Meny

.

Motorhome & Caravan Show, Birmingham, 16-21 oktober 2018

HÀr lever den franska sÀngen vidare

PÄ mÀssan i Paris kunde vi konstatera att fransmÀnnen helt övergivit hörnsÀngen, den sÄ kallade franska sÀngen. Döm om min förvÄning nÀr jag fann denna sÀnglösning i ett stort antal husbilar utstÀllda pÄ Motorhome & Caravan Show i Birmingham.

Som vanligt var mÀssan den enskilt intressantaste i Är. Helt enkelt för att man hÀr fÄr se husbilar med planlösningar som helt skiljer sig frÄn de som sÀljs i övriga Europa.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

PÄ de brittiska öarna vÄndas mÄnga över Brexit. SÄ pass att husbilsförsÀljningen saktat in betydligt. Stora lager hos handlarna har gjort tillverkarna nervösa och orderingÄngen av 2019 Ärs modeller gÄr trögt.

Men!

Det stora intresset pÄ mÀssan visar att marknaden i grunden Àr fortsatt stark.

Dubbla skjutdörrar en trend

Jag lÀgger mÀrke till att det Àr gott om plÄtisar med dubbla skjutdörrar, en pÄ var sida. FrÀmst pÄ modeller med köket lÄngt fram. DÄ kan man anvÀnda köket Àven nÀr man stÄr utanför bilen.

Varför man vÀljer dubbla skjutdörrar pÄ bilar med frÀmre sittgrupp Àr svÄrare att förstÄ. Kanske för att man i dessa bÀddar dinetten till tvÄ lÄngbÀddar. DÄ blockerar sÀngarna skjutdörrarna. Vill man gÄ ut kan man öppna sin egen skjutdörr och slipper vÀcka sin reskamrat. Men nyttan kÀnns begrÀnsad.

Är det för att man enklare ska exportera? Med dubbla skjutdörrar kan man inreda en vĂ€nsterstyrd och högerstyrd skĂ„pbil likadant. Men varför ens tĂ€nka tanken, export av plĂ„tisar till övriga Europa Ă€r i princip obefintlig. Det kommer lite Lunar och AutoSleeper över kanalen, men inte modeller med dubbla skjutdörrar.

DÄ har jag lÀttare att ta till mig plÄtisarna utan fast sÀng. Jag har ett par exempel med lÀngre fram i artikeln. Det Àr hÀpnadsvÀckande hur mycket yta man kan trolla fram i en skÄpbil.

Inhemska fabrikat dominerar försÀljningen

HĂ€r hemma, och pĂ„ de flesta Europeiska marknader, ser vi Swift, Lunar och Autosleeper. Övriga brittiska tillverkare lever enkom pĂ„ hemmamarknaden.

PÄ mÀssan hittar jag de flesta stora tillverkare frÄn Tyskland, Frankrike och Italien. Faktiskt har de uppskattningsvis hÀlften av monterytan.

Men de har bara 20% av marknaden, resterande 80% stĂ„r inhemska fabrikat för. Översatt i antal husbilar sĂ€ljs det cirka 11 000 brittiska husbilar och 3 000 frĂ„n utlĂ€ndska tillverkare.

I brist pÄ mÀrkesstatistik Àr det omöjligt att uppskatta marknadsandelarna per fabrikat.

MĂ€ssfakta

  1. Namn: Motorhome & Caravan Show
  2. Var? NEC, Birmingham (Vid flygplatsen)
  3. NĂ€r? 16 – 21 oktober
  4. Antal utstÀllare: 370
  5. Antal besökare: ca 100 000 st

Rekordrymliga plÄtisar!

Med stor bÀddsoffa, kök och badrum förpassat akteröver blir Àven inredda skÄpbilar riktigt rymliga. Denna planlösning Àr mycket vanlig pÄ ö-riket. Men vi ser dem aldrig pÄ denna sida kanalen. Det var Murvi som var först med planlösningen. Men hÀr visar jag de tvÄ som jag tycker bakade bÀsta kakan pÄ receptet.

Moto-Trek Leisure-Treka EB

Byggd pÄ Peugoet Boxer (tvilling till Fiat Ducato) i högt och lÄngt utförande (636 cm lÄng, 264 cm hög) och inredd med stor bÀddbar vinkelsoffa, stort vinkelkök och ett badrum akteröver Àr detta en bil som imponerar. DÄ menar jag volymen ombord.

Prislappen startar pÄ 49 000 GBP.

Devon Discovery

Byggs pĂ„ Ford Transit och Ă€r blott 598 cm. ÄndĂ„ rymmer den en stor bĂ€ddsoffa, golvyta som i en husvagn, kök med ugn och ett kompakt men badrum. Som standard fĂ„r du 170 hk motorn kopplad till automatlĂ„da!

Ford Transit Àr en mycket populÀr bil att inreda pÄ brittiska öarna. Deras planlösningar lÀmpar sig vÀl för det vÀlvda skÄpet som skapar vissa problem för tyska och franska inredare.

Fransk sÀng pÄ tvÄ vis

HörnsÀng Àr, som jag skrev i inledningen av artikeln, populÀrt i England. SÀrskilt i lite lÀngre husbilar. Oftast placeras badrummet bakom sÀngen.

I vissa bilar Àr det en vÀldigt öppen planlösning i andra har man delat av bilen i en dag- och nattdel.

De tvÄ bilar jag vÀljer att visa Àr en premium och en mellanklass. Autoslepper Burford kostar cirka 81 000 GBP medan Baileys Àr din frÄn cirka 51 000 GBP.

Autosleeper Burford

HÀr pratar vi brittisk premium. Bilen Àr just under Ätta meter lÄng och byggs pÄ Mercedes Sprinter.

Badrummet Àr placerat bakom sÀngen vilket ger plats för tvÄ stora garderober och en byrÄ bredvid sÀngen.

Trots att det Àr en stor bil Àr köket, med brittiska mÄtt mÀtt, litet. Men sjÀlvklart med bÄde ugn och micro, det krÀver marknaden. För ovanlighetens skull Àr det dessutom en rejÀl kyl. Normalt offrar britterna den höga kylen för att vinna bÀnkyta.

SÀngen Àr inte sÀrskilt stor, 130 cm bred och 186 cm lÄng. Vid behov kan man bÀdda loungen.

Baileys Alliance 76-2

Byggs pÄ Peugeot chassi och mÀter 757 cm. Bilen Àr ovanligt lÀtt, med 3 500 kg totalvikt Àr angiven lastvikt 700 kg.

Planlösningen Àr mycket öppen och bilen kÀnns större Àn den Àr. Loungen Àr bÀddbar.

PÄ förekommen anledning?

Man undrar ju…

Framhjulsdriven Merca plÄtis

I Tyskland och Frankrike Àr det, mig veterligen, ingen som inreder Mercedes Sprinter med framhjulsdrift. Det Àr för att merparten sÀljs med fyrhjulsdrift sÄ behovet anses inte finnas.

Men brittiska RP Motorhomes frÄn Yorkshire tÀnker annorlunda.

Modellen Rebel bygs i tre lĂ€ngder – medellĂ„ng hjulbas, lĂ„ng hjulbas och extra lĂ„ng hjulbas.

PÄ mÀssan stÀlldes den 5,92 meter lÄnga versionen ut (medellÄng hjulbas).

Inredd för att passa tvÄ personer. Köparen har stor frihet att sjÀlv bestÀmma möblemang och material.

Det gĂ„r sjĂ€lvklart att bestĂ€lla bilen Ă€ven med fyrhjulsdrift. RP Motorhomes sĂ€ger sig inte bygga husbilar eller campingbilar – de bygger Ă€ventyrsfordon.

Den utstÀllda bilen kostar cirka 67 000 GBP.

Nya plÄtisar frÄn Elddis

Elddis Àr ett i England vÀlrenomerat instegsfabrikat som sedan ett Är tillbaka ingÄr i Erwin Hymer Groups sfÀr av varumÀrken.

Nu ger man sig in i det stekheta van-segmentet. Man gör det med tvÄ modeller med traditionell brittisk möblering. Kök och badrum midskepps, bÀddbar lounge bak.

Modellserien kalla Autoquest Campervans. Namnet Autoquest Àr vÀlkÀnt i England och Àr den bÀst sÀljande modellserien frÄn Elddis, det vill man rida pÄ vid lanseringen.

I den 599 cm lÄnga modellen bÀddar man tvÀrbÀdd av loungen, i 636 cm versionen kan man sova pÄ lÀngden eller tvÀrs. I övrigt Àr bilarna lika. PÄ bilderna den lÀngre modellen.

Greenline - Campingbil med toalett

Vi brukar skilja pÄ husbil och campingbil. Ofta Àr skillnaden att det i en husbil finns en fast toalett och en dusch.

Hur vi ska bedöma denna Greenline 500 RG Àr lite oklart. Den har trots sin minst sagt kompakta mÄtt en kassettoa och dusch (utvÀndig).

Den utstÀllda bilen var en Renault Traffic, men man kan Àven fÄ den pÄ Ford Transit Custom (Transits lillebror).

Greenline Àr ett litet företag. Deras affÀrsidé Àr att bygga kompakta fordon med lösningar man inte hittar hos andra tillverkare.

Greenline inreder gÀrna en vÀnsterstyrd version. Prislapen ligger pÄ cirka 40 000 GBP
Sittgruppen rymmer fyra sittande. Nattetid förvandlas sittgruppen till tvÄ lÄngbÀddar. Framstolarna Àr en del av sÀngarna.
Köket Àr som vÀntat litet. Men tro inte att man avstÄr ugnen, det Àr illa nog att det inte finns micro... Men de har lyckats klÀmma in en micro ocksÄ till nÄgra kunder. PÄ bekostnad av stuvutrymme.
Toaletten Àr dold i ett skÄp. Vid behov drar man fram den. Att sitta pÄ toa i köket kanske kÀnns lite ovant, men det Àr inte trÄngt.

Hillside - Lyxig popup

Det gÄr inte att variera möblemanget i en folkabuss hur mycket som helst. Vill man sticka ut fÄr det bli genom materialval och design. Hillside Àr specialiserade pÄ att inreda campingbussar, frÀmst VW T6, VW Crafter och Ford Transit Custom. De lackar gÀrna bilarna i effektfulla kulörer och förser dem med olika kjolpaket och exklusiva fÀljar.

PÄ bilderna en Hillside Birchover Executive pÄ VW T6 med kort hjulbas.

Jag skulle kalla modellen för campinglimousine. Det mesta av utrustningen Àr för att höja komforten under fÀrd. Men det finns kök, bÀddsoffa och en dieselvÀrmare. SÄ det Àr en kompetent campingbil vid behov.

TĂ€lt till vovven

Det var mÄnga som visade upp hundkojor i förtÀltsdesign pÄ mÀssan. Detta Àr frÄn Khyam.

2 x Crafter

EngelsmÀnnen Àr tokiga i Volkswagen. Det byggs mer campingbilar pÄ VW hÀr Àn i Tyskland. Som regel Àr det VW T6 som Àr föremÄlet för allas beundran. Det finns tidningar som enkom handlar om folkabussar och debatten Àr livlig vilken generation som Àr bÀst, coolast, hippast.

Nu har man Àven börjat uppskatta VW Crafter och pÄ mÀssan fanns en hel del modeller.

Jag uppskattade sÀrskilt dessa tvÄ exempel pÄ hur man bÀst inreder en Crafter.

IH 680 CRD/RL

U-soffa bak, kök och badrum midskepps och snurrbara framstolar för fikapaus. SÄ har britterna inrett sina skÄpbilar sedan decennier. Men IH har ett helt eget designsprÄk pÄ sina inredningar. Och det gör att denna modell sticker ut. Kvaliteten Àr dessutom hög.

Som namnet antyder Àr bilen 680 cm lÄng. Drivlinan bestÄr av en 177 hk diesel kopplad till en ÄttavÀxlad automat. Prislappen för den utstÀllda bilen landar pÄ 76 000 GBP.

Hillside Heatherton

Samma basbil och drivlina som IH men med en helt annan inredning. HÀr Àr kök och badrum förpassat akteröver och framstolarna Àr en del av sittgruppen. Soffan Àr en bÀddsoffa.

I denna kan man Ă„ka fyra personer mot endast tvĂ„ i IH:n. Är cirka 7 000 GBP billigare Ă€n sin rival men kĂ€nns inte enklare byggd.

Swift - Klassiker i ny skepnad

Swift Kon-Tiki Àr ett modellnamn med lÄng historia. Till sÀsongen 2019 har man gjort om den invÀndigt med nya material och nydesignat möblemang. Finns bÄde som alkovmodell och halvintegrerad. Baseras pÄ Fiat med AL-KO chassi.

Med sina tre axlar, 5 tons totalvikt och nio meters lĂ€ngd Ă€r det en bjĂ€sse. En bil att bo i lĂ„nga perioder. Även vintertid. Bilen har ett uppvĂ€rmt dubbelgolv och vattenburet vĂ€rmesystem frĂ„n Alde. 10 Ă„rs fuktskadegaranti ger ett tryggt Ă€gande.

Kon-Tiki exporteras inte lÀngre. De Swift som hittar till vÄr marknad har specialbyggts för export.

Jag vĂ€ljer att visa Swift Kon-Tiki med den mest klassiska brittiska planlösningen – alkovbil med U-soffa bak och en fullstor dinette fram. Den heter 649 och betingar strax under 100 000 GBP.

Inte mÄnga tillverkare bygger treaxlade alkovbilar lÀngre. Men i England har de en trogen kundkrets.
Bakstam i ett stycke glasfiber. Snyggt, stabilt.
FrÀmre sittgrupp, matplatsen.
U-soffa bak, bÀddbar till gigantisk sÀng vid behov. Det kÀnns modernt och inte sÄ lite exklusivt ombord.
Alkoven Àr troligen den lÀckraste pÄ marknaden. KÀnns som man sover i ett rymdskepp.
Köket Àr stort, vÀlutrustat och lÀttjobbat. Med massor av förvaring.
Ovanför kylskÄpet den i England obligatoriska mikrovÄgsugnen
Samlat badrum istÀllet för delat. Utrymmeseffektivt!

Dubbla skjutdörrar

Som jag skrev i inledningen av detta reportage sÄ Àr dubbla skjutdörrar i inredda skÄpbilar en minitrend i England. Ibland Àr nyttan glasklar, ibland kÀnns det helt onödigt.

Leisure Van

Day Van kallar företaget alla sina modeller. Denna byggs pÄ VW T6 och har tillÀggsnamnet Highline vilket signalerar att den Àr lite mer pÄkostad.

HÀr Àr det enkelt att förstÄ nyttan med dubbla skjutdörrar. Den ena Àr entrédörr, den andra ger tillgÄng till köket.

En extra finess Ă€r att baksĂ€tet, som bestĂ„r av lösa stolar pĂ„ skena kan tas ut och anvĂ€ndas som campingstolar – troligen de bekvĂ€maste som finns.

Wildax Solaris XL

Varför denna fyrapersoners plÄtis har dubbla skjutdörrar Àr inte helt enkelt att förstÄ. Med en dinette bestÄende av de snurrbara framstolarna och tvÄ bÀddfÄtöljer, en pÄ vardera sida av mittgÄngen, ger den extra skjutdörren ingen fördel sÄ vitt jag kan se. Utöver att man kan vÀdra snabbt och fÄr fin utsikt.

Men bilen har sina poÀnger. En lÀngsmonterad vÄningssÀng bak gör att bilen fungerar för en familj om fyra.

Den byggs pÄ Citroën Jumper i lÄngt utförande, 6,36 meter.

Bailey - Typisk engelsk kortis

Det gÄr inte att skriva ett mÀssreportage frÄn England utan att ha med en kort bil med kök och badrum bak och en stor, bÀddbar, lounge. Det Àr den mest brittiska av alla planlösningar. NÀr tyska, franska eller italienska tillverkare ska ta fram en modell för den brittiska marknaden Àr det denna planlösning de vÀljer.

Det Àr enkelt att förstÄ lockelsen med denna möblering. RymdkÀnslan Àr pÄtaglig. Det Àr svÄrt att komma pÄ en planlösning som mer effektivt tar tillvara pÄ varenda centimeter som stÄr till buds.

Bailey presenterade en ny modellserie pÄ mÀssan. SjÀlvklart fanns denna planlösning med i den nya serien. Den heter Alliance 66-2, Àr 6,59 meter lÄng och byggs pÄ Peugeot Boxer. En renodlad tvÄpersonersbil.

Priset startar pÄ 50 000 GBP.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift