Dussinbil med tydlig identitet
PÄ pappret ser det ut som en standardbetonad lÄngbÀddarsbil pÄ sju meters lÀngd, sÄdana gÄr det tretton pÄ dussinet idag. Men med dieselvÀrmare, Ford chassi, 170 hk motor med automatlÄda och hög utrustningsnivÄ har Chausson lyckats hitta en egen nisch av marknaden.
Text och foto Stefan Janeld
Chausson och tvillingfabrikatet Challenger Àr giganter pÄ den Europeiska marknaden. Det sÀljs över 8 000 stycken Ärligen. Fabriken gÄr för högtryck och man har till och med förlagt en del modellers produktion till koncernkollegor inom Trigano Gruppen för att möta efterfrÄgan. I Sverige har de inte lyckats nÄ samma höjder. Men kanske det blir Àndring pÄ det nu nÀr fabriken anstÀllt en svensk agent och börjat bygga ett större handlarnÀt.
170 hk och automat!
Det Àr regnvÄta vÀgar och blygrÄ himmel under testdagen. Temperaturen Àr ett par grader över nollan. Knappast idealiska förhÄllanden för ett husbilstest.
Jag styr mot Dalsjöfors.
Komforten bakom ratten Àr föredömlig, jag sitter i bra höjd i förhÄllande till ratten och alla reglage Àr logiskt placerade. AutomatlÄdan gör fÀrden avslappnad och jag har inga som helst problem att snabbt och sÀkert köra om den fullastade lÄngtradaren i den korta och branta uppförsbacken. Motorn Àr urstark! Jag kör mer som satt jag i en personbil Àn husbil.
DÄ jag gasar till och farten ökar blir jag lite orolig, stÀngde jag inte bodelsdörren?
JodÄ, det gjorde jag. Men den invÀndiga trappan i plast Àr oisolerad och vÀgljudet tar sig obehindrat in i bilen. Vore jag kund skulle jag be sÀljaren montera sjÀlvhÀftande stomljudsisolering pÄ trappans utsida.
Det lÄter Àven frÄn köket. Spisens rost skramlar mot tÀcklocket i glas. SÄ Àr det pÄ de flesta husbilar. En disktrasa mellan lock och rost löser det problemet.
I övrigt Àr det helt tyst frÄn inredningen. Inget gnek eller gnissel.
AutomatlÄdan reagerar snabbt pÄ gaspÄdrag och vÀxlar ner smidigt, utan ryck. I 90 km/h snurrar motorn pÄ lugna 1 800 varv.
FjÀdringskomforten Àr god. PÄ ojÀmnt underlag Àr chassit mjukt nog att inte vara stötigt. PÄ ringlande vÀg stabilt nog att det ska kÀnnas tryggt Àven i lite uppskruvat tempo. Den svampighet som Ford var kÀnda för tidigare Àr helt vÀck.
Man kan fÄ samma modell byggd pÄ Fiat om sÄ önskas. Men jag ser ingen anledning till detta. Den Àr ca 30 000 kr dyrare och dÄ utan automat.
Vinterutrustad
I grundutförande Àr detta ingen vinterbil. Det saknas luftspalter bakom möblerna och in i överskÄpen, bland annat.
Men nÀr den sÀljs i Sverige har den utrustats sÄ att den ska klara Àven strÀng kyla. Avloppstanken Àr isolerad och vÀrms av vÀrmesystemet, det gÄr alltsÄ att fricampa vintertid! Inte en sjÀlvklarhet i denna prisklass. Tömningsventilen Àr placerad innanför isoleringen, sÄ den fryser inte fast.
Det följer med bÄde in- och utvÀndigt isolertÀcke till framrutan. Dock gÄr det inte ner över hela fronten utan tÀcker endast rutorna.
VÀrmaren har sin plats under vÀnster sÀng. Det finns risk för en nÄgot ojÀmn vÀrmefördelning i bilen, varmare i sovrummet Àn i sittgruppen. Men ingen kommer frysa ombord. Det finns till och med 230 V golvvÀrme att anvÀnda dÄ man stÄr vid elstolpe.
Det korta överhÀnget minskar risken för dÄligt grepp för de drivande framhjulen. Bara man inte packar för tungt i garaget.
God lastvikt
Att bygga en kort bil gynnar inte bara körsmidigheten. Det Àr Àven ett effektivt sÀtt att spara vikt. Med 3,5 tons totalvikt passerar lastvikten 550 kg i basutförande. Det rÀcker lÄngt för ett resande par.
Garaget rymmer en hel del och hĂ€r finns till och med fack för mindre prylar. InvĂ€ndigt Ă€r det tvĂ„ garderober, en under vardera sĂ€ng. De rymmer mycket och man kommer enkelt Ă„t dem genom att lyfta sĂ€ngarna. ĂverskĂ„pen Ă€r rymliga, men inte sĂ€rskilt mĂ„nga.
De begrÀnsade stuvutrymmena Àr det som gör att bilen passar bÀst för tvÄ personer, inte fler.
Jag tycker
Sammantaget har bilen fÄ svagheter. I en lÄngbÀddarsbil under sju meters lÀngd kan man inte förvÀnta sig ett överflöd av stuvutrymmen, stora garderober eller stort badrum.
Det enda som stör Àr det oisolerade invÀndiga insteget, de mÄnga nivÄskillnaderna och det faktum att nÀr framstolarna snurras in mot bodelen följer spÀrren för att kunna skjuta dem i lÀngsled inte med.
Jag hade helst avstÄtt taksÀngen till förmÄn för mer invÀndig volym, en stor skylight och Ànnu bÀttre lastvikt. Det gÄr ju att bÀdda dinetten i hÀndelse av nattgÀster.
Bilens styrkor Àr de rejÀlt tilltagna sÀngarna, utrustningsnivÄn, vÀgegenskaperna och den fina drivlinan. DieselvÀrmaren gör att man inte behöver bekymra sig om brÀnsle till vÀrmaren om man ger sig ut i Europa. Den 11 kg gasflaska som finns ombord rÀcker lÀnge nÀr det bara Àr kyl och spis som ska ha energi dÀrifrÄn.
Ni som letar en kompakt husbil att anvÀnda tre sÀsonger, ta en Europaresa och Àven en vintervecka i fjÀllen nu och dÄ har hÀr ett prisvÀrt alternativ.
Jag gillar
Köregenskaperna
Drivlinan
Ramfönster
RejÀlt tilltagna sÀngar
DieselvÀrmare
Gott om USB uttag
Fönster lÀngs höger sida
In- och utvÀndigt isolertÀcke till förarhytten
PrisvÀrd
Jag önskar
Ljudisolerat insteg till bodelen
LÀgre kökskommod
Att reglaget för att justera framstolarna i lÀngsled följde med nÀr man snurrar dem in mot bodelen
Fakta
- Modell Chausson 627 GA Premium Norden Line
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Ford Transit
- Motor 2,0 TDCI EcoBlue 170 hk
- Vridmoment 405 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 571 kg
- L x B x H 699 x 235 x 292 cm
- InvÀndig höjd 185 cm sittgrupp / 210 cm kök / 177 cm sovrum
- BrÀnsletank 70 liter
- FĂ€rskvatentank 100 liter
- Spillvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 739 900 kr
- Pris som testad: 739 900 kr
- Hemsida: chausson-campingcars.fr
- Vi lÄnade bilen av Harmonium Husbilar i BorÄs,
Utrustning testbil
ABS, antispinn, ESP, Antispinn, farthÄllare, elspeglar, backkamera, infotainment system, kylskÄp med frysfack, spis med 3 gasolbrÀnnare, Truma 6 kw dieseldriven luftburen vÀrme, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, centrallÄs inklusive bodelsdörr.