Meny

.

Pilote Galaxy 741J

Fransyska med svenska ambitioner

Pilotes helintegrerade modeller för 2017 ska bli sÄÄ mycket bÀttre, lovar företagsledningen. Vi har som första utlÀndska journalister provkört den helt nya Galaxy 741J pÄ franska vÀgar.

Text och foto: Tore Afdal

ÖversĂ€ttning: Björn Genberg

Inför 2017 har man gjort en del förbÀttringar, synliga och osynliga. Till exempel: plasten i hjulhusen Àr gjorda i ett stycke, den nya fronten ger föraren bÀttre sikt. Pilote Galaxy 741J framstÄr som en mycket elegant helintegrerad husbil. Men utvecklingen av bilen har i första hand legat pÄ detaljer som inte Àr direkt synliga, som till exempel ny isolering och ljuddÀmpning i förarhuset. DÀrutöver har man lagt in mer aluminium för att fÄ en stabilare konstruktion. 

Bodelen

Galaxy 741 J har tvÄ enkelsÀngar och ett badrum lÀngst bak, en favorit i Sverige. En principiell olÀgenhet med denna planlösning Àr bristen pÄ ordentligt garage. Vi har testat bilar med denna planlösning, som inte hade plats till varken bord eller stolar.

Pilotes ingenjörer har dock rÄdit bot pÄ detta bekymmer och trollat in ett acceptabelt garage via ett dubbelgolv och ett invÀndigt steg upp till sovrummet. Nej vanliga cyklar fÄr inte plats, men vÀl stolar och bord och lite till.  Den största luckan har en öppning som mÀter 76 x 92 centimeter.  Galaxy 741 J har kanske marknadens bÀsta garage med den hÀr planlösningen.

Provturen

Under Ă„kturen kĂ€ndes det nĂ€stan som att förarstolen Ă€r flyttad en bit framĂ„t, vilket inte Ă€r fallet. Men det rĂ„der inga tvivel om att fronten upplevs som kortare Ă€n tidigare.. Linjen frĂ„n förarens huvud ned till vĂ€gen Ă€r betydligt brantare Ă€n tidigare. Tricket Ă€r den djupt nerdragna vindrutan. Det visuella resultatet Ă€r att bilen har fĂ„tt en tydlig ”nĂ€sa”

Resan upplevdes lugn och tyst under den begrÀnsade tid vi hade att bekanta oss med bilen.

Med den nya fronten har isoleringen och anpassningen till Fiats chassi förbÀttrats vilket pÄverkar ljudnivÄn positivt.

 Sittgruppen

Det Àr inte troligt att alla kunder vÀljer ljus skinnklÀdsel, som vÄr testbil hade. Den kan vara lite opraktiskt, Àven om den ter sig bra ut i kontrasten till bodelens trÀdetaljer.  Generellt upplever vi modellen som ljus och trevlig.

Fem personer fÄr gott om plats i sittgruppen och det finns utrymme för fler om man Àr beredd att sitta trÄngt. Sidosoffan har i Är blivit extra lyxig med sitt armstöd. Bordet kan lÀtt justeras i alla riktningar och lÄses med ett handgrepp i önskad position.

Teknik

Bilen har dubbelgolv och vÄrt exemplar var utrustat med vattenburen vÀrme frÄn Alde. I den nya fronten finns tvÄ olika utslÀpp för vÀrmen till vindrutan. En kommer frÄn motorvÀrmen, den andra frÄn bodelens vÀrmesystem. Vindrutan slÀpper in en del kyla, eftersom man inte fÄr anvÀnda dubbelglas i den.

Pilote har nu ocksÄ monterat in fler konvektorer Àn tidigare. I dubbelgolvet Àr det gott om plats för den dubbla uppsÀttningen av konvektorer. Resultatet Àr jÀmnare och bÀttre utnyttjand vÀrme.

PÄ insidan av vÀggarna anvÀnds aluminium, vilket, enligt producenten, ger ungefÀr 30 procent bÀttre reflektion av vÀrmen.

De tekniska lösningarna Àr annars snarlika de i 2016 Ärs modeller, vilket bland annat betyder isolering med slutna celler och trÀfri konstruktion. Enda undantaget Àr runt bodelsdörren, omgiven av en trÀram för att ge nödvÀndig stabilitet.

Detaljerna avslöjar

 Alla luckor Àr försedda med dubbla tÀtningslister och lÄsen hÄller inte bara luckan pÄ plats, de drar ocksÄ in luckan mot karmen sÄ att det blir helt tÀtt. Det Àr smÄ men viktiga detaljer.

Ett steg upp leder in till sovrummet, vilket Àr förorsakat av den önskvÀrda storleken pÄ garaget. SÀngarnas mÄtt Àr 80 x 195 och 80 x 200 centimeter, lÄnga och breda sÀngar med andra ord. SÀngen ovanför förarhytten Àr dock inte lika lÄng, endast 135 x 183 centimeter. TyvÀrr saknar den lÀslampa.

Det finns inga överskÄp vid huvudÀndan av enkelsÀngarna, vilket Àr smart menar alla som ligger och lÀser i sÀngen. Det Àr mÄnga av oss som har slagit skallen i skÄp, vilket Àr onödigt.

Bodelsdörren Àr 55 centimeter, men myggnÀtet Àr smalare, vilket gör att den effektiva öppningen endast Àr 50 centimeter. Det Àr trÄngt och drar ned helhetsintrycket nÄgot. Dörren verkar dock solid med tvÄ lÄs, tre gÄngjÀrn och fickor för smÄprylar och dÀrutöver ett fönster. Platsen för soppÄsen Àr flyttad till köksbÀnken. PÄ vÀnster sida av ingÄngen sitter en hÄllare för TV:n  med skena. Det Àr en enkel och flexibel placering av TV:n för att kunna ses frÄn sittgruppen.  

Köket

VÄr testbil hade tre brÀnnare. Men Pilote övervÀger att sÀlja ett flertal modeller av sina bilar med endast tvÄ. Man tror att fÄ mÀnniskor anvÀnder alla tre gaslÄgorna och vi hÄller med. Spisen Àr placerad i bakkant av köket och diskhon pÄ vÀnster sida och det ger god arbetsyta. KylskÄpet Àr ett Dometic pÄ 160 liter med en 30 liters frys placerad ovanför. Under kylskÄpet finns en lÄda och ovanför ett stort skÄp. Det Àr gott om överskÄp i bilen, vilka ger tillrÀcklig kapacitet för bagaget.

Rymligt badrum

Badrummet i bilar med den hÀr planlösningen Àr normalt rymliga. Det gÀller Àven för Galaxy 741J som har en separat och mycket stor dusch. Det Àr ocksÄ tillrÀckligt med plats runt toalettstolen och handfatet. HÀr finns gott om skÄputrymmen. Totalt ger vi toppbetyg. 

En trivsam bodel med möbler i hög finish. KvalitetskÀnslan Àr god. Man rör sig lÀtt genom bilen.
Sovrummet Àr lyckat. SÀngarna Àr 80 centimeter breda och 195 respektive 200 centimeter lÄnga. VÀlplacerad lÀslampa och tji överskÄp vid huvudÀndan Àr bra detaljer. SmÄprylar som glasögon och bok har sin naturliga plats i hyllorna ovanför huvudÀndan.
Sittruppen Àr lika bekvÀm som den ser ut. Med konturerade ryggstöd som ger gott svankstöd.
Köket Àr vÀlplanerat med praktiska lÄdor och hyggligt med arbetsyta.
Är detta det största stuvutrymmet i en bil med den hĂ€r planlösningen?
Badrummet Àr en fulltrÀff.
Den rymliga duschkabinen sticker ut.
Inga problem att fylla spolarvÀtska. Pilote har insett att detta Àr ett av de vanligaste irritationsmomenten pÄ integrerade husbilar och ÄtgÀrdat problemet.

Fakta

PÄ mammas gata. Pilote byggs i den lilla byn La LimouziniÚre pÄ franska atlantkusten. En halvtimme med bil frÄn Nantes.

Vi gillar:

  • Sikten frĂ„n förarplats
  • Fokus pĂ„ detaljerna och kvaliteten
  • Garagets storlek i relation till planlösningen
  • Dubbelgolvet och vinterdugligheten

 

Vi gillar inte:

  • NĂ„got smal bodelsdörr
  • Ingen lĂ€slampa i frontsĂ€ngen

 

Var uppmÀrksam pÄ:

  • FrontsĂ€ngen Ă€r kortare Ă€n normalt
  • Kontrollera vikten om bilen Ă€r registrerad pĂ„ 3,5 ton
  •  

Vill du lÀsa mer om Pilote? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift