Det sitter i generna.
Rapidos senaste modell har gott pĂ„brĂ„. Modellnamnet Ă€r Distinction â sĂ€rskiljande, utmĂ€rkande. Till det yttre har modellen onekligen en sĂ€rskiljande och utmĂ€rkande design. Men eftersom Alltomhusbilen inte Ă€r nĂ„got design- eller modemagasin letar vi andra kvaliteter.
Text och foto Stefan Janeld
Distinction hĂ€rstammar frĂ„n numera utdöda Esterel. NĂ„gon som minns fabrikatet i övre premiumklassen? Inte. Vi pĂ„ redaktionen gör det. Det var ett av vĂ„ra favoritmĂ€rken â en Rapido-gruppens kronjuvel Ââ alltid med kluriga lösningar och en mycket âdistinktâ design. Esterel var bland annat först med lĂ„ngbĂ€ddar som kunde flyttas i sidled och bĂ€ddas efter eget huvud â lĂ„ngbĂ€ddar, drottningsĂ€ng, hörnsĂ€ng.
FrÄn början byggdes Esterell i en form av monocoque (glasfiberarmerad plast) med separat bakstam och frontmask. Volymerna var smÄ, hundratalet bilar per Är. För att hitta större volymer tog man 2011 fram en modellserie byggd med vÀgg- och takpaneler, som de flesta husbilar. Konstruktionen var exklusiv och prislappen hög. Man skulle ta upp kampen med storheter som Concorde och Niesmann+Bischoff.
Projektet stöp dock och efter ett par Är lades Esterel ner som eget fabrikat. Man försökte sÀlja in det som Rapido Esterel Line med förhoppningen att Rapidos omfattande handlarnÀt skulle ge volym. Men icke. Sagan om Esterel var all.
Men goda lösningar förtjĂ€nar att leva vidare, inte minst eftersom de representerar en ansenlig investering i utvecklingskostnader. Ingenjörerna tog det som var bra, skalade ner det, bytte ut de dyraste materialen och skapade en ny modellserie â Distinction. Billigare Ă€n Esterel och istĂ€llet för att slĂ„ss i översta premiumsegmentet gĂ„r den sina matcher mot bilar som Hymer och Carthago i premiumklassens mellanskikt.
Modernt bygge
Distinction Ă€r en trĂ€fri konstruktion med polyuretanreglar och isolering med slutna celler. Glasfiberutsida pĂ„ bĂ„de vĂ€ggar och tak för att vara enklare att laga och stĂ„ emot hagel. Ăven undersidan skyddas av glasfiber. Frontmasken överlappar bodelen för bĂ€ttre fuktskydd.
Runda former Ă€r inte bara design â vattnet rinner av och minimerar risken för fukt att leta sig in.
AL-KO chassit har komforthöjande och nivÄreglerande ALC-dÀmpare som standard. Ett tekniskt dubbelgolv frigör stuv i bodelen, ger varmt golv vintertid och lÄg ljudnivÄ.
Tyst fÀrd
Det Àr halt pÄ vÀgarna runt Tumbo söder om Kvicksund. Testbilen stÄr pÄ sommarsulor. Jag kör med ett Àgg under gaspedalen pÄ de smÄ ringlande vÀgarna. Ute pÄ 56:an Àr föret bÀttre och jag gasar pÄ, mÄlet Àr Strömsholms slott.
Komforten Àr pÄ topp, jag sitter bekvÀmt med ratten framför mig snarare Àn i knÀt. Stolarna fram Àr mycket bekvÀma.
OjĂ€mnheterna pĂ„ den ganska risiga vĂ€gen svĂ€ljs med bravur. Mest imponerar ljudnivĂ„n. Trots invĂ€ndig trappa och grusad vĂ€g Ă€r fĂ€rden tyst. Ăven möblerna hĂ„ller klaffen. Det enda som stör Ă€r en rejĂ€l A-stolpe parad med backspeglar av busstyp. De skymmer sikten och jag ugglar mig genom rondeller och korsningar. Solen stĂ„r lĂ„gt, men de finfina solskydden av modell rullgardin ger skugga.
Motorn Àr pÄ tre liter och 177 kusar, vÀxellÄdan Àr en robotiserad manuell lÄda som vÀxlar automatiskt. Normalt klagar jag pÄ att den drivlinan ger ett störande sug pÄ lÄga vÀxlar. Men testbilen vÀxlar mjukare Àn vanligt. Har Fiat fÄtt bukt med problemet? Hur som haver, drivlinan duger gott. Att det hade rÀckt med den mindre motorn pÄ 150 hÀstkrafter Àr jag helt sÀker pÄ. HÀr kan smÄlÀnningen spara kronor och vÀrdefulla kilogram.
Vinterduglig?
Testbilen Ă€r försedd med luftburen vĂ€rme frĂ„n Truma. Ăr du vintercampare kanske du föredrar vattenburen vĂ€rme frĂ„n Alde? Inga problem. Bara att sĂ€tta ett kryss i tillbehörslistan pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle och lĂ€gga 26 000 kronor till prislappen. I den summan ingĂ„r vĂ€rmevĂ€xlare. Ytterligare 6 000 riksdaler ger dig vattenburen golvvĂ€rme.
Nu Àr Truma en effektiv vÀrmekÀlla. I ett korrekt utformat system klarar den utan vidare rejÀl kyla, och hÀr ombord Àr den placerad mitt i bilen för bÀsta vÀrmespridning, med luftspalter runt möblerna och vÀlplacerade utblÄs.
Testdagen var det â6 grader och bilen var helt utkyld nĂ€r jag startade. Efter en dryg halvtimme satt jag till bords i kortĂ€rmat. Trumas nya Boost funktion gör verkligen skĂ€l för namnet.
För Ànnu snabbare uppvÀrmning och en viss backupfunktion kan man bestÀlla bilen med en extra 2kW diselvÀrmare med ett utblÄs vid sittgruppen.
Dubbelgolvet Ă€r uppvĂ€rmt och hĂ€r har tekniken sin plats. Men inte spillvattentanken, den hĂ€nger under. Isolerad förvisso, och med tömningsventilen pĂ„ insidan om isoleringen. Jag har aldrig testat den lösningen i skarpt lĂ€ge under nĂ„got vintertest men bedömer den duglig ner mot â10 grader, helt baserat pĂ„ att sjĂ€lva kranen sitter innanför isoleringen. Kallare Ă€n sĂ„ mĂ„ste specialtestas för att sĂ€kerstĂ€lla.
Eftersom tekniken huserar i kÀllaren blir det gott om stuvutrymme i bodelen. Och med totalvikten höjd till 4 400 kilo, som pÄ testbilen, kan maximalt cirka ett ton prylar fördelas, minus vikten pÄ den extrautrustning man plockar pÄ. För tvÄ personer Àr det generöst tilltaget med stuvutrymmen ombord.
Jag tycker
Som vanligt hos Rapido Àr bilen vÀlutrustad frÄn start, snudd pÄ nyckelfÀrdig. Köp en markis och dra ut pÄ vÀgarna. Rapido sysslar inte med missvisande lockpriser. Jag misstÀnker starkt att det Àr en av anledningarna till att de sÀljer sÄ bra.
Med Distinction vill man framhÄlla design som USP (Unique selling point), ut- och invÀndig. Jag lockas mer av att det Àr god ordning pÄ kvaliteten, bÄde den dolda och de beslag och annat man tar i. Bilen kÀnns vÀlgjord. Och modern.
Om jag var bestÀllare avstod jag den stora motorn och lade pengarna pÄ vattenburen vÀrme. Men golvvÀrmen kÀnns inte nödvÀndig, dubbelgolvet Àr ju uppvÀrmt och det rÀcker för mig.
Kort sagt: Distinction lockar med hög kvalitet, riklig grundutrustning och exklusiv design. Till ett rimligt pris! Det rÀcker lÄngt.
Fakta
- Modell Rapido i90 Distinction
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 3,0MJ 177hk
- Vridmoment 420Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat, (robotiserad manuell)
- Totalvikt 3 500 kg / 3 700 kg /4 400 kg
- Max last 270 kg / 470 kg / 1 080 kg
- L x B x H 739 x 235 x 293 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 180 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2+2
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 939 700:-
- Pris som testad: 1 037 700:-
- www.rapido.fr
- Vi lÄnade bilen av Tumbo Husvagnar & Husbilar
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS, antispinnsystem med hillholder, antisladdsystem, HDC â Hill Descent Control, AC, farthĂ„llare, elhiss, elspeglar, centrallĂ„s inklusive bodel, CD radio, backkamera, Truma Combi 6kW luftburen gasolvĂ€rmare med varmvattenberedare och försedd med elpatron, kyl med separat frys, köksflĂ€kt, 100% LED belysning, mörklĂ€ggningsgardiner i plissĂ©
Vi gillar
- VĂ€gegenskaperna
- Drivlinan
- Badrummet
- Bodelskonstruktionen
- Sittgruppen som umgÀngesplats
- Det luftburna vÀrmesystemets utformning
Â
Vi önskar
- BÀttre sikt Ät höger för föraren, fönsterlinjen Àr för hög och skymmer lÀtt en personbil.
- Mer plats i sittgruppen dÄ den anvÀnds som baksÀte
- Generösare bÀddmÄtt
- Â
Vi gillar inte
- Trögt att höja sÀngen med den manuella veven och man skrapar lÀtt underarmen i kanterna pÄ utrymmet.
- Med sĂ€ngen i högsta lĂ€ge Ă€r sovrummet nĂ€stan oanvĂ€ndbart trĂ„ngt. Det fĂ„r betraktas som ett rent âtransportlĂ€geâ som sĂ€nks nĂ€r man slagit lĂ€ger.