkabinen.
Pössl - Möjlighet till fem sittplatser
Pössl har hittat ett sÀtt att trolla fram en tredje sittplats i baksÀtet. Eller kanske Ànnu hellre, ett sÀtt att ge tillrÀckligt med plats i soffan för att tvÄ vuxna ska sitta bekvÀmt utan att gnugga axlarna mot varandra.
Lösningen Àr tillval pÄ Summit och Summit Prime modellerna.
Rapido - PopulÀr planlösning i enklare modell
Rapido 8086 dF Àr en exklusiv helintegrerad husbil med AL-KO chassi och dubbelgolv. Nu lanserar man en billigare version av samma planlösning, kallad 886F. Inget AL-KO chassi och inget dubbelgolv.
Modellen lanseras i ett specialutförande kallat Ultimate Line, i princip ett utrustningspaket till kraftigt reducerat pris. Bland annat ingĂ„r ett multimedia system, backkamera, automatisk gasolomkopplare, 16â aluminiumfĂ€lgar, uppvĂ€rmd spillvatentank, utvĂ€ndig lastlĂ„da.
Rocket Camper - Funktion frÀmst
Bakom denna bil stÄr ett par med ett litet barn. De var inte nöjda med den serieproducerade plÄtis de Àgde och gav sig ut pÄ jakt efter nÄgot med mindre flÀrd och mer vardagspraktiska lösningar.
Men de gick bet.
SÄ de kontaktade sin handlare, Rocket-Camper i Remshalden, tvÄ mil öster om Stuttgart. De fick dÀr hjÀlp att realisera sin drömbil. Resultatet Àr döpt till Rocket One och liknar inget annat pÄ marknaden.
IstÀllet för baksÀte i form av en bÀnk kan man montera upp till tre kaptenstolar, alla med Iso-Fix fÀsten för barnstolar.
Bordet fÀsts i vÀggen, men har inget bordsben. IstÀllet hÀnger det ner frÄn taket i tvÄ band. PÄ sÄ vis Àr det fritt under bordet.
Köket spĂ€nner över hela bilens bredd. Man mĂ„ste klĂ€ttra över det för att komma i sĂ€ng. En lösning som kanske inte passar alla. Ăven porta-pottin placerad i en kökslĂ„da kan vara svĂ„r för mĂ„nga att leva med. Vill man vara privat pĂ„ toa finns ett draperi.
Duschar gör man genom att dra ett duschmunstycke ut genom köksfönstret. NÄgon invÀndig dusch finns inte.
FörvaringsnÀt Àr spÀnda under alla överskÄp och Àven i taket. I de smÄ nÀten ryms saker som böcker, mobilen, plattan. De stora nÀten kan man anvÀnda som garderober eller linneskÄp.
Ăverallt i bilen finns lister dĂ€r man kan hĂ€nga smĂ„saker. Varenda millimeter av tak och vĂ€ggar fyller en funktion.
Med popup-taket kan man sova upp till fem personer ombord â tvĂ„ vuxna och tre barn.
Le Voyageur - Nytt flaggskepp
Franska Le Voyageur Àr en veteran i Liner segmentet. Inte sÄ mycket under eget namn, men under mÄnga Är hette bilarna RMB utanför Frankrike. Numera heter bilarna Le Voyageur pÄ alla marknader.
Nytt för i Är Àr en serie 12 tons modeller baserade pÄ Mercedes Atego. De Àr mellan 10,1 och 10,8 meter lÄnga. Alla har garage för en liten bil bak.
PÄ mÀssan var det mellanmodellen 10.4 QD Car som stÀlldes ut.
BĂŒrstner - Ny serie plĂ„tisar
BĂŒrstners inredda skĂ„pbilar har blivit flera. Mellanklassmodellen City Car har fĂ„tt ett prispressat syskon vid namn Campeo. En serie plĂ„tisar som riktar sig mot en yngre mĂ„lgrupp.
Tre modeller; en 5,41 meter kort med tvÀrbÀdd, en 5,99 meter med tvÀrbÀdd och en 6,36 meter med lÄngbÀddar. Till alla kan man bestÀlla popup-tak.
HĂŒnerkopf - För sightseeing eller safari
HĂŒnerkopf Ă€r ett företag med mĂ„nga strĂ€ngar pĂ„ sin lyra. Dels tillverkar de slideouts och andra speciallösningar till exklusiva husbilar. Dels tillverkar de egna husbilar, ofta av expeditionskaraktĂ€r.
PĂ„ mĂ€ssan stĂ€llde de ut en minst sagt udda skapelse. En fyrhjulsdriven Mercedes Sprinter Cabriolet. Men inte en vanlig cab. IstĂ€llet för tygtak Ă€r det tre sektioner i glas som man skjuter ihop för att öppna upp. I âsittbrunnenâ fyra kaptensfĂ„töljer. Bilen har snorkel sĂ„ den kan ta sig över en flod om det behövs.
Det Àr ingen billig bil, pÄ prislappen stÄr det 267 000 Euro.