Meny

.

Dethleffs Grand Alpa 7820-2

AllvÀdersbil för tvÄ

En microtrend pÄ marknaden just nu Àr exklusiva husbilar specialdesignade för par. Receptet Àr detsamma för dem alla. U-soffa bak, kök mitt för entrén, badrum i passagen till förarhytten, sÀngarna ovanför förarplatsen.

De flesta Àr helintegrerade. Men originalreceptet, som Àr minst tjugo Är gammalt, var faktiskt en alkovbil. Och Àven om en helintegrerad husbil signalerar mer status, har alkovversionen sina poÀnger. BÄde rent praktiskt men Àven prismÀssigt.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

2011 visades den första AlPa modellen frĂ„n Dethleffs. AlPa Ă€r kort för Alleinreisende Paare – ensamresande par.

Under nĂ„gra Ă„r hade Dethleffs givit olika mĂ„lgrupper i uppdrag att designa en husbil passande just dem – kvinnor, pensionĂ€rer, studenter.

NÀr idén var att ta fram en husbil perfekt anpassad för ett resande par fick Herr och Fru Schleinkofer uppdraget. Det Àr alltsÄ inte Dethleffs designteam som stÄr bakom originalidén till AlPa.

Studenternas, kvinnornas och pensionÀrernas drömbilar blev inga framgÄngar. Vissa detaljer levde vidare men modellerna glömdes snabbt bort.

AlPa levde dock vidare och har idag vuxit ut till en egen modellserie med fyra modeller. En kort pÄ Fiat, en lastÄsna pÄ bakhjulsdrivet Iveco chassi, en helintegrerad och sÄ testbilen.

Med tiden har man slutat skriva modellnamnet med versalt A och P. Nu Àr det kort och gott Alpa.

Stadig och lÀttkörd

Det första jag lÀgger mÀrke till nÀr jag tar plats bakom ratten Àr den för husbilar sedvanligt höga sittstÀllningen. Hade förvÀntat mig att sitta lÀgre. Det brukar man göra i alkovbilar dÀr förarhytten Àr avskild frÄn bodelen. Detta eftersom snurrfunktionen inte behövs. Snurrplattan bygger cirka fem centimeter. Men hÀr har Dethleffs valt att behÄlla snurrplattan. Varför? Mitt rÄd Àr att avstÄ den och vinna ergonomi.

NÀr jag svÀnger ut pÄ den vÄta vÀgen och accelererar genom vÀxlarna, bilen har automatlÄda sÄ det sköter sig sjÀlv, mÀrker jag att det letar sig in en del vÀgljud. Inte sÄ det stör radiolyssnandet, men vÀrt att nÀmna.

I övrigt Àr fÀrden avslappnad. De tre hjulparen svÀljer ojÀmnheter med komforten intakt och kursstabiliteten Àr god. Att bilen Àr hög mÀrks inte nÀmnvÀrt i kurvorna. Grand Alpa Àr en lÀttkörd bjÀsse.

NÀr jag manövrerar i trÄng trafikmiljö önskar jag en backkamera, finns pÄ tillvalslistan och det Àr redan draget kablar.

Motorn Àr 177hk versionen av Fiats 2,3 liters motor. Den gör ett gott jobb ihop med automatlÄdan (robotvÀxlad manuell). Trivselfart Àr 90 km/h, husbilslunk. Vid gaspÄdrag gör sig motorn pÄmind, i jÀmn fart tÀnker man inte pÄ den.

Vinterduglig

Alpa har aldrig varit en billig husbil. Redan den första modellen var pÄkostad. Grand Alpa Àr inget undantag. Installationerna Àr rejÀla, bÄde VVS och de elektriska. Bodelen Àr trÀfri och isoleringen har slutna celler.

Dubbelgolvet Àr rymligt, alla luckor har dubbla tÀtningar, överallt Àr passformen god. KÀnslan i beslag och handtag Àr gedigen.

Det vattenburna vĂ€rmesystemet frĂ„n Alde Ă€r vĂ€lplanerat. Överallt finner jag luftspalter dĂ€r jag sĂ„ önskar och förvĂ€ntar mig. I överskĂ„pen Ă€r det luftspalter som skyddas frĂ„n att blockeras av klĂ€der och annat genom att man monterat en innervĂ€g baktill.

VÀrmen Àr dragen Ànda fram till vindrutan. En vÀrmevÀxlare gör att man kan anvÀnda vÀrmaren som motorvÀrmare. All teknik, inklusive tömningsventiler, sitter frostfritt i det uppvÀrmda dubbelgolvet.

Eftersom bilen har dubbla bakaxlar och en alkov som tynger över drivhjulen kommer den klara hala vÀgar bÀttre Àn mÄnga andra framhjulsdrivna husbilar.

VÀrt att nÀmna nÀr vi talar om viktfördelning Àr att fÀrskvattentanken har sin plats precis bakom förarhytten. En placering som gynnar viktfördelningen i bilen.

Överflöd av stuvutrymme

Bilen Àr förvisso en tvÄpersonersbil. Men den rymmer packning för en stor familj. Dels Àr garaget stort och i dubbelgolvet Àr det stora utrymmen för skrymmande ting.

InvÀndigt finner vi rymliga överskÄp, tre vitriner (varav ett troligen slÄr storleksrekord i husbilsvÀrlden), en öppen garderob vid entrén, tre garderober i anslutning till badrummet, ett sideboard med rymliga underskÄp, gott om invÀndiga stuv under luckor i golvet och i köket rymliga lÄdor och överskÄp. Man behöver inte bara packa med sig det nödvÀndigaste i denna husbil.

Och lastvikten rÀcker garanterat till. Med en totalvikt pÄ 5 400 kg som testbilens, standard Àr 5 000 kg, blir lastvikten hela 1 350 kg.

Jag tycker

Bilar med denna planlösning Àr företrÀdesvis helintegrerade. Men de utnyttjar inte bilens utrymmen lika optimalt, sÀngarna fram stÄr inte alltid redo, de mÄste sÀnkas ner och i vissa fall ordnas till sÄ de blir lÄngbÀddar. Dessutom kostar de helintegrerade en hygglig slant extra. Pengar som köper status och lyxkÀnsla, men inte praktisk nytta.

Testbilen Àr vettigt utrustad, jag saknar bara en teve och en backkamera. Prisat stannar under 1,5 miljoner Àven om man lÀgger till dessa ting.

Vore det min bil monterade jag bort snurrplattorna till framstolarna, köpte en extra toalettkassett och försÄg bilen med en fast gasoltank alternativt tankflaskor sÄ jag sjÀlv kan fylla gasol vid LPG pumpen pÄ europafÀrden.

För tvÄ personer som vill ligga ute lÀnge, oavsett Ärstid, Àr detta en svÄrslagen husbil, bÄde kompetens- och prismÀssigt.

Jag gillar

  1. Planlösningen
  2. VĂ€lutrustad
  3. Gott om stuvutrymme
  4. RejÀl lastvikt
  5. Gott om golvyta
  6. Sittgruppen
  7. Köket
  8. VĂ€rmesystemet
  9. Bred bodelsdörr (70 cm)

Jag önskar

  1. Framstolar utan snurrplatta, för lÀgre sittstÀllning
  2. Golv utan nivÄskillnad
  3. Hyllor i alla överskÄp, nu bara i köket
  4.  

Fakta

Utrustning testbil

ABS, ESP, Antispinn, klimatanlÀggning motor, farthÄllare, elhissar, elspeglar, CD stereo, GPS, förberedd för backkamera, c-lÄs inklusive bodelsdörr, kyl med separat frys, ugn, köksflÀkt, 3 lÄgig gasolspis, vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, eltrappsteg, mörklÀggningsgardiner i hytten, markis, skinnklÀdsel

Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift