Fransyska med svenska ambitioner
Pilotes helintegrerade modeller för 2017 ska bli sÄÄ mycket bÀttre, lovar företagsledningen. Vi har som första utlÀndska journalister provkört den helt nya Galaxy 741J pÄ franska vÀgar.
Text och foto: Tore Afdal
ĂversĂ€ttning: Björn Genberg
Inför 2017 har man gjort en del förbĂ€ttringar, synliga och osynliga. Till exempel: plasten i hjulhusen Ă€r gjorda i ett stycke, den nya fronten ger föraren bĂ€ttre sikt. Pilote Galaxy 741J framstĂ„r som en mycket elegant helintegrerad husbil. Men utvecklingen av bilen har i första hand legat pĂ„ detaljer som inte Ă€r direkt synliga, som till exempel ny isolering och ljuddĂ€mpning i förarhuset. DĂ€rutöver har man lagt in mer aluminium för att fĂ„ en stabilare konstruktion.Â
Bodelen
Galaxy 741 J har tvÄ enkelsÀngar och ett badrum lÀngst bak, en favorit i Sverige. En principiell olÀgenhet med denna planlösning Àr bristen pÄ ordentligt garage. Vi har testat bilar med denna planlösning, som inte hade plats till varken bord eller stolar.
Pilotes ingenjörer har dock rÄdit bot pÄ detta bekymmer och trollat in ett acceptabelt garage via ett dubbelgolv och ett invÀndigt steg upp till sovrummet. Nej vanliga cyklar fÄr inte plats, men vÀl stolar och bord och lite till. Den största luckan har en öppning som mÀter 76 x 92 centimeter.  Galaxy 741 J har kanske marknadens bÀsta garage med den hÀr planlösningen.
Provturen
Under Ă„kturen kĂ€ndes det nĂ€stan som att förarstolen Ă€r flyttad en bit framĂ„t, vilket inte Ă€r fallet. Men det rĂ„der inga tvivel om att fronten upplevs som kortare Ă€n tidigare.. Linjen frĂ„n förarens huvud ned till vĂ€gen Ă€r betydligt brantare Ă€n tidigare. Tricket Ă€r den djupt nerdragna vindrutan. Det visuella resultatet Ă€r att bilen har fĂ„tt en tydlig ânĂ€saâ
Resan upplevdes lugn och tyst under den begrÀnsade tid vi hade att bekanta oss med bilen.
Med den nya fronten har isoleringen och anpassningen till Fiats chassi förbÀttrats vilket pÄverkar ljudnivÄn positivt.
 Sittgruppen
Det Àr inte troligt att alla kunder vÀljer ljus skinnklÀdsel, som vÄr testbil hade. Den kan vara lite opraktiskt, Àven om den ter sig bra ut i kontrasten till bodelens trÀdetaljer.  Generellt upplever vi modellen som ljus och trevlig.
Fem personer fÄr gott om plats i sittgruppen och det finns utrymme för fler om man Àr beredd att sitta trÄngt. Sidosoffan har i Är blivit extra lyxig med sitt armstöd. Bordet kan lÀtt justeras i alla riktningar och lÄses med ett handgrepp i önskad position.
Teknik
Bilen har dubbelgolv och vÄrt exemplar var utrustat med vattenburen vÀrme frÄn Alde. I den nya fronten finns tvÄ olika utslÀpp för vÀrmen till vindrutan. En kommer frÄn motorvÀrmen, den andra frÄn bodelens vÀrmesystem. Vindrutan slÀpper in en del kyla, eftersom man inte fÄr anvÀnda dubbelglas i den.
Pilote har nu ocksÄ monterat in fler konvektorer Àn tidigare. I dubbelgolvet Àr det gott om plats för den dubbla uppsÀttningen av konvektorer. Resultatet Àr jÀmnare och bÀttre utnyttjand vÀrme.
PÄ insidan av vÀggarna anvÀnds aluminium, vilket, enligt producenten, ger ungefÀr 30 procent bÀttre reflektion av vÀrmen.
De tekniska lösningarna Àr annars snarlika de i 2016 Ärs modeller, vilket bland annat betyder isolering med slutna celler och trÀfri konstruktion. Enda undantaget Àr runt bodelsdörren, omgiven av en trÀram för att ge nödvÀndig stabilitet.
Detaljerna avslöjar
 Alla luckor Àr försedda med dubbla tÀtningslister och lÄsen hÄller inte bara luckan pÄ plats, de drar ocksÄ in luckan mot karmen sÄ att det blir helt tÀtt. Det Àr smÄ men viktiga detaljer.
Ett steg upp leder in till sovrummet, vilket Àr förorsakat av den önskvÀrda storleken pÄ garaget. SÀngarnas mÄtt Àr 80 x 195 och 80 x 200 centimeter, lÄnga och breda sÀngar med andra ord. SÀngen ovanför förarhytten Àr dock inte lika lÄng, endast 135 x 183 centimeter. TyvÀrr saknar den lÀslampa.
Det finns inga överskÄp vid huvudÀndan av enkelsÀngarna, vilket Àr smart menar alla som ligger och lÀser i sÀngen. Det Àr mÄnga av oss som har slagit skallen i skÄp, vilket Àr onödigt.
Bodelsdörren Ă€r 55 centimeter, men myggnĂ€tet Ă€r smalare, vilket gör att den effektiva öppningen endast Ă€r 50 centimeter. Det Ă€r trĂ„ngt och drar ned helhetsintrycket nĂ„got. Dörren verkar dock solid med tvĂ„ lĂ„s, tre gĂ„ngjĂ€rn och fickor för smĂ„prylar och dĂ€rutöver ett fönster. Platsen för soppĂ„sen Ă€r flyttad till köksbĂ€nken. PĂ„ vĂ€nster sida av ingĂ„ngen sitter en hĂ„llare för TV:n  med skena. Det Ă€r en enkel och flexibel placering av TV:n för att kunna ses frĂ„n sittgruppen. Â
Köket
VÄr testbil hade tre brÀnnare. Men Pilote övervÀger att sÀlja ett flertal modeller av sina bilar med endast tvÄ. Man tror att fÄ mÀnniskor anvÀnder alla tre gaslÄgorna och vi hÄller med. Spisen Àr placerad i bakkant av köket och diskhon pÄ vÀnster sida och det ger god arbetsyta. KylskÄpet Àr ett Dometic pÄ 160 liter med en 30 liters frys placerad ovanför. Under kylskÄpet finns en lÄda och ovanför ett stort skÄp. Det Àr gott om överskÄp i bilen, vilka ger tillrÀcklig kapacitet för bagaget.
Rymligt badrum
Badrummet i bilar med den hĂ€r planlösningen Ă€r normalt rymliga. Det gĂ€ller Ă€ven för Galaxy 741J som har en separat och mycket stor dusch. Det Ă€r ocksĂ„ tillrĂ€ckligt med plats runt toalettstolen och handfatet. HĂ€r finns gott om skĂ„putrymmen. Totalt ger vi toppbetyg.Â
Fakta
- Modell Pilote Galaxy 741J
- Chassi Fiat Ducato + AL-KO
- L x B x H 7,49 x 2,30 x 2,85 meter
- Totalvikt: FrÄn 3,5 till 4,5 ton
- Körklar vikt FrÄn 3040 till 3100 kg beroende utrustning
- BĂ€ltade platser: 4
- Pris: 830 560:-
Vi gillar:
- Sikten frÄn förarplats
- Fokus pÄ detaljerna och kvaliteten
- Garagets storlek i relation till planlösningen
- Dubbelgolvet och vinterdugligheten
Â
Vi gillar inte:
- NÄgot smal bodelsdörr
- Ingen lÀslampa i frontsÀngen
Â
Var uppmÀrksam pÄ:
- FrontsÀngen Àr kortare Àn normalt
- Kontrollera vikten om bilen Àr registrerad pÄ 3,5 ton
- Â
Vill du lÀsa mer om Pilote? Klicka hÀr!