.

Dethleffs Grand Alpa 7820-2

Allvädersbil för två

En microtrend på marknaden just nu är exklusiva husbilar specialdesignade för par. Receptet är detsamma för dem alla. U-soffa bak, kök mitt för entrén, badrum i passagen till förarhytten, sängarna ovanför förarplatsen.

De flesta är helintegrerade. Men originalreceptet, som är minst tjugo år gammalt, var faktiskt en alkovbil. Och även om en helintegrerad husbil signalerar mer status, har alkovversionen sina poänger. Både rent praktiskt men även prismässigt.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

2011 visades den första AlPa modellen från Dethleffs. AlPa är kort för Alleinreisende Paare – ensamresande par.

Under några år hade Dethleffs givit olika målgrupper i uppdrag att designa en husbil passande just dem – kvinnor, pensionärer, studenter.

När idén var att ta fram en husbil perfekt anpassad för ett resande par fick Herr och Fru Schleinkofer uppdraget. Det är alltså inte Dethleffs designteam som står bakom originalidén till AlPa.

Studenternas, kvinnornas och pensionärernas drömbilar blev inga framgångar. Vissa detaljer levde vidare men modellerna glömdes snabbt bort.

AlPa levde dock vidare och har idag vuxit ut till en egen modellserie med fyra modeller. En kort på Fiat, en laståsna på bakhjulsdrivet Iveco chassi, en helintegrerad och så testbilen.

Med tiden har man slutat skriva modellnamnet med versalt A och P. Nu är det kort och gott Alpa.

Stadig och lättkörd

Det första jag lägger märke till när jag tar plats bakom ratten är den för husbilar sedvanligt höga sittställningen. Hade förväntat mig att sitta lägre. Det brukar man göra i alkovbilar där förarhytten är avskild från bodelen. Detta eftersom snurrfunktionen inte behövs. Snurrplattan bygger cirka fem centimeter. Men här har Dethleffs valt att behålla snurrplattan. Varför? Mitt råd är att avstå den och vinna ergonomi.

När jag svänger ut på den våta vägen och accelererar genom växlarna, bilen har automatlåda så det sköter sig själv, märker jag att det letar sig in en del vägljud. Inte så det stör radiolyssnandet, men värt att nämna.

I övrigt är färden avslappnad. De tre hjulparen sväljer ojämnheter med komforten intakt och kursstabiliteten är god. Att bilen är hög märks inte nämnvärt i kurvorna. Grand Alpa är en lättkörd bjässe.

När jag manövrerar i trång trafikmiljö önskar jag en backkamera, finns på tillvalslistan och det är redan draget kablar.

Motorn är 177hk versionen av Fiats 2,3 liters motor. Den gör ett gott jobb ihop med automatlådan (robotväxlad manuell). Trivselfart är 90 km/h, husbilslunk. Vid gaspådrag gör sig motorn påmind, i jämn fart tänker man inte på den.

Vinterduglig

Alpa har aldrig varit en billig husbil. Redan den första modellen var påkostad. Grand Alpa är inget undantag. Installationerna är rejäla, både VVS och de elektriska. Bodelen är träfri och isoleringen har slutna celler.

Dubbelgolvet är rymligt, alla luckor har dubbla tätningar, överallt är passformen god. Känslan i beslag och handtag är gedigen.

Det vattenburna värmesystemet från Alde är välplanerat. Överallt finner jag luftspalter där jag så önskar och förväntar mig. I överskåpen är det luftspalter som skyddas från att blockeras av kläder och annat genom att man monterat en innerväg baktill.

Värmen är dragen ända fram till vindrutan. En värmeväxlare gör att man kan använda värmaren som motorvärmare. All teknik, inklusive tömningsventiler, sitter frostfritt i det uppvärmda dubbelgolvet.

Eftersom bilen har dubbla bakaxlar och en alkov som tynger över drivhjulen kommer den klara hala vägar bättre än många andra framhjulsdrivna husbilar.

Värt att nämna när vi talar om viktfördelning är att färskvattentanken har sin plats precis bakom förarhytten. En placering som gynnar viktfördelningen i bilen.

Överflöd av stuvutrymme

Bilen är förvisso en tvåpersonersbil. Men den rymmer packning för en stor familj. Dels är garaget stort och i dubbelgolvet är det stora utrymmen för skrymmande ting.

Invändigt finner vi rymliga överskåp, tre vitriner (varav ett troligen slår storleksrekord i husbilsvärlden), en öppen garderob vid entrén, tre garderober i anslutning till badrummet, ett sideboard med rymliga underskåp, gott om invändiga stuv under luckor i golvet och i köket rymliga lådor och överskåp. Man behöver inte bara packa med sig det nödvändigaste i denna husbil.

Och lastvikten räcker garanterat till. Med en totalvikt på 5 400 kg som testbilens, standard är 5 000 kg, blir lastvikten hela 1 350 kg.

Jag tycker

Bilar med denna planlösning är företrädesvis helintegrerade. Men de utnyttjar inte bilens utrymmen lika optimalt, sängarna fram står inte alltid redo, de måste sänkas ner och i vissa fall ordnas till så de blir långbäddar. Dessutom kostar de helintegrerade en hygglig slant extra. Pengar som köper status och lyxkänsla, men inte praktisk nytta.

Testbilen är vettigt utrustad, jag saknar bara en teve och en backkamera. Prisat stannar under 1,5 miljoner även om man lägger till dessa ting.

Vore det min bil monterade jag bort snurrplattorna till framstolarna, köpte en extra toalettkassett och försåg bilen med en fast gasoltank alternativt tankflaskor så jag själv kan fylla gasol vid LPG pumpen på europafärden.

För två personer som vill ligga ute länge, oavsett årstid, är detta en svårslagen husbil, både kompetens- och prismässigt.

Jag gillar

  1. Planlösningen
  2. Välutrustad
  3. Gott om stuvutrymme
  4. Rejäl lastvikt
  5. Gott om golvyta
  6. Sittgruppen
  7. Köket
  8. Värmesystemet
  9. Bred bodelsdörr (70 cm)

Jag önskar

  1. Framstolar utan snurrplatta, för lägre sittställning
  2. Golv utan nivåskillnad
  3. Hyllor i alla överskåp, nu bara i köket
  4.  

Fakta

Utrustning testbil

ABS, ESP, Antispinn, klimatanläggning motor, farthållare, elhissar, elspeglar, CD stereo, GPS, förberedd för backkamera, c-lås inklusive bodelsdörr, kyl med separat frys, ugn, köksfläkt, 3 lågig gasolspis, vattenburen värme, värmeväxlare, eltrappsteg, mörkläggningsgardiner i hytten, markis, skinnklädsel

Vill du läsa mer om Dethleffs? Klicka här!