Meny

.

Udda husbilar längs vägen

Under våra resor stöter vi på förutom trevligt husbilsfolk även lustiga husbilar. Här är några exempel.

 

Av Stig Forsberg

Klassiska WV-bussar i ”mint condition”

Effekten av Brexit? Två WV-bussar i totalrenoverat skick stöter på varandra på färjan från England. De kom sedan som nyblivna goda vänner att följas åt genom Europa. Vi stötte på dem på ställplatsen i Fuengirola, väster om Malaga.

De med stora Linerna får ursäkta, men det var WV-bussarna som drog de intresserade åskådarskarorna och s”kulle-vilja-ha” känslorna.

Inga billiga bilar – en svarade inte och en uppgav att de betalt 30.000:- pund, dvs över 330.000:- kronor.

Citroën i klassisk korrigerad plåt

De var Reidar, min kompis som alltid får uppdragen att borra hål i husbilstak, väggar och såga upp golv när vi utför våra tester, som såg denna klassiska husbil i korrugerad plåt . . .  men vänta nu husbilar har väl inte dragstång och brukar de inte ha fyra hjul? Här har en händig fransman, när bilen havererat, låtit montera husbilen på en dragkärra, med utrymmesvinst på köpet.

Vilken dragbil som används vet vi inte, men visst vore det passande med en Citroën i korrugerad plåt

Hemmabygge

En ombyggd lastbil med något som ser ut att ha varit en container på flaket, en liten kåpa på hyttens tak samt några rejäla, riktiga, husfönster på sidorna och bilen är klar för avfärd. Man går in och ut genom lastdörrarna på bakgaveln med hjälp av en trappstege. Ett enkelt, priseffektivt sätt att resa runt. Ägaren var inte beredd att visa oss inredningen. Vi såg bilen i Oradour sur Glane norr om Limoges i Frankrike. Staden kallas ”Brända staden” efter ett illdåd då den brändes ner totalt i slutet av andra världskriget. Man valde att inte bygga upp den igen utan byggde en ny stad bredvid. Idag är det ett stort museum väl värt att besöka.

Notìn Volga

En udda premiumbil för några miljoner är ett annat sätt att resa runt. Bilen, som är mycket välbyggd, är en Notin Volga 2. Toppmodell hos Notìn, som bygger c:a 100 husbilar per år varav 99 säljs i Frankrike, en förvirrar sig av och till, mot grannlandet Tyskland.

Bilen var byggd på ett Iveco Daily 50C-chassi, men hade märkligt nog både lågt insteg och en låg totalhöjd utan att vara låg invändigt. En diskret bil som ändå dra till sig uppmärksamheten när den kommer inrullande. Inredningen var av högsta klass med udda belysningsarrangemang. En udda konstruktionsdetalj är de inbrottssäkra fönstren. Två motordrivningar öppnar var för sig fönstret och den skyddsplåt som täcker fönstret. Mörklägg bilen och rutorna ser ut som på en värdetransportbil. Ägarna talade inte ett enda ord engelska, dvs lika mycket som jag talar franska. Jag lyckades ändå förstå att man köpt bilen baserad på kvalitén och att de ville ha något mer speciellt. Vanliga premiumbilar fanns det för många av i deras tycke. Vi träffade på bilen i Montlucon.

Är det?

Ett Mercedesbygge registrerat i Holland. Dekalen på sidan ser ut som den Rapido använde i många år. Kan det vara en tidig Esterell?

Före detta utryckningsfordon?

Ser ut som ett ombyggt utryckningsfordon. Medlem i Deutz klubben så det är ju en ledtråd. Lägg märke till flygplanet i bakgrunden, även det av modell äldre.

Slutrullat

Långliggare som har bygglov. En pensionerad Setra turistbuss som fått fast adress.

Välkommen in i en Weippert

På färden ner till vinterlägret i södra Portugal för några år sedan stötte Stig och Monika på en udda husbil på en ställplats i Porto. Han skickade en bild till mig att visa den udda skapelsen. Det ledde till omedelbar order att ta kontakt med ägaren och ta reda på mer om bilen. Ty jag hade aldrig hört talas om Weippert. Har du?

Bilen är från Tyskland och byggd på en Mercedes Sprinter. En av fyra producerade.

Att det är en bil i övfre premumregionerna är tydligt. Ta bara en titt på trappan in till bodelen.

Långbäddar i sovrummet, bäddbara skinnsoffor i sittgruppen.

Exklusiva material och gott hantverk var man än tittar.

Ägaren, Rui Rodrigues och hans familj, fru och två barn, hade följe med goda vänner som också ville vara med på bild.

Scania lastbil, modell större

En Scania 114G är ingen liten pjäs som lastbil, som husbil blir intrycket ännu större. Det kom ett holländskt par inrullande med sina Morelokompisar på ställplatsen i Villa Real de Santo António.

Morelon var av största modell, men såg riktigt liten ut bredvid. Bilen är byggd i Holland av Raydams och har 340 hästkrafter med en åttaväxlad automatlåda och naturligtvis med en bil inkörd i aktern! Jag kan berätta att det låter mäktigt när den kommer inrullande.

Utrangerad brandbil

När Scanian blev omodern som brandbil hade den bara rullat 1 700 mil. En tysk köpte den och byggde med stor omsorg om den till en husbil.

Byta, frågade jag?

Han meddelade bestämt: ”Du har möjligen inte råd, denna har kostat mig mer än två stora moderna bilar!”

Vi mötte den vid Barragem do Monte da Rocha, även kallat ”Marias”. På Marias Restaurang finns bara två rätter: svartgris och kyckling. Beställ bord och har du tur får du komma samma dag, alternativt så får du stanna en dag extra för besöket får du inte missa.

Permanent parkerad på campingen

Om man inte rör sig så kan man göra en sommarstuga av husbilen. Det har en holländare gjort i Fuzeta. Bilen var första husbilen på campingen och har stått kvar sedan den öppnade för 13 år sedan.

Sommarstuga med tillhörande trädgård

Självdesignade plåtis och byggde den i Tyskland

Bernt Gustavsson hittade inte husbilen han ville ha så han ritade en själv och lät sedan Joko Wohnmobil i Köln bygga den. Det tog ett år, men han fick först vänta ett halvt år på det fyrhjulsdrivna Sprinterchassiet från Mercedes. Bilen väger in på 5.000 kilo, men just nu skall den vägas upp ytterligare 300 kilo. Den är gasolfri om man bortser från en P6a för gasolspisen. Värme står dieselvärmare för. Kylen är elektrisk och mat lagas vanligen på induktionshällen via en 2 kW Sinusomformare. Det kräver en storbatteribank, 960 Ah, stöttad av en Efoy 210. Bilen hade många riktigt fiffiga lösningar, men smakar det så kostar det c:a 1,6 miljoner!

Det går att berätta mer, men jag nöjer mig med en uppräkning av några av tillbehören:

  • Modell 519 med V6:a 190 hk
  • 4 x 4
  • 40 mm isolering i väggar tak och golv
  • 6,93 lång 3,50 hög och 1,99 bred
  • stödluftfjädring på bakaxeln
  • EP-hydraulic stödben
  • 100 A generator med en 70A boster för batteriladdning
  • 300 liter färskvatten
  • 250 liter gråvatten
  • dubbla toakasseter, SOG
  • Oyster 85 cm för satellitmottagning
  • AC i hytt och bodel

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift