För ett drygt Är sedan hade Eriba premiÀr pÄ sina plÄtisar. Ett fabrikat vi annars förknippar med smÄ resehusvagnar i klassisk design.
Vagnarna har sÄlts i Sverige en tid. Nu stÄr Àven plÄtisarna i begrepp att göra entré pÄ svenska marknaden. Dags att syna nÀrmare.
Â
Text och foto Rok VisoviĆĄek
Â
Jag börjar sÀllan med en subjektiv Äsikt, men denna gÄng tar jag mig friheten. Jag mÄste, av tvÄ skÀl: det första Àr Volkswagen Crafter som gÄng pÄ gÄng imponerar med sin körkomfort och prestanda. Det andra Àr interiören i Eriba Car 600 som fÄngade mig omedelbart. Den Àr helt enkelt fantastisk! SÄ, nu har jag det sagt, dags att bli neutral igen.
Â
Tre kulörer
Eriba Car finns i tvÄ versioner. Den vi testar med tvÀrbÀdd i sovrummet och en med bÀddsoffa bak. De kan fÄs i tre tvÄfÀrgade versioner: Vit/Röd, Vit/BlÄ, Silver/GrÄ. VÄr testbil var klÀdd i den senare kombinationen, kompletterad med mörka aluminiumfÀlgar i 17-tums storlek.
Bilen mÀter (LxBxH) 599 x 207 x 267 cm. JÀmförbara dimensioner som plÄtisar baserade pÄ Fiat Ducato. Med den skillnaden att skÄpet smalnar av mer. DÀrför breddar man karossen vid sovrummet för att rymma en sÀng i full lÀngd.
En fördel Crafter har framför Fiat Àr den kortare hjulbasen, det gör att bilen har en snÀvare svÀngradie och blir dÀrmed lite smidigare i trÄng trafikmiljö.
Â
VĂ€lisolerad
Under bilen isolerar man med en 22 mm tjock plywoodsandwich med kÀrna av vattenavvisande och isolerande XPS. VÀggarna isoleras av 41 mm Thinsulate, som bestÄr av PET- och polypropylenfibrer samt ett tÀtt lager av PET som Àr vattenavvisande och mögelresistent. Tak och breddningarna i sovrummet isoleras med polyuretanskum.
VÀrmaren Àr en 4kW Truma Combi gasolvÀrmare. Kan bli sÄ att bilarna som tas in till Sverige fÄr 6 kW versionen. Men Àrligt talat behövs det inte.
Â
BekvÀm fÀrd
Jag personligen tycker att VW Crafter (och helsyskonet MAN TGE) Àr ett utmÀrkt alternativ till den i mÄngas ögon mer prestigefyllda Mercedes Sprinter. Craftern Àr stabilare utan att tappa komfort och förarmiljön kÀnns personbilslik.
Standard Àr 140 hk motorn men du kan bestÀlla den med 177 hk versionen. Den senare kopplad till automatlÄda lÀr bli den vanligaste och Àr den som sitter i testbilen. Det Àr en riktigt trevlig drivlina. Med den större motorn följer aluminiumfÀlgarna med som standard.
Jag sitter mycket bekvÀmt, kontroller och reglage Àr precis dÀr man förvÀntar sig. I alla fall jag som kör VW personbil privat. Sikten Àr bra, man vÀnjer sig snabbt med att se bulorna pÄ bilens sidor nÀr man kastar ett öga i backspegeln. Backkameran Àr utmÀrkt och kan agera backspegel under körning (tryck pÄ P-knappen).
Â
Imponerande interiördesign
Mot pristillĂ€gg kan man fĂ„ en tredje sovplats, ett bĂ€ddset till sittgruppen. Ăven om man kan Ă„ka fyra bĂ€ltade Ă€r det en bil tĂ€nkt för max tre boende. Men bĂ€st fungerar bilen för tvĂ„.
SÄ fort jag kliver in genom skjutdörren vÀcks min entusiasm, som jag nÀmnde i inledningen. Jag Àr van vid att plÄtisar mer eller mindre Àr kloner av varandra. Men inte hÀr. Eriba har lekt med form, fÀrg och material pÄ ett, i mitt tycke, lyckat vis.
Standard Àr textilklÀdsel. Men testbilen Àr maxad sÄ hÀr Àr det brun skinnklÀdsel (Dayton Cognac). Lyxigt! KÀnns helt rÀtt.
Jag Àr verkligen imponerad, fÀrgskalan pÄminner starkt om superexklusiva Hymer Venture S (Eriba Àr ett fabrikat inom Hymer koncernen).
Â
I bildgalleriet kan ni bekanta er nÀrmare med Eriba Car 600. Klicka för större bilder och beskrivande bildtexter.
Jag tycker
Planlösningen mÄ vara enligt mall 1A. Men utförandet Àr allt annat Àn vanligt. Materialval, fÀrgskala och hela kÀnslan ombord gör att jag faller pladask för bilen.
Visst, soffan Àr smal. Men bilen Àr för tvÄ personer sÄ jag lÀgger ingen större vikt vid detta.
Om jag ska klaga blir det pÄ att man skickar med ett 95 Ah AGM batteri som standard. Det Àr för lite med tanke pÄ att bilen har kompressorkylskÄp och dieselvÀrmare. 150 Ah litium finns pÄ tillvalslistan. Borde varit standard!
Fakta
- Modell Eriba Car 600
- Ă rsmodell 2025
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi VW Crafter
- Motor 2,0L 177 hk (140 hk standard)
- Vridmoment 410 Nm
- VÀxellÄda 8 vxl automat
- LxBxH 599 x 207 x 267 cm
- StÄhöjd 189 cm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 656 kg
- Hjulbas 3 640 mm
- Diesel 75 liter
- FĂ€rskvattentank 100 liter
- GrÄvattentank 80 liter
- Toatank 17 liter
- Pris ca 1 220 000 kr
Fakta
Jag gillar
- Sittgruppen
- Den frÀscha fÀrgskalan
- Drivlinan
- Ă kkomforten
- Interiördesignen
Â
Jag önskar
- Riktiga överskÄp i köket
- Litiumbatteri som standard
