VĂ€rt att byta upp sig?
För sex Är sedan testade vi Efoy brÀnslecell, dÄ ny och oprövad, idag en etablerad brÀnslecell pÄ husbilsmarknaden, inne pÄ sin fjÀrde generation. Vi har stor erfarenhet av den förra generationen och har sedan ett knappt Är tillbaka levt med generation fyra. Dags att delge er slutsatserna.
Av Stig Forsberg
Efoy stĂ„r för âEnergy for youâ. Utan sol skulle man kunna tillĂ€gga. Vi har tidigare skrivit mycket om solceller och brĂ€nsleceller. Det har av och till dykt upp nya leverantörer med olika lösningar som vi tittat pĂ„ med stort intresse, till exempel Truma med sin gasoldrivna mycket kompetenta enhet. Nackdelen var den höga vikten, vilken möjligen skulle kunnat accepterats. DessvĂ€rre lades den ner pĂ„ grund av höga tillverkningskostnader, det ryktas att försĂ€ljningspriset lĂ„g under produktionskostnaden! Vi har sett modeller med hydronit och med fruktsafter. Ingen har dock Ă€nnu blivit nĂ„gon gĂ„ngbar produkt pĂ„ marknaden.
En solcell Ă€r en âsommarâ-enhet sĂ„ lĂ€nge solen flödar. En brĂ€nslecell Ă€r en âvinter och dĂ„ligt vĂ€derâ-enhet. BĂ„da kan med fördel kombineras nĂ€r vi vill ha mer elenergi och det vill ju de flesta, sĂ€rskilt vi som bor mycket i vĂ„ra husbilar.
Nya 210-modellen
Vi jĂ€mför nu den Ă€ldre Efoy 2200-modellen med deras nyare 210-modell. Det yttre höljet har fĂ„tt ny och modernare design, storleken Ă€r den samma. FörbĂ€ttringar finns under skalet och syns inte. BrĂ€nslecellen har vidareutvecklats, dess styrelektronik likasĂ„. Det som mĂ€rks mest Ă€r den nya styr- och kontrollpanelen vilken vĂ€sentligt förbĂ€ttrat kommunikationen med brĂ€nslecellen. En hel del nya funktioner har tillkommit. Jag vill inte pĂ„stĂ„ att jag Ă€r upphovsmannen, men för nĂ„got Ă„r sedan var jag i kontakt med Efoy och önskade mig nĂ„gra extra funktioner. NĂ€r man under kort tid belastar enheten hĂ„rt sĂ„ sjunker batterispĂ€nningen. DĂ„ börjar enheten ladda. Jag önskade en stĂ€llbar tidsfördröjning pĂ„ 3-5 minuter â det finns nu! Batteriet behöver ju inte laddas för att jag har kört frukostgröt i mikron i fyra minuter.
Nya kontrollpanelen
HÀr finns den största skillnaden. Panelen har instÀllningar för: olika batterityper, önskad startnivÄ, önskad slutnivÄ, fördröjning före start: Den visar laddningens spÀnning och ström, total drifttid och framför allt en efterlÀngtad ny funktion i form av en indikation pÄ hur mycket brÀnsle som finns kvar i dunken.
Inkopplingen av brÀnslecellen
Inkopplingen Àr tÀmligen enkel med en förkontakterad kabel mellan brÀnslecellen och kontrollpanelen. En kontakt kopplas via en sÀkring och kraftiga kablar in till batteribanken. Ytterligare en tunn kabel dras till batteriets pluspol, en kabel som kÀnner av batteriets laddningsnivÄ nÀr brÀnslecellen stannar för att kontrollera laddningsnivÄn.
Jag kunde anvÀnda mitt gamla kablage nÀr jag testade den nya 210-enheten sÄ ingen ominstallation behövdes. Fick dock byta bottenplattan eftersom den nya Àr annorlunda utformad med bÀttre vibrationsdÀmpning.
Den tekniska funktionen
Det gÄr att skriva en doktorsavhandling i bÄde fysik, kemi och elektronik om brÀnslecellen. Jag nöjer med en enklare variant:
BrĂ€nslecellen oxiderar metanol med syre och fĂ„r som âavgasâ rent destillerat vatten och koldioxid. BrĂ€nslecellen bestĂ„r att ett paket med ett antal skikt av olika metallplattor som Ă€r Ă„tskilda av ett elektriskt isolerande membran.
NÀr metanolen vandrar genom membranet och möter den andra metallen uppstÄr en mycket svag elektrisk spÀnning mellan plattorna. Genom att seriekoppla ett antal paket kan man uppnÄ önskad utspÀnning. Ju större plattornas yta Àr dess högre ström kan brÀnslecellen leverera. Tillverkningen Àr komplicerad och krÀver mycket stor precision nÀr de tunna plattorna och membranen sammanfogas. Det fÀrdiga brÀnslecellsblocket bestÄr av ett stort antal parallell- och seriekopplade enheter. För en mer detaljerad förklaring se: http://www.efoy-comfort.com/sv/funktion
BrÀnslecellens funktion övervakas av en mikroprocessor. Det gör att den kan programmeras om efter leveransen. Efoy sÀnder en uppdatering, en liten lÄda med den nya programvaran. Man pluggar in den i brÀnslecellen och trycker pÄ start. TvÄ lysdioder blinkar i 3-5 minuter sedan Àr det klart. LÄdan sÀnds i ett förfrankerat kuvert tillbaka till Efoy. Det Àr en helt gratis tjÀnst som jag utnyttjat tvÄ gÄnger pÄ min gamla Efoy 2200. SÄ den sex Är gamla enheten, med nÀsta 1 900 timmars drifttid, har nu senaste programvaran frÄn februari i Är!
Mina erfarenheter
Den nya designen betyder inget eftersom lÄdan stÄr nere i kÀllaren. DÀremot Àr den nya kontrollpanelens nya funktioner av stort vÀrde. 210 enheten Àr dessutom en kraftigare laddare, vilket jag mÀrker genom kortare Äterladdningstider. En dunk brÀnsle ger samma elva kWh och det Àr inte att förvÀnta annat eftersom det Àr sÄ mycket energi tio liter metanol innehÄller.
VĂ€rt att byta? Ja och nej. Ăger du en mindre modell, typ gamla 600-1200 modellerna kan det vara vĂ€rt att byta. Men Ă€r du Ă€gare till en nyare modell 1600 eller större kan du sitta still i bilen.
Fakta Efoy 210
- Pris beroende pÄ storlek 28 490 till 59 990 kronor
- Laddningskapacitet/dygn 210 Ah
- Maxladdning 8,8 A
- Laddstart StÀllbar 11,0 till 13,0 volt
- Laddstopp StÀllbar 13,5 till 14,7 volt
- UnderhÄllsladdning Automatisk vid behov
Ă terförsĂ€ljareÂ
- VÀlsorterade husbilstillbehörsbutiker
Importör  Â
- Thermoprodukter
BĂ€rbara Efoy GO
Efoy har Àven ett bÀrbart laddningsbart batteripack med inbyggd 230 V-omvandlare.
Den Àr tÀnkt att ha med sig i det fria för att kunna anvÀnda 230 V-enheter. Det finns Àven uttag för USB och 12 volt. Den laddas i ett 230-uttag eller i ett 12 V-uttag. Enheten kan belastas med 400 watt och har en kapacitet av 240 Wh.
Jag har lĂ„tit min dotter ha den i sin bĂ„t ute pĂ„ kobbar och skĂ€r. Hon tycker att den Ă€r en âsöt och anvĂ€ndbarâ liten enhet, men önskar lite högre uteffekt pĂ„ 230-volts uttaget, 1 000 till 1 500 watt sĂ„ att hon kan köra en mikro eller kaffebryggare. Med 12 volt stĂ€ndigt tillgĂ€ngligt i bĂ„ten kan hon ladda hela tiden. DĂ€rför rĂ€cker den totala kapaciteten till.
LÄnade Àven ut den till en husbilsbekant som behövde 230 volt till sin andningsmask i husbilen. Den klarade en hel natt, men behövde sedan laddas. Vilket kan göras under dagen via husbilens 12 volt.
Fakta Efoy Go
- Batteri 240 Wh/LiFeo4
- Uttag Stickpropp 1 x 230 volt/ 400 W ren sinus
- Stickpropp 1×12 V 10 A
- USB 2 x 5 V x 2,1 A
- Laddning 230 V, 12 V, solcell eller Efoys BrÀnsleceller
- Pris 8.490 kronor
Ă terförsĂ€ljare    Â
- VÀlsorterade husbilstillbehörsbutiker
Importör
- Thermoprodukter