Meny

.

Hobby Siesta 65 TL

Fullutrustad lockfÄgel.

Hobby Àr inte kÀnda för att vara billiga. Men nya Siesta Àr troligen en av de billigaste husbilarna i landet med tanke pÄ att den Àr bara sÀljs fullutrustad.

 

Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

Normalt Ă€r Hobby Siesta 65 TL en mellanklassbil som tampas med fabrikat som Adria, Dethleffs och BĂŒrstner. Men nu har man bantat priset med dryga hundratusen och konkurrerar med exempelvis Sunlight, Carado, McLouis och Rimor. Inte för att bilen byggs billigare eller utrustas pĂ„vrare. TvĂ€rtom, utrustningen Ă€r generösare Ă€n i fjol. Hobby har helt enkelt bestĂ€mt sig för att de mĂ„ste vara med i det viktiga instegssegmentet – billiga husbilar som ska locka nya kunder att ta steget in i husbilsvĂ€rlden. Den svenska importören har sedan tagit fram ett All-in paket som gör skĂ€l för namnet.

Smidig pÄ vÀgen

Jag tar plats bakom ratten och mĂ€rker tvĂ„ saker. Jag sitter bekvĂ€mt och inte lĂ€ngre för högt, stolen Ă€r sĂ€nkt fem centimeter sedan jag senast körde Ford och det gör skillnad. NĂ€r jag kör ivĂ€g fĂ„r jag nĂ€sta glada överraskning. Ford brukar hugga med kopplingen pĂ„ ettan och det Ă€r lĂ€tt att fĂ„ tjuvstopp – inte den hĂ€r. Jag kan smyga ivĂ€g mjukt och kontrollerat. Motorn Ă€r pĂ„ 140 hĂ€star och vridmomentet Ă€r högt, 35Nm högre Ă€n i Fiats 130 hĂ€star starka motor. Det ger en rapp fĂ€rd och motorn gĂ„r lugnt Ă€ven i högre fart. 1 800 varv i nittio Ă€r lĂ„gt och borde gynna förbrukningen.

Utrustningen Ă€r i topp, backkamera, navigator, CD, farthĂ„llare, AC, dubbla airbags, antisladd, elhissar, elspeglar – allt Ă€r standard!

VÀgen vi Äker pÄ Àr krokig och har tagit stryk av ett antal hÄrda vintrar. Normalt en skakig fÀrd men Fordens mjuka chassisÀttning svÀljer ojÀmnheterna med bravur, betydligt bekvÀmare Àn vad en hÄrdare avstÀmd Fiat klarar. I kurvorna lutar bilen mer Àn en Fiat, men det blir aldrig obehagligt.

Hjulbasen Àr ganska kort, man fÄr lasta med omsorg i garaget. Tungt lastad blir den nickig pÄ vÀgen och framhjulen fÄ sÀmre grepp. Fördelen med kort hjulbas Àr att bilen blir smidig att ratta runt i trÄnga trafikmiljöer.

Lastar nog för tvÄ

Garaget Ă€r stort och överskĂ„p finns i legio. Kökskommoden Ă€r dessutom rejĂ€l och svĂ€ljer allt tvĂ„ personer kan behöva. Man fĂ„r lasta ett halvt ton men det finns plats för betydligt mer – det gĂ€ller lasta med omsorg. Det lĂ„nga överhĂ€nget ger dessutom en hĂ€vstĂ„ngseffekt, vilket ska beaktas.

Vintercamping Ă€r inget hopplöst företag med Siesta, men den Ă€r tĂ€nkt som sommarnöje. Isolerad och uppvĂ€rmd spillvattentank och en 6 kW luftburen gasolvĂ€rmare med elpatron hĂ„ller bodelen och spillvattnet frostfritt. Men. Tömningen till spillvattentanken Ă€r inte frostskyddad – vĂ€rmarutblĂ„sen rĂ€cker inte för att jaga bort kallraset i kupĂ©n. Gasolen kommer att gĂ„ Ă„t snabbt.

Blir att stÄ vid stolpe, ha extra element och ett tÀcke över kupén. Precis som i de flesta husbilar.

Vi tycker

Detta Àr en utprÀglad tvÄpersonersbil för de som vill Äka mycket, gÀrna i trÄnga stÀder. Dinetten Àr bÀddbar men resultatet inget vidare.

Bodelen Àr inte den rymligaste eller den mest öppna. Med kök och toa mitt för varandra blir passagen trÄng. Dinettebordet Àr för stort (vem trodde att man nÄgonsin skulle sÀga det). Fords kupé Àr nÄgot smal varför Àven passagen fram till kupén blir trÄng. Men i en bil dÀr det kompakta formatet Àr sjÀlva idén fÄr man svÀlja ett och annat.

Bilens starka sidor Àr den bekvÀma fÀrden, smidigheten och den höga utrustningsnivÄn. Vi har aldrig tidigare testat en bil i den hÀr prisklassen dÀr allt utom TV Àr standard. Förra Äret kostade bilen 720 000 kronor, nu 599 000 kronor. Utan tvekan en av 2012 Ärs mest prisvÀrda husbilar!

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antispinn, antisladd, elhissar, elspeglar, AC, farthÄllare, 2 airbags, eltrappsteg,  backkamera, navigator, CD, uppvÀrmd spillvattentank, insynsskydd plissé, luftburen vÀrme med elpatron, markis, stödben, centrallÄs kupé, mattsats, TV-antenn, TV-hÄllare, myggnÀtsdörr, lysknapp som styr hela bilen placerad vid sÀng, stÀnkskydd fram

Vi gillar

  • UtrustningsnivĂ„n
  • Chassi & drivlina
  • Garage med tvĂ„ dörrar
  • Ingen invĂ€ndig trapp
  • Gott om stuv

 

Vi önskar

  • Gasolutrymme med större lucka och utan tröskel
  • Bredare passage genom bilen – mindre dinettebord och grundare kökskommod
  • 100 procent LED

 

Vi gillar inte

  • Saknar helt hall
  • Framstolarna snurrar inte helt bak (Ă„tgĂ€rdas av Hobby i produktionen)
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift