Halvintegrerad toppmodell
De nya Eura Mobil modellerna anno 2021 visades upp för pressen i de nya utställningshallarna intill fabriken i Sprendlingen. För sex år sedan brann den gamla byggnaden ner helt och i dess plats ståtar nu ett fantastiskt nytt Forum. Ett bra utflyktstips om du har vägarna förbi!
Dagens huvudnummer var nya Contura på Mercedes Sprinter. Den tillverkas i fyra olika planlösningar och här riktar vi in oss på den med enkelsängar och en längd på 7.28 meter.
Text och fotografi: Carla och Kees Witvliet
Bodelen vilar på en Mercedes Sprinter 414 CDI i kombination med ett lågt AL-KO chassi. I standardutförandet är kraftkällan en 143 hk-motor kopplad till en manuel sexväxlad låda. Du har möjlighet att välja en 9G-Tonic automatväxel.
Passagen mellan kabin och bodel har bra höjd och bredd, något som Fiat-varianten med samma planlösning är mindre generös med. De elektriskt inställbara framstolarna har bra sittkomfort, dock skulle sockeln som stolarna vilar på kunnat haft en bättre finish. I denna i övrigt så lyxiga miljö sticker de ut.
Väggarna i glasfibersandwich är 30 mm tjocka och bodelsgolvet är 38 mm för att vara stabilt att gå på. För isoleringen krävs inte den extra tjockleken, bilen har ett uppvärmt dubbelgolv.
I detta 19,5 cm höga dubbelgolv ryms en hel del. Utrymmet kan även nås från utsidan. Rymligt garage dessutom. Som förutom allt du själv pular in huserar elcentralen.
Aldes vattenburna värmesystem är standard. Värmepannan är placerad under sängen på vänstra sidan. Här har även tryckvattenpumpen sin hemvist. Det är lätt att komma åt om det behövs.
Badar i ljus!
Ljuset och rymdkänslan ombord är det första vi slås av när vi kommer in. Ovanför sittgruppen finns en taklucka av riktigt rejäla mått kombinerat med en panorama-taklucka i förarhytten. Interiören andas lyx med sina högglanslackerade skåpsluckor i trä. Den stora TV-skärmen bredvid dörren förstärker intrycket ytterligare och från kabinstolarna har man perfekt teveposition.
Genom de extra högtalarna som man placerat runt sittgruppen kan man också fullt ut njuta av favoritmusiken. Ett klart lyft mot att endast ha Fiats originalhögtalare.
De öppna facken under överskåpen och i förarhytten är utmärkta när man snabbt vill plocka undan grejer som är i vägen.
Kul detalj med led-läslampan ovanför soffan; den tänds med en lätt beröring. Stämningsfull indirekt belysning sätter pricken över i:et.
Trolleribadrum
I det kompakta badrummet står en vridbar Thetford-toa. Ett toalettskåp med ett par öppna förvaringsfack har placerats ovanför. Handfatet kan vridas undan över toan och med en halvrundad plastdörr har man då skapat en duschkabin.
Efter duschen måste man visserligen torka av spegeln, för den kan inte vridas undan med handfatet. En liten taklucka fixar vädringen.
Sammanfattning
Eura Mobil Contura 716 EB är en tvåpersoners husbil i premiumklass som bjuder på mycket bekvämt boende.
När det gäller konstruktion och isolering är det här en toppmodell. Tio års fuktgaranti signalerar att man har förtroende för sin konstruktion.
Förvisso kommer den här Mercedesburna Conturan med en bra mycket högre prislapp jämfört med sin Fiat-byggda tvillingbror. Men vi anser att man får valuta för slantarna. Bilen känns rentav prisvärd.
Fakta
- Chassi: Mercedes Sprinter 414 CDI + AL-KO
- Standardmotor: 2.2 CDI 143 hk, Euro 6d-temp motor
- Vridmoment: 330 Nm
- L x B x H: 728 x 232 x 292 cm
- Hjulbas 4110 mm
- Ståhöjd 198 cm
- Totalvikt: 4 500 kg
- Lastvikt: 1 340 kg
- Körklar vikt: 3 170 kg (exklusive extrautrustning)
- Vattentank: 150 liter
- Gråvattentank: 100 liter
- Bränsletank 65 liter
- AdBlue tank: 22 liter
- Säljs i Sverige av Autohallen Husbilar
Utrustning testbil
Airbags, ABS, ESP, ASR, farthållare, airco, partikelfilter, Fix and Go-kit (inget reservdäck), 17’ lättmetallfälgar, Alde vattenburet värmesystem, 3 spislågor, Thetford vridbar toa, Dometic kylskåp, LED bodelsbelysning, 80 AH Gel bodelsbatteri, 2x 11 kg gasolflaska.