Lockar med lyx, belönar med kompetens.
Det Àr lÀtt att under markisen raljera om fÄfÀnga mÀnniskor som betalar 2 557 000 för en husbil pÄ dryga nio meters lÀngd.  Men nÀr den raljanta kliver ombord och tar en tur blir det tyst i skÀllan.
Â
Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Â
Charisma Àr steget under Liner i Concordes sortiment. En Liner Àr per definition en husbil byggd pÄ lastbilschassi istÀllet för en transportbil. En lastbil Àr byggd för att Äka lÄnga strÀckor. En transportbil Àr gjord för att flÀnga runt i och mellan stÀder med diverse varor. Linersegmentet uppstod pÄ kunders begÀran, kunder som reser lÄngt och inte sÀllan bor lÀngre tider i sitt fordon. I början specialbyggen, one-off, men Concorde insÄg potentialen och började serieproducera. Idag Àr de marknadsledare i segmentet.
Charisma Àr deras bÀst sÀljande serie och man kan fÄ den pÄ tre chassin. Iveco Daily, Iveco Euro Cargo och MAN. De tvÄ senare Àr lastbilschassin. I Sverige sÀljer Charisma bÀst pÄ Iveco Daily. VÄr testbil Àr byggd pÄ Iveco Euro Cargo och har en totalvikt pÄ nÀstan nio ton. En Liner alltsÄ! Sedan fÄr Concorde sÀga vad de vill.
FörarvÀnlig
Förarmiljön Àr mycket överskÄdlig och översikten i bilens nÀromrÄde total. Förarstolen niger artigt nÀr jag slÄr mig ner och reser sig sedan till perfekt höjd. Jag stÀller in den med enkla reglage och rÄkar av misstag aktivera sitsvÀrmen. En knapp som jag kan kÀnna men inte se. Det blev en het resa tills jag kunde stanna och klura ut vilket lÀge som var av.
Motorljudet Àr lastbilstypiskt. Bilen rister pÄ tomgÄng. VÀxellÄdan Àr tryckknappsstyrd, en halvautomatisk historia med sex vÀxlar. Den som sÄ vill vÀxlar manuellt med paddel bakom rattkransen. SlÀpper pÄ handbromsen och trycker pÄ D för drive. LÀtt tryck pÄ gasen men inget hÀnder, trycker lite till och nu rör sig bilen framÄt. Fördröjningen ligger i lastbilens koncept. HÀr krÀvs att man Àr bestÀmd och rejÀl i sin hantering av gas och broms.
LÄdan vÀxlar med ett sug pÄ de lÀgre vÀxlarna, som om den hÀmtar andan. KÀnslan avtar i takt med vÀxlarna. Ratten Àr busslik och lite vevig. Det tar mig en halvtimme av körning och manövrering innan jag uppskattar körkÀnslan. Trots sin storlek Àr den enkel att placera pÄ vÀgen.
Komforten Àr hög. Chassit svÀljer ojÀmnheterna i vÀgen. NÀr chassit ger sig tar stolens dÀmpning vid och lindrar stötarna. Motorn pÄ sex liter Àr urstark. Det Àr lÀtt att hÀnga med i trafikrytmen Àven i branta uppförslut. Utrustningen Àr fullödig, men saknar airbags, en konsekvens av att den Àr född lastbil.
FullvÀrdig Äretruntbostad
Om man ska bo lÀnge i en husbil vill man kunna packa för alla eventualiteter och slippa dra upp bopÄlarna för sÄdana banaliteter som att tömma toatank eller fylla vatten. Charisma III har dÀrför ett gigantiskt garage, gott om stuvutrymme i dubbelgolvet och tankar av jÀtteformat. I bodelen finns skÄp, lÄdor och garderob för allt som behövs. Till och med ett linneskÄp. Risk för överlast? Knappast!
Svensk vinter Àr ingen större utmaning. Isoleringen Àr rejÀl, dubbelgolvet uppvÀrmt, alla tankar och kopplingar ligger i dubbelgolvet och bakhjulsdriften med tvillinghjul sörjer för framfarten pÄ alla underlag inklusive hal vintervÀg.
VÀljer du att istÀllet fara söderut pÄ vintern kan du njuta av en luftkonditionerad bodel och att isoleringen hÄller vÀrmen pÄ utsidan.
Vi tycker
Bodelen Ă€r lika trivsam som vĂ€lbyggd med mĂ€ngder av smarta lösningar och teknisk briljans. ĂndĂ„ Ă€r det inte dĂ€rför man köper en sĂ„dan hĂ€r husbil. Man kan fĂ„ liknande boendekomfort betydligt billigare. Det man betalar för Ă€r den underliggande kompetensen â chassit, tankarna, beslagen, kranarna, elförsörjningen. Kort sagt dimensioneringen – dĂ€r inga viktbegrĂ€nsningar finns kan man bygga rejĂ€lt.
Charisma III en prisvÀrd husbil. För den som utnyttjar den flitigt.
Fakta
- Modell Concorde Charisma III 900M
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Iveco Euro Cargo 90E25
- Motor Tector 6 - 6 cyl, 6,0 Liter
- Vridmoment 850Nm
- VÀxellÄda ZF Eurotronic 6 vÀxlad halvautomat
- Totalvikt 8600 kg
- Max last ca 1 500 kg
- L x B x H 925 x 240 x 342 centimeter
- BrÀnsletank 180 liter
- Vattentank 380 liter
- GrÄvattentank 230 liter
- Toatank 230 liter
- Antal bÀddar 2
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris cirka 1 900 000 kronor.
- Pris testbil 2 557 000 kronor
Vi gillar
- Chassi och drivlina
- Förarmiljön â överblicken Ă€r total
- Badrummet
- Lastutrymmena
- De tekniska installationerna
- Tankstorlekarna
Â
Vi önskar
- Ett gasolutrymme med slÀde
- 100 procent LED
- Armstöd i dinetten
Â
Vi gillar inte
- Hallens frÄnvaro
- Â
Utrustning testbil
AC-Bildel, ASR, DiffspĂ€rr Bakaxel, FarthĂ„llare, LuftfjĂ€dring fram/bakaxel höj/sĂ€nkbar, LED ljuspaket, Dragkrok, LuftfjĂ€drade stolar fram, skinnklĂ€dsel, kökspaket med kyl/frys 190 liter gasolugn och bĂ€nk i Corian, 2 x 210Ah gel-batteri, 100A laddare, omvandlare 5000W/2500W, Kaffebryggare, markis 5,5mtr, insynsskydd, solpanel 240W, parabolantenn digital, 22″ Led-tv, Concorde-Infotainment-system CIS High End Media, hackverkstoalett, Alde vattenburen vĂ€rme, vattenburen golvvĂ€rme, vattenburen uppvĂ€rmning av handdukstork