.

Däck till husbilen

När det gäller däck så får jag många påpekanden som i sig är helt korrekta, men för personbilsdäck. Där är kunskaperna goda, men det är dessvärre inte samma kunskaper som gäller för däcken på husbilen.

Jag kontaktade min kompis Heinz-Peter Adlung(HP) på Prodob som kan det mesta om husbilsdäck och fälgar. Vi slog våra huvuden ihop för det kändes angeläget att få förtydliga en del saker.

Av Stig Forsberg och HP Adlung

 

Personbilens däck

Biltillverkaren tillverkar personbilen enligt tillverkarens bästa förmåga, säkerhet, körupplevelse, ekonomi. Här har biltillverkaren vissa önskemål om hur bilen ska bete sig i vissa situationer. Man samarbetar ju med många olika tillverkare som plockar fram delar/produkter så personbilen blir så bra som möjlig. Nu är det så att biltillverkaren gör inga egna däck, så man frågar däcktillverkarna om råd så det hamnar rätt däck på rätt bil. Här spelar ju också priset en viss roll tyvärr.

En sportig bil får då oftast breda och låga däck för att maximera markgreppet till det optimala. Acceleration, bromsning, kurvtagning, väggrepp, våtgrepp och nu på sista tiden så gäller det att få in lite ekonomi, som lågt rullmotstånd – den berömda kylskåpsmärkningen. Här tar man mycket hjälp från däcktillverkaren när det gäller ringtrycket, biltillverkaren vill ju få ut så mycket av däcket som möjligt till kundens fördel. Komfort, livslängd, ekonomi, ljudnivå, säkerhet, osv.

Husbilens däck

När det gäller husbilar finns dock inget samarbete mellan parterna! Varför? Frågar man sig. Svaret är enkelt! Fiat gör basbilen (hytt med chassi och däck.) De har koll på vilka bilar/chassin som går till husbilstillverkare och vilka som det blir distributionsbilar av.

Fiat gör en och samma instruktionsbok/servicebok till alla bilar. De har ju ingen aning om vad husbilstillverkaren kommer att bygga på chassit som dom levererar, förutom att stort eller litet chassi indikerar husbilens vikt. Så hur ska Fiat kunna tala om vad man ska ha för ringtryck i däcken?

Här gäller det ju för Husbilsbyggaren att ta kontakt med däckleverantören och föra en diskussion så det blir säkert och rätt, tyvärr ser verkligheten ytterst sällan ut så!

Nu finns det ju hjälpmedel från vissa däckleverantörer som har tagit fram däcklistor med axeltryck och ringtryck. Tyvärr så är dessa listor lite svåra att få fram i tryck, men det går att söka på nätet. Om Du inte lyckas så kontakta mig, kanske jag kan hjälpa till.

Olika däcktyper för husbilar

Bilprovningen ska se till att fordonet uppfyller de säkerhetskrav regeringen via Transportstyrelsen föreskriver. Dom kan bara godkänna eller underkänna ett fordon, aldrig bötfälla det. Det finns ingen lag som säger att en husbil måste ha campingdäck. Det mandatet har dom inte, vidare lämnar dom ingen garanti på besiktningen för framtida brister.

Besiktningspersonal och polisen saknar generellt, dessvärre, den djupa kunskapen om däckkonstruktioner. De är nöjda om däcksdimensionen och möjligen även lastindex stämmer. Polisens tunga grupp är däremot mycket kunniga och upptäcker om det är fel typ av däck.

Man måste ha koll på hur bilen är helbilsgodkänd

Om bilen är utrustad och registreringsbesiktad med ett C-däck så måste fordonet ha dessa däck. Camping eller inte campingdäck spelar ingen roll. Varför? Jo fordonstillverkaren har fått fordonet godkänt via den europeiska/tyska Tüv. Det organet slår starkare än vad bilprovningen i Svedala gör tyvärr.

Problem? Ja dom enda som kan bötfälla fordonet/föraren är Polisen.

Försäkringsbolaget kan även protestera, det händer av och till, om olyckan skulle vara framme. Då kan man möjligen gå miste om ersättning. Är summan Du då snålat in på fel däck värd det?

Hur används ett C-däck och ett Campingdäck?

C-däck är gjort för att monteras på lätta lastbilar typ skåpbilar där tyngdpunkten är låg samt att lastvikten pendlar dagligen mellan tjänstevikt 2,000kg och totalvikt 3,500kg. Bilarna körs oftast kortare sträckor mellan stoppen för i och urlastning. CP eller Camperdäck är ett samarbete mellan däcktillverkaren och husbilstillverkaren, där husbilstillverkaren har vissa kravspecifikationer.

Bilarna är tyngre än 2,000kg tjänstevikt, bilen har en högre höjd med högre tyngdpunkt i jämförelse med en skåpbil. Det innebär att bilen blir mer känslig för sidovind samt känsligare vid en undanmanöver. Husbilen rullar oftast längre mellan stoppen samt har oftast högre totalvikt än en skåpbil.

Sedan står oftast en husbil mer still än en skåpbil och det påverkar ju däcken negativt. I Tyskland finns mycket goda förklaringar på skillnaden mellan olika däck. HP ska se om han hinner få fram materialet från Continental till Kista mässan. Han har bett sina Conti-kollegor att ta fram materialet på svenska som finns i Tyskland där man förklarar skillnaden mellan att köra ett C-däck kontra ett CP Camperdäck.

Däckets ålder?

I branschen och från tillverkarna finns det en rekommendation att inte sälja däck äldre än fem år. Man bör själv byta ut vinterdäcken efter man har använt dom i fem/sex år. Det är däckets åldrande som gör att man skall lägga på dem före första halkan kommer så att man kan slita av den allra hårdaste ytan.

Däck är en färskvara, tyvärr hinner däcken oftast torka innan man hinner slita ut dom. Ett torrt däck minskar mönsterslitaget mindre än ett färskt däck. Jämför med ett suddgummi som är mjukt och ett som är hårt så känner du skillnaden själv.

Vi får inte glömma en sak! Det enda som har kontakt och håller oss kvar på vägen är just det vi pratar om = DÄCK. Rätt däck med rätt lufttryck sparar liv och miljö samt även lite pengar.

Däckdimension och däcktypens egenskaper. Lastindex i bildens nederkant.
CP-däcket har andra egenskaper. Om Din bil är typgodkänd med CP måste Du ha CP
Däck kan även vara rotationsberoende, montera så det snurrar åt rätt håll. Observera att däcket har krav på vilken fälg det skall monteras

Fakta

  1. LT, C och CP(Camping) är olika typer av däck som byggts upp för olika användningsområden.
  2.  
  3. LT-däcket är byggt för lätta lastbilar/SUV-bilar och deras användningssätt.
  4.  
  5. C-däcket är ett förstärkt LT-däck som har förstärkta däcksidor och därför tål mer, bland annat påkörning av trottoarkanter.
  6.  
  7. CP-däcket är speciellt utvecklat mellan husbilstillverkarna och däckbranschen och har därför egenskaper som är anpassade för husbilar och deras driftförhållanden.
  8.  
  9. Lastindex är hur mycket last ett däck tål. De är olika vid tvilling och boggimontage. Detta för att vid tvillingmontage så får alltid det inre däcket bära mer last när bilen svänger. Använd aldrig däck med för lågt lastindex. Detta gäller även om Du byter till aluminiumfälg, den måste alltid tåla lasten. Det finns idag fälgar och däck som är avsedda för SUV:ar som har de dimensioner vi använder på våra husbilar, men de klarar inte lasten!
  10.  
  11. Det påstås av och till däck får plattor om bilen står länge. Det gällde för den gamla typen av radialdäck, det är inte så med moderna radialdäck. Om det efter mycket lång tid bildas en platta så ”knådas den ut” efter några mils körning. Du behöver därför inte höja trycket, köpa speciella däck eller avlasta det genom att lyfta hjulaxlarna när bilen vinterförvaras.
  12.  
  13. Glöm nu inte att om vi sänker ringtrycket så måste vi i vissa fall ta ut last ur husbilen
  14.  
  15. Står det att ett däck klarar av 1500kg vid ett ringtryck på 5 kg så kan vi inte sänka ringtrycket till 4 kg och behålla samma axeltryck – det är alltid aktuellt axeltryck som bestämmer ringtrycket.
  16.  
  17. Till sist: Glöm alla typer av allvädersdäck för de kan inte fungera i vårt nordiska klimat. Det finns en anledning till att vi har vinterdäckskrav och att myndigheterna nu även diskuterar ett sommardäckskrav!