.

Eura Mobil Profila One 690 EB

Byggd för att hålla.

När jag förra sommaren för första gången klev in i Profila One hade jag svårt att finna något att glädjas över. Den kändes som en dussinbil utan speciella egenskaper, en i mängden. Men. Efter att jag nu ingående synat skapelsen i sömmarna växer en helt annan bild fram.

 

Av Stefan Janeld

 

Tyska tillverkaren Eura Mobil har länge använt sig av en lika avancerad som exklusiv byggteknik i sina dyrare modeller. De billigare bilarna har varit betydligt enklare byggen.

Tills nu.

Instegsserien Profila One, och även den nyligen premiärvisade mellanklassmodellen Activa One, har en avancerad konstruktion i bodelen döpt till  ”Sealed Structure”– en träfri sandwich med utsida av glasfiber, isolering med slutna celler och insida av trä.

I panelernas ytterkanter löper aluminiumprofiler som med lim håler ihop bodelens olika delar, en teknik direkt tagen från flygplansindustrin. Skruvar och nitar ingår i konstruktionen, men de fästs från insidan och går inte genom glasfibern.  Främst finns de där för att hålla allt på plats medan limmet härdar.

Limmet fördelas jämnt i alla fogar och skarvarna blir helt vattentäta. Limmet åldras inte som tätningsmedel gör och kommer hålla tätt under bilens livstid. Konstruktionen är mycket styv. För extra stadga har golvet försetts med genomgående aluminiumförstärkningar av fyrkantsprofil som ytterligare minskar bodelens flexande.

För att undvika köldbryggor är inga aluminiumdetaljer genomgående och det finns alltid isolering mellan aluminiumdetaljer och innerväggar – även där väggarna möter tak och golv och i hörnen. Tekniken verkar onekligen genomtänkt. Det är inte utan att man blir imponerad av hur mycket ingenjörsteknik som lagts på en så pass billig husbil.

God ljudkomfort

Enligt Eura Mobil är konstruktionen inte bara stabil och tät, den ger en tystare färd. Och visst är färden tyst, det enda som låter är taksängen som gnekar när underlaget brister. I övrigt är bodelen knäpp tyst. Vägljudet är inte störande trots invändig trappa, normalt en irriterande ljudkälla. Visst, lite vindbrus från det stora, öppningsbara, takfönstret förnimms. Men är det ljudligare än vanligt? Eller hörs det extra bra i denna i övrigt så tysta bil? Svårt att avgöra.

Motorn i testbilen är den väl beprövade 2,3 liters motorn på 130 hästar. Den räcker gott. Även på motorvägen. Lådan är manuell och lätt att komma överens med, men föga inspirerande. Allt är som vanligt med andra ord. Som alltid vill jag slå ett slag för min favoritdrivlina – den 150 hästar starka versionen parad med halvautomatlåda. Kostar en slant men är värd varenda krona. Särskilt i stadstrafik och med semesterlast uppskattar man den extra kraften i motorn och den avslappnade körning lådan tillåter.

De nya stolarna från Fiat är en välsignelse, betydligt bekvämare än föregångarna. Och när vi ändå pratar bekvämlighet är det väl ställt med komfortpinaler ombord – klimatanläggning, Fiats nya originalstereo som faktiskt låter riktigt bra, farthållare, elhissar och elspeglar.

Tyvärr saknade testbilen antisladdsystem, finns på tillvalslistan. Jag får nöja mig med ett enklare antispinn, ABS och dubbla airbags.

Bilen är kort, endast 699 centimeter mellan kofångarna och det märks i trafiken; man manövrerar med lätthet och omtag är sällan nödvändigt. Det enda som stör är bristen på fönster längs högersidan, det är onödigt spännande att svänga vänster. Man vill gärna ha någon i passagerarstolen som kan tala om när det är fritt fram.

Maxichassi rekommenderas

I basutförande har bilen en totalvikt på 3 500 kilo och en lastvikt på 665 dito. I ”svenskt standardutförande” väger bilen 3 112 kilo vilket lämnar 388 kilo för packning och resenärer. Kan räcka för två personer som kan konsten att packa det nödvändigaste. Tillhör du inte den sällsynta skaran av homo sapiens, beställ bilen med ett maxichassi med totalvikten 4 250 kilo och lasta in över ett ton och få med alla ”bra att ha” prylar.

Profila One har inget dubbelgolv, första Eura Mobil utan? Men det finns ändå okej med stuvutrymme ombord – i garaget, i de rymliga överskåpen och i de två garderoberna under sängarna.

Smart värmesystem

Instegsbilar är sommarnöjen. Annat är inte att vänta när priser ska pressas. Eura Mobil framhåller heller inte modellen som någon vinterbil. Men vi anar att Profila One klarar sig bättre än flertalet när kylan rullar in.

Man har på ett snillrikt vis lyckats bygga ett luftburet värmesystem som håller undan kallras i såväl sovrum som sittgrupp utan fördyrande arrangemang. Värmaren är placerad under lillsoffan innanför bodelsdörren, en framskjuten placering där den varmaste luften kommer sittgruppen till godo. Det är ovanligt många utblås – tio – varav ett är riktat rakt in mot hytten för att mota kall luft som tar sig in via pedalställ och dörrskarvar. Bakom möblerna har luften fritt tillträde på de flesta platser, dock inte in i överskåpen.

I sovrummet finns rejäla reglar som håller undan madrasserna från väggarna. Under madrassernas ribb-botten blåser varmluft. Den stiger utmed väggarna och möter den kalla luften från rutorna och hindrar den från att nå de sovande. Värmen når även madrasserna som på så vis hålls varma och fuktfria.

Svagheten är, som vanligt, spillvattentanken. Den hänger under bilen, är isolerad och värms av värmesystemet, tömningskranen är placerad innanför isoleringen vilket är bra. Men reglaget är oskyddat och slangarna som leder till tanken löper under bilen och har bara enkel isolering som skydd mot kyla.

Jag tycker

Det finns bilar i samma prisklass, och föralldel även billigare, som har en mer ombonad interiör, en rikligare standardutrustning och som ger ett lyxigare intryck. Men de som uppskattar dold kvalitet tar Profila One till sina hjärtan.

Möblerna byggs som i mellanklass- och en del premiumbilar. Taket, till exempel, är textilklätt. Värmesystemet är det bästa vi sett i prisklassen.

Den fönsterlösa högersidan och en ganska tråkig möbeldesign hämmar entusiasmen en aning. Och köket andas nittiotal med sina stora underskåp istället för moderna lådor. Badrummet river heller inte ner några applåder.

Kort sagt: För den som letar husbil att ha ett år eller två och sedan byta upp sig finns modeller som bjuder mer utrustning och flärd till lägre pris. Den som letar en billig husbil att behålla, leva med under många år, gör klokt i att ta en titt på Profila One.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antispinnsystem, dubbla airbags, klimatanläggning, farthållare, elspeglar, CD radio, spis, kylskåp med separat frys, eltrappsteg, Truma 6kW luftburen värmare med elpatron

Vi gillar

  • Värmesystemet
  • Träfri bodel med limmade aluminiumprofiler istället för skruvad och tätad med tätningsmassa
  • Stabila möbler – sammansatta med profiler istället för skruv och möbelstift
  • Textilklätt innertak
  • Kul idé med vändbara möbeltyger
  • Smidigt format
  • Lätt att röra sig ombord

 

Vi önskar

  • Mer punktbelysning
  • Fönster i bodelsdörren
  • Stöd som hindrar madrasserna att glida
  • Ramfönster – husvagnsfönster känns inte 2015.
  • Att sängarna kunde lyftas för enklare åtkomst till garderoberna
  • Att taksängen inte blockerade bodelsdörren

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet
  • Endast en dörr till garaget
  • För många detaljer hålls på plats med kardborrband – ersätter ibland skruv, ibland gångjärn. Varför??