Helintegrerad plÄtis
NÄgon helintegrerad plÄtis Àr det sjÀlvklart inte frÄgan om, nÄgon sÄdan existerar inte. Men uttrycket förklarar lite av skillnaden man kÀnner ombord i denna plÄtis som saknar ett lÄgt innertak i förarhytten jÀmfört med en som har sagda innertak. Testbilen har dessutom ett takfönster ovanför vindrutan som ytterligare förstÀrker rymdkÀnslan ombord.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Som med övriga Adria husbilar kan man fĂ„ sin plĂ„tis i tre olika nivĂ„er â Axess, Plus och Supreme. De Ă€r alla att betrakta som mellanklassbilar, men det skiljer i utrustningsnivĂ„ och möbeldesign.
Till 2019 Àr det mer Àn bara möbeldesignen som ger olika kÀnsla ombord. Adria har pÄ Plus och Supreme versionerna tagit bort den lilla hyllan över förarplatsen. Det ger stÄhöjd Ànda fram. PÄ Supreme versionen, som vi testar, har man dessutom monterat ett stort takfönster ovanför vindrutan.
Tyst fÀrd
Det Àr otroligt vad fort man vÀnjer sig vid saker. För tio Är sedan ansÄgs Fiats 130 hk motor vara mer Àn nog i de flesta husbilar upp till 7,5 meters lÀngd. MÄnga inredda skÄpbilar hade en 100 hk motor och det var vi nöjda med.
Idag Àr den starkare 150 hk motorn nÀstan standard i husbilar. Förutom de extra hÀstkrafterna har den 60Nm mer i vridmoment Àn 130 hk motorn.
Jag kommer pÄ mig sjÀlv att tycka att bilen Àr undermotoriserad. Vilket den absolut inte Àr! Men det Àr min första kÀnsla nÀr jag i en backe pÄ landsvÀgen tvingas gÄ ner till fyrans vÀxel för att hÄlla mina 90 km/h. NÄgot som Àr fullt normalt.
Testbilen har alltsÄ 130 hk motor och sexvÀxlad manuell lÄda. En drivlina som rÀcker utmÀrkt för att hÄlla jÀmna steg Àven i en uppskruvad trafikrytm.
ĂndĂ„ rekommenderar jag den starkare 150 hk versionen, gĂ€rna kopplad till automatlĂ„da. Detta för att i denna lyxiga version Ă€r det förvĂ€ntat och pĂ„ andrahandsmarknaden kommer bilen vara betydligt attraktivare. Merkostnaden för 150 hk motorn Ă€r 19 000 kr. AutomatlĂ„dan kostar 26 400 kr och sĂ€ljs bara i kombination med ESP som kostar ytterligare 6 400 kronor.
Bilen Ă€r byggd pĂ„ ett lightchassi med 16â hjul. Komforten Ă€r hög. Till och med pĂ„ kullersten Ă€r det en komfortabel och skrammelfri fĂ€rd.
Jag hade förvÀntat mig en lite brusigare framfart Àn vanligt. Ett stort takfönster i plast som dessutom sitter i vinkel och fÄr ta emot en hel del fartvind skulle kunna vara en brusig historia. Men mina farhÄgor visar sig helt grundlösa. FÀrden Àr behagligt fri frÄn störande ljud. NÀr man kommer upp i 110 km/h gör sig takfönstret pÄmint, men inte sÄ det stör. Mer sÄ att akustiken ombord förÀndras. PÄ det hela taget Àr körupplevelsen mycket positiv.
Klarar vintern
Svenska Adria ser alltid till att utrusta sina modeller efter svenskt klimat. Deras Scandinavian Edition inkluderar bland annat en kraftigare vÀrmare (6kW med elpatron), isolerad och uppvÀrmd spillvattentank (vÀrms med 12 volt och fungerar vid fricamping) och elektrisk golvvÀrme (230 volt). Det gör bilen anvÀndbar Äret runt.
VÀrmaren har sin plats under dinettesoffan, en perfekt placering för effektiv och jÀmn vÀrme i bilen. Goda förutsÀttningar alltsÄ!
Men, som sÄ ofta finns det ett men.
Det gÀller tömningskranen till spillvattentanken. Den sitter utvÀndigt och vÀrms inte. Om ni ska anvÀnda bilen vintertid bör ventilen hÄllas pÄ glÀnt med en balja under.
En annan fundering vad gÀller vintercamping Àr huruvida det kommer gÄ att fÄ till ett vintertÀcke till det frÀmre takfönstret. Det Àr visserligen dubbelt och isolerar vÀl. Men det kÀnns som ett vintertÀcke skulle göra nytta.
Flexibel
Adria har valt att göra garaget under sÀngarna brett och djupt. Det ryms massor. Vill man fÄ med sig skrymmade ting, exempelvis cyklar, kan man lyfta höger sÀng. Men av nÄgon anledning inte den vÀnstra. Troligen för att det under den vÀnstra Àr en djupare sockel, sÄ vinsten lyfta den sÀngen Àr liten.
Under sÀngarna finns Àven en garderob att hÀnga in klÀder i och ett skÄp med hylla. Ytterligare en garderob har sin plats under kylskÄpet. TvÄ garderober och ett linneskÄp Àr inte illa i en plÄtis!
ĂverskĂ„pen Ă€r mĂ„nga. För tvĂ„ personer rĂ€cker utrymmena. Och fler ska man inte vara ombord. Det gĂ„r, teoretiskt, att sova i den bĂ€ddbara sittgruppen. Men det Ă€r att betrakta som en nödbĂ€dd. Har man behov av en tredje sĂ€ng Ă€r det en god idĂ© att lĂ„ta göra en extra dyna. Att bĂ€dda med sittgruppens ryggstöd Ă€r inte lyckat.
Bilen Àr relativt lÀtt, lite drygt 2,9 ton. Det ger en lastvikt pÄ nÀstan 600 kg. RÀcker gott!
Jag tycker
Nya Twin Supreme kÀnns modern. BÄde vad gÀller möbeldesign och tekniskt. Den Àr inte utan sina brister, men helheten Àr tilltalande.
Jag uppskattar sÀrskilt de textilklÀdda vÀggarna och den centralt placerade vÀrmaren. Badrummets trollerinummer kÀnns onödigt. Varför gÄ sÄ lÄngt för att fÄ in ett handfat? Man kan ju tvÀtta hÀnder och borsta tÀnder i diskhon lika gÀrna. DÄ hade badrummet kunnat krympas en aning till förmÄn för antingen bÀddmÄtt eller mer utrymme i sittgruppen.
Det frÀmre takfönstret ger verkligen en extra dimension till kÀnslan ombord. Det enda jag frÄgar mig Àr varför man inte gjort sÄ hÀr tidigare.
Sammanfattningsvis Àr Adria Twin Supreme ett intressant alternativ för de som vill ha en funktionell och modern plÄtis.
Jag gillar
- Det frÀmre takfönstret
- RymdkÀnslan i sittgruppen
- UtrustningsnivÄn
- De textiklÀdda vÀggarna
- Den centralt placerade vÀrmaren
- Bra med stuvutrymmen
Jag önskar
- En lÀgre toasits
- LÀslampor pÄ arm i sovrummet
- BÀttre skjutmÄn pÄ sittgruppsbordet
- Att bÄda lÄngbÀddarna gick att fÀlla upp
- Att ESP var standard
Fakta
- Modell Adria Twin Supreme 640 SLB
- Ursprungsland Slovenien
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 2,3MJ 130hk
- Vridmoment 320 Nm
- VÀxellÄda 6 manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 583 kg
- L x B x H 636 x 205 x 260 cm
- InvÀndig höjd 190 cm
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 70 liter
- Pris som testad ca: 700 000 kr
- Grundpris 635 900 kr
- https://se.adria-mobil.com/
- Vi lÄnade bilen av importören, Adria Caravan i Tenhult
Utrustning testbil
ABS, AC motor, farthÄllare, elhissar, elspeglar, kyl med frys, 3 lÄgig gasolspis, luftburen vÀrme Truma 6kW med elpatron, eltrappsteg, mörklÀggningsgardiner i hytten, markis
Vill du lÀsa mer om Adria? Klicka hÀr!