.

Dags för en ”Summer Edition”

Husbilar är populärare än någonsin. Särskilt de begagnade som har en attraktiv prislapp. Men begagnatmarknaden är inte oändlig. Tvärtom råder det brist på begagnade husbilar. Inte bara i Sverige, i hela Europa.

Jag har en tanke om hur man kan få begagnatspekulanten att överväga köp av fabriksny husbil istället. Inte någon ny eller revolutionerande tanke. På kontinenten har man redan förverkligat denna idé sedan fyrtio år tillbaka.

 

Av Stefan Janeld

 

I Sverige anses alla husbilar behöva vara vinterdugliga. Största möjliga värmare, frostskyddade tankar, gott om batterikapacitet och tekniskt avancerade möbler byggda för att ge varm luft fri lejd till bodelens alla skrymslen och vrår. Minst ett tekniskt dubbelgolv och elektrisk golvvärme. Men ännu hellre ett rymligt, uppvärmt, dubbelgolv som ger varma fossingar.

Allt detta är bra saker. De ökar bilens kompetens och användningsområde.

Men! Det är två saker som skaver i mig.

Det första är att många som köper en så här välutrustad och kompetent bil inte utnyttjar bilens potential. Den ställs undan tidig höst och tas fram till påsk.

Det andra är att det kostar pengar. Vilket ju inte borde vara något som bekymrar mig. Alla får spendera sina slantar på vad de vill.

Men om snacket på forum, i utställningshallar och på ställplatser gör gällande att en bra husbil måste vara vinterduglig finns en risk att det skrämmer bort de som inte har halvannan miljon att lägga på en husbil.

 

Endast det nödvändigaste

Min tanke är att marknaden behöver en äkta Summer Edition. En husbil helt utan vinterambitioner.

En 4 kW luftburen värmare utan elpatron eller kanske en dieselvärmare och en separat gasoldriven varmvattenberedare. Enkelgolv utan uppvärmning. Oisolerad spillvattentank. Enkelt byggt möblemang utan luftspalter.

Detta skulle spara många sköna slantar. I södra Europa säljs bilar med denna utrustningsnivå med prislappar som startar under 400 000 kronor. De stiger med sisådär 50 000 kronor när de fått en markis, cykelställ och solpanel. Till vissa finns förmånliga paket innehållandes en AC anläggning att sätta på taket.

I Sverige kostar de billigaste halvintegrerade modellerna och alkovbilar från cirka 580 000 kronor.

 

Fler fördelar än lågt pris

Förutom att en Summer Edition får ett lågt pris och är anpassad till ett liv i värmen blir den lättare än en fullt utrustad vinterbil. Det betyder högre lastvikt. Något många suktar efter. Särskilt barnfamiljer där det ska bo tre eller kanske fem personer i bilen.

Men! Invänder någon. Husbilar som säljs i Sverige ska enligt utslag i Allmänna Reklamationsnämnden vara så utrustade att de kan användas året runt i Sverige.

Detta är sant. Men med tydlig varudeklaration om modellens kompetens torde man komma runt detta.

Jag tror att om det gick att köpa en vettigt byggd, enkelt utrustad, husbil för ett pris under en halv miljon skulle det öppna upp för en målgrupp som aldrig skulle tänka på att köpa en fabriksny husbil. Säg den tillverkare som inte vill hitta nya målgrupper och få kunder som genom åren kan avancera i modellutbudet i takt med att deras ekonomi blir starkare och reslusten intensivare.

Utsikten och upplevelsen är densamma oavsett vilken husbil du åkte dit med.
Det har funnits modeller som kallats Summer Edition. Dethleffs använde namnet i flera år på välutrustade kampanjbilar. Så kanske just "Summer Edition" är tingat.