Byggd för lÄngresor
Senaste versionen av Globetrotter XLi, ny för sÀsongen 2015, tar sikte pÄ de som vill kunna fricampa lite lÀngre, bo lite bekvÀmare och fÀrdas lÄngt och lÀnge med god komfort. Lyckas den med sin mÄlsÀttning?
Â
Testad av Stig Forsberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Â
Förra modellen av Globetrotter XLi hade viktbekymmer. För att fÄ en vettig lastvikt krÀvdes en totalvikt pÄ 5 500 kilo. För att nÄ dit krÀvdes tvÄ saker: luftfjÀdring och att bilen först registrerades i Tyskland. I Sverige kunde man inte registrera bilen pÄ 5 500 kilo totalvikt. Men tyska totalvikten följer bilen över grÀnsen. LuftfjÀdringen fördyrade bilen med 100 000 kronor och vÀger Àven en del. Ingen idealisk lösning.
Nu Àr det enklare. Den nya modellen kan fÄs med totalvikten 5 400 kilo, utan luftfjÀdring och utan omvÀgen att först registrera den i Tyskland.
I grundutförande blir lastvikten nu 1 055 kilo. Testbilen Àr dock maxutrustad och Àr sÀkerligen ett par hundra kilo tyngre. Man kan parera lastvikten en del genom att inte fylla den vÀl tilltagna vattentanken full och vara noggrann att hÄlla spillvattentanken tom.
Plats för allt
Bilen har som sagt hygglig lastvikt. I dubbelgolvet ryms all teknik vilket frigör stuvutrymmen i bodelen. ĂndĂ„ blir det plats för en del stuv ocksĂ„.
Garaget Àr stort, riktigt stort. Fyra garderober, inte mindre Àn fjorton vÀl tilltagna överskÄp och under sofforna i sittgruppen finns stora utrymmen för sÄnt man anvÀnder mer sÀllan.
Vatten och grÄvattentanken rÀcker i flera veckor. Det Àr till och med dubbla kassetter till toaletten.
Ăven personer som inte vet att prioritera kommer hitta plats för alla sina âbra att haâ pryttlar.
BekvÀm fÀrd
Stolarna Ă€r luftdĂ€mpade, bekvĂ€ma och gĂ„r att stĂ€lla in pĂ„ alla möjliga vis â avstĂ„nd, höjd, sidostöd, svankstöd. Det tar ett tag för kompressorn att fĂ„ till instĂ€lld höjd, och tyvĂ€rr tar den blott en stol i taget. Dessutom, kompressorn sitter i dubbelgolvet, som blir resonanslĂ„da och förstĂ€rker ljud. Under fĂ€rd blev vi först lite skrĂ€mda. Vad Ă€r det för missljud? Ska vi stanna och se vad som Ă€r fel?
Framrutan Àr relativt djupt nerdragen, extra djupt i mitten. De busshÀngda speglarna Àr stadiga, ger god koll och Àr inte allt för stora. Man fÄr snabbt kÀnsla för bilens placering pÄ vÀgen. Trots sina nio meter Àr bilen lÀttkörd.
De tre hjulaxlarna ger stabil fÀrd pÄ motorvÀgen. Att hÄlla lagstadgad hastighet Àr inget problem. Rattandet sker avslappnat med minimal passning.
Motorn Àr pÄ 177 hÀstkrafter och kopplad till en automatlÄda, ingen riktig automat, utan Fiats robotiserade manuella lÄda. Den gör sitt jobb vÀl men tar udden av motorns annars ganska rappa karaktÀr. För en glidare passar bilen som handen handsken. Motor- och vÀgljud letar sig in och ljudnivÄn Àr högre Àn förvÀntat. Men möblerna hÄller tyst.
Testdagen bjöd pÄ lÄgt stÄende sol. Det gÄr inte att sÀnka den elektriska mörklÀggningsjalusin under fÀrd för att slippa blÀndas, en vanlig lösning i premiumklassen. Jalusin Àr bara insynsskydd och mörklÀggning nÀr man slagit lÀger. De enda solskydd vi bjuds Àr de smÄ visiren. Solen hade en sinnrik förmÄga att lysa mellan dem.
Att det Àr vÀlutrustat med backkamera, klimatanlÀggning, elhissar, elspeglar, farthÄllare och stereo förvÄnar knappast nÄgon. Inte heller att det finns antispinnsystem med hillholder för start i backe och en funktion som hÄller konstant fart i nedförslut. Och sjÀlvklart Àr bilen utrustad med ABS bromsar och dubbla airbags. Men! Eftersom bilen stÄr pÄ ett tandemchassi frÄn AL-KO saknas antisladd. Lika för alla bilar med AL-KO-chassi.
VĂ€n av vinter
VÀrmen Àr vattenburen och dragen Ànda fram till instrumentpanelen. En vÀrmevÀxlare skickar motorns överskottsvÀrme ut i bodelen. OmvÀnt gÄr det att vÀrma motorn med vÀrmesystemet.
Runt alla möbler noterar vi rejÀla luftspalter, till och med under möblerna för bÀsta konvektorverkan. Utmed lÄngbÀddarna föser konvektorer bort kallraset frÄn fönstren. Tankarna och dess tömningar Àr placerade i det uppvÀrmda dubbelgolvet.
Bilen klarar utan tvekan att anvÀndas Äret runt Àven pÄ vÄra breddgrader.
Jag tycker
I konkurrensen med andra bilar i samma klass stÄr sig bilen gott. Det Àr en modern premiumhusbil med trÀfri bodelsbyggnation, vÀl utförda installationer av el och VVS. Snygga dragningar, rejÀla dimensioner.
Testbilen har utrustningsnivÄ Premium och det gör den fullutrustad frÄn start.
Tips: En köpare som vÀljer en vit bil med textilklÀdsel sparar 100 000 kronor.
Jag uppskattar sĂ€rskilt den bekvĂ€ma bodelen som begĂ„vats med gott om svĂ€ngrum. Stora tankar och dubbla toakassetter gör att man slipper gĂ„ in i depĂ„ allt för ofta. LĂ„ngfĂ€rdskomforten Ă€r hög – man kör gĂ€rna lĂ„ngt och lĂ€nge.
I den hÀr klassen borde taket vara textilklÀtt, simpel vitmÄlad skiva kÀnns inte premium. Man kan ocksÄ krÀva att vindrutetorkarna ska svepa över hela rutan, nu uppskattar jag svepytan till 60-70 procent. Inget jÀtteproblem i vardagen, men i snöovÀder direkt farligt.
Bilen Àr en utmÀrkt familjebostad, men troligen för dyr för de flesta barnfamiljer. MÄlgruppen Àr snarare pensionerade par som vill spendera mÄnader i strÀck pÄ vÀgarna i Europa.
Svaret pÄ frÄgan i ingressen om bilen lever upp till den ambitiösa mÄlsÀttningen blir tveklöst: Ja!
Fakta
- Modell Dethleffs Globetrotter XLi 7850 Premium
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 3,0MJ 177 hk
- Vridmoment 400 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat (robotiserad manuell)
- Totalvikt 5 400 kg
- Max last 1 055 kg (orÀknat all utrustning i Premiumutförandet)
- L x B x H 871 x 233 x 304 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 166 liter
- GrÄvattentank 156 liter
- Toatank 2 x 17 liter
- Antal bÀddar 2+2
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 1 068 000 kronor
- Pris som testad 1 425 700 kronor
- www.dethleffs.se
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i Haninge
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS, antispinnsystem, klimatanlÀggning, farthÄllare, elhiss, elspeglar, centrallÄs inklusive bodel och lastluckor, CD radio, backkamera, luftfjÀdrade framstolar, mörklÀggningsgardiner i plissé, eljalusi för framrutan, takmonterad bodels AC, Alde vattenburen vÀrme med vÀrmevÀxlare, skinnklÀdsel, elmarkis
Vi gillar
- Sittgruppen â stor, bekvĂ€m, stabilt bord
- Badrummet
- Köket
- RejÀla sÀngar
- VĂ€rmesystemet
- Framstolarna
- Stora fönster
- Gott om eluttag
- Massor av stuvutrymmen
- Dubbla toalettkassetter
- VĂ€lgjorda el- och VVS installationer
- CentrallĂ„set lĂ„ser Ă€ven garaget och kökets lĂ„dor â aktiveras automatiskt vid start av motorn.
Â
Vi önskar
- En hall
- Att mörklÀggningsjalusin Àven gick att anvÀnda som solskydd under fÀrd
- TextilklÀtt tak
- Att brytaren till vÀrmevÀxlarens cirkulationspump satt vid vÀrmarpanelen istÀllet för i soffans sockel
- Att kompressorn till framstolarna var bÀttre ljuddÀmpad
Â
Vi gillar inte
- För mÄnga nivÄskillnader
- Högt insteg till förarplatsen â 53 centimeter
- Torkarna nÄr inte över hela vindrutan
Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!