GÄr sin egen vÀg.
Vid en snabb blick ser Westfalia Columbus ut som vilken inredd skÄpbil som helst. LÄt vara med högre finish och en mer exklusiv stil pÄ möblerna. Men under ytan Àr det en hel del som skiljer den frÄn sina konkurrenter. Vi testade den under besvÀrliga vinterförhÄllanden och lÀrde oss uppskatta dess egenheter.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Westfalia Àr inte i första hand en husbilsbyggare, kÀrnverksamhet Àr att bygga specialinredda bilar Ät Mercedes, Opel, Ford, Renault med flera. Ibland ska bilarna vara bobara, oftast handlar det om minibussar enkom för persontransport.
För gemene man Àr företaget mest kÀnt för att under mÄnga Är bygga den berömda California-modellen Ät Volkswagen. Det gör man dock inte lÀngre.
Det lÄngvariga och mycket nÀra samarbetet med bilindustrin har gett företaget en annan syn pÄ hur man bÀst förvaltar de begrÀnsade utrymmen en bil bjuder. Och Àven vilka tekniska installationer som Àr lÀmpligast. Det skiljer dÀrför en del i tÀnk mellan en Westfalia och liknande bilar byggda av husbilsfabrikanter.
HÄrd prövning för hjulupphÀngningen
Testet utfördes i ett snöbemÀngt Dalarna och fÀrden gick lÄnga stunder pÄ isiga vÀgar. TÀnk tvÀttbrÀda. Fiatens hjulupphÀngning har svÄrt att hantera underlaget, det smÀller och stöter en hel del. Möblerna, som under motorvÀgen var helt, tysta vÀsnas nu rejÀlt, sÀrskilt köket slamrar.
Trots det usla underlaget och ÄretruntdÀck tappar vi aldrig fÀstet. Visst, det gÄr inte sÀrskilt fort, farten anpassas efter underlaget, men jag imponeras ÀndÄ av hur sÀker framfarten Àr. LÄng hjulbas och vikten över drivhjulen Àr förklaringen.
Komfortbilisten har allt â stereo med USB ingĂ„ng, GPS, backkamera, handsfree via blĂ„tand, klimatanlĂ€ggning, elhissar, elspeglar, farthĂ„llare och centrallĂ„s.
SĂ€kerhetsmĂ€ssigt har Westfalia snĂ„lat in en aning. Vi saknar HDC â Hill Descent Controll, varning för döda vinkeln och det fina Traction+ systemet med hillholder. Men ett enklare antispinnsystem (ASR) finns och sjĂ€lvklart bĂ„de ABS bromsar och antisladd.
Motorn Àr den slitstarka 2,3 liters radfyran pÄ 150 hÀstkrafter kopplad till en sexvÀxlad manuell lÄda. LÀttjobbad, visst, men föga inspirerande. Kraften rÀcker gott för att hÀnga med Àven i uppskruvat tempo. Vintertid startar jag pÄ tvÄans vÀxel, annars spinner hjulen. Ett par gÄnger kröp jag faktiskt ivÀg pÄ trean för att undvika hjulspinn. Antispinnsystemet Àr vÀrdelöst stillastÄende, men det fungerar nÀr man tappar fÀstet i fart.
Gott om förvaring
Westfalia har inrett folkabussar sedan sextiotalet, de vet hur man maximerar möblemanget. ĂverskĂ„pen Ă€r rymliga och mĂ„nga. Under sĂ€ngarna finns luckförsedda fack, man behöver inte lyfta sĂ€ngarna för att komma Ă„t.
Ăver kupĂ©n ett större, öppet, stuvutrymme som under testet fick ta rollen som garderob för ytterklĂ€derna. StĂ„ng för galgar finns i sovrummet.
Garaget Àr rymligare Àn pÄ flertalet plÄtisar eftersom det inte behövs nÄgot gasolutrymme hÀr bak. Fullbrett garage med andra ord.
Behöver man lasta höga prylar, typ cyklar, fÀller man upp sÀngen och fÄr ett garage lika högt som bilen.
Under baksÀtet finns ett utrymme som man kommer Ät nÀr man fÀller fram soffan. Inte en plats för vardagsting, men vÀl för det man vill gömma undan eller sÀllan behöver.
Lastvikten Àr 430 kilo, vilket Àr lite mindre Àn konkurrenterna. VÀrmesystemet Àr en förklaring, vattenburna system Àr tyngre Àn luftburna. En annan förklaring Àr det stora och enkelt bÀddbara baksÀtet, en tyngre lösning Àn den simpla sittbÀnken.
Vinterdugligheten imponerar, menâŠ
En av anledningarna till att jag ville testa Westfalia Columbus Àr dess unika vattenburna, dieseldrivna vÀrmesystem. En kombination de Àr ensamma om bland serieproducerade husbilar, men system som dessa Àr desto vanligare i lastbilar, minibussar och bussar.
Som tillval kan man Àven fÄ vattenburen golvvÀrme, vilket testbilen sjÀlvklart förÀrats.
Det ska erkÀnnas att jag var skeptisk till systemet innan jag satte mig bakom ratten. Min erfarenhet av vattenburen dieselvÀrme Àr att vÀrmarna slukar el som kakmonstret slukar kakor. Dessutom Àr kylen en kompressorkyl som ocksÄ fÄr sin energi frÄn el.
Westfalia har tagit höjd för det och som standard sitter dubbla bodelsbatterier. Och faktiskt, det fungerar!
Under vĂ„rt test var det -5°C ute nĂ€r vi begĂ€rde +21°C inomhus. GolvvĂ€rmen aktiverades pĂ„ halvfart, kylen gick pĂ„ halvfart (Ă€ndĂ„ frös gurkanâŠ), spillvattentankens uppvĂ€rmning aktiverades. IsolertĂ€cke sattes över framrutan och innanför bakdörrarna.
Under dessa förhÄllanden fricampade vi i tvÄ dygn utan problem. Viktigt att nÀmna Àr att bilen var uppvÀrmd vid testets början.
Ger sinnesfrid
Vid elstolpe körde vi systemet lite hÄrdare. Full golvvÀrme och +23°C i bodelen. SÄ hÀr kunde vi ha stÄtt i ett par veckor. Dieseltanken rymmer 95 liter. Den kan inte vÀrmaren köra tom eftersom sugröret slutar en bit ovanför tankens botten. Att man kan anvÀnda 80 liter för uppvÀrmning Àr ingen vild gissning.
NÀr vÀrmaren gÄr i full fart drar den cirka 4 deciliter diesel per timme. Under vÄrt test uppskattade jag förbrukningen till 1,5 deciliter baserat pÄ hur bilens fÀrddator Àndrade den berÀknade rÀckvidden efter 36 timmars stillastÄende.
I normala fall ska man hÄlla koll pÄ gasolflaskornas status och avgöra om det finns nog med gasol för natten eller om man ska skifta innan lÀggdags för att slippa gÄ ut i den iskalla natten för att byta. Med dieselvÀrme och kopplad till elstolpe existerar inte denna huvudbry. En sinnesfrid som inte nog kan uppskattas eller sÀtta pris pÄ.
SÄ fungerar vÀrmesystemet
En dieselvÀrmare under bilen vÀrmer vatten som pumpas runt i ett system med radiatorer. Inte konvektorer som i Aldes vattenburna system. En radiator strÄlar vÀrme, en konvektor bygger pÄ att luft ska cirkulera runt konvektorn och ta med sig vÀrme ut i bodelen.
TvÄ flÀktar kan via vÀrmevÀxlare blÄsa varm luft i bodelen om temperaturen hastigt sjunker, som nÀr man öppnar skjutdörren. Den ena flÀkten Àr placerad i passagen mellan soffa och kök, den andra under förarstolen. NÀr man sitter i förarstolen och flÀkten aktiveras blir det för varmt för min smak. Jag hade dÀrför min plats i soffan.
GolvvĂ€rmen Ă€r ocksĂ„ vattenburen och kan regleras steglöst. NĂ€r den gĂ„r pĂ„ max mĂ€tte vi med IR kameran en temperatur om +32°C pĂ„ ytan. Och fötterna bekrĂ€ftade att det Ă€r riktigt varmt och gott pĂ„ golvet. Fördelen Ă€r inte bara att man slipper ha tofflor ombord – smĂ€ltvatten frĂ„n skorna torkar snabbt.
Spillvattentankens uppvÀrmning sker ocksÄ via vÀrmesystemet, en stor fördel eftersom den dÄ vÀrms Àven vid fricamping. Tanken hÀnger under bilen.
Finns svagheter
I midjehöjd Àr vÀrmespridningen ombord mycket jÀmn. Under vÄr fricamping begÀrde vi +21°C. Termometrarna visade dÄ:
- LÀngst bak i sÀngen: +20,3°C
- KöksbÀnken: +21,9°C
- Handfatet i badrummet: +22,6°C
- Bordet i sittgruppen: +22,5°C
- Instrumentpanelens ovansida: +22,6
- Kallast var det i garaget, under sÀngarna, +12,3 grader.
- Â
Bilen saknar luftspalter runt möbler och i överskĂ„pen. Kallraset frĂ„n fönstret i sovrummet fĂ„r rasa obehindrat. Vi sov med en filt tryckt mot fönstrets nederkant för att kylan inte skulle ârinnaâ fram och störa nattsömnen.
- I överskÄpen blir det kallare Àn i bodelen, +16,7°C.
- Â
Det allvarligaste problemet Àr inte avsaknaden av luftspalter eller att garaget Àr svalt. VÀrre Àr att tömningen till grÄvattentanken och Àven vattentanken sitter oskyddade under bilen. De frös och var helt orubbliga. En ovÀntad miss i en sÄ pass seriöst planerad husbil.


Jag tycker
Att Westfalia gÄr sin egen vÀg och har egna idéer Àr uppfriskande. Att de dessutom lyckas bÀttre Àn de flesta husbilsbyggare gör inte saken sÀmre.
Jag ska villigt erkĂ€nna att jag inte var sĂ€rskilt imponerad av Columbus första gĂ„ngen jag sĂ„g den â planlösningen var den gĂ€ngse, möblerna sterilt vita och priset pĂ„ tok för högt. NĂ€r jag levt med bilen i en vecka ihop med min son förstĂ„r jag vad som gör den sĂ„ speciell.
Tre saker sticker ut:
- 1: Ett mycket bekvÀmt baksÀte, en ofta förbisedd sak i plÄtisar vars mÄlgrupp Àr ett resande par.
- Â
- 2: VÀrmesystemet. Effektivt och skÀnker sinnesfrid, sÀrskilt vid elstolpe. Inte en enda gÄng under testet oroade jag mig för att vÀrmaren skulle stanna under natten.
- Â
- 3: En kompressordriven kylbox istÀllet för det vanliga kylskÄpet. Det betyder att man inte slÀpper ut kylan varje gÄng man öppnar dörren. Det spar energi!
Â
Ska man klaga pÄ nÄgot Àr det bristen pÄ svÀngrum. Bilen Àr trÄng, trÀngre Àn de flesta liknande husbilar. Ett pris man fÄr betala för det fina baksÀtet.
Modellen Àr dyrare Àn mÄnga andra Fiat baserade plÄtisar. Men det Àr hyggligt lÀtt att acceptera eftersom de extra slantarna ger komfort och funktion, inte bara ett vÀlrenommerat mÀrke.
Sammanfattning: Westfalia Columbus en premiumbil med god komfort och bra tekniska lösningar till ett försvarbart pris.
Fakta
- Modell Westfalia Columbus 640 E
- Ursprungsland Tyskland (produktionen flyttar dock till Frankrike under 2015)
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 2,3MJ 150hk
- Vridmoment 350 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 430 kg
- L x B x H 636 x 205 x 260 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 90 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2+2
- Antal bÀltade platser 4
- Pris som testad ca: 600 000 kronor
- www.westfalia-mobil.net
- Vi lÄnade bilen av Solhem Husbilar i BÄlsta
Vi gillar
- VĂ€rmesystemet
- Sittgruppen
- Kylboxen
- Den höga detaljkvaliteten
- Mycket bra allmÀnljus
- Gott om eluttag â 12 och 230 volt
Vi önskar
- Att bÄda sÀngarna höll full lÀngd
- Bredare passage genom bilen
- Stadigare bord
- Att badrumsdörren inte hade stora glipor
- En vÀrmekÀlla under sovrumsfönstret som jagar bort kallraset.
Vi gillar inte
- Oisolerade avtappningar till tankarna
- Saknas riktbara lÀslampor bÄde i sovrum och sittgrupp
- Â
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS, antispinnsystem, antisladdsystem, klimatanlÀggning, farthÄllare, elhiss, elspeglar, centrallÄs inklusive bodel, CD radio, backkamera, GPS, kompressorkylbox, tvÄlÄgigt gasolkök, 100 procent LED belysning, mörklÀggningsgardiner i plissé, isolertÀcke fram och bak.