Meny

.

Eura Mobil Profila One 690 EB

Byggd för att hÄlla.

NÀr jag förra sommaren för första gÄngen klev in i Profila One hade jag svÄrt att finna nÄgot att glÀdjas över. Den kÀndes som en dussinbil utan speciella egenskaper, en i mÀngden. Men. Efter att jag nu ingÄende synat skapelsen i sömmarna vÀxer en helt annan bild fram.

 

Av Stefan Janeld

 

Tyska tillverkaren Eura Mobil har lÀnge anvÀnt sig av en lika avancerad som exklusiv byggteknik i sina dyrare modeller. De billigare bilarna har varit betydligt enklare byggen.

Tills nu.

Instegsserien Profila One, och Ă€ven den nyligen premiĂ€rvisade mellanklassmodellen Activa One, har en avancerad konstruktion i bodelen döpt till  ”Sealed Structure”– en trĂ€fri sandwich med utsida av glasfiber, isolering med slutna celler och insida av trĂ€.

I panelernas ytterkanter löper aluminiumprofiler som med lim hÄler ihop bodelens olika delar, en teknik direkt tagen frÄn flygplansindustrin. Skruvar och nitar ingÄr i konstruktionen, men de fÀsts frÄn insidan och gÄr inte genom glasfibern.  FrÀmst finns de dÀr för att hÄlla allt pÄ plats medan limmet hÀrdar.

Limmet fördelas jÀmnt i alla fogar och skarvarna blir helt vattentÀta. Limmet Äldras inte som tÀtningsmedel gör och kommer hÄlla tÀtt under bilens livstid. Konstruktionen Àr mycket styv. För extra stadga har golvet försetts med genomgÄende aluminiumförstÀrkningar av fyrkantsprofil som ytterligare minskar bodelens flexande.

För att undvika köldbryggor Ă€r inga aluminiumdetaljer genomgĂ„ende och det finns alltid isolering mellan aluminiumdetaljer och innervĂ€ggar – Ă€ven dĂ€r vĂ€ggarna möter tak och golv och i hörnen. Tekniken verkar onekligen genomtĂ€nkt. Det Ă€r inte utan att man blir imponerad av hur mycket ingenjörsteknik som lagts pĂ„ en sĂ„ pass billig husbil.

God ljudkomfort

Enligt Eura Mobil Àr konstruktionen inte bara stabil och tÀt, den ger en tystare fÀrd. Och visst Àr fÀrden tyst, det enda som lÄter Àr taksÀngen som gnekar nÀr underlaget brister. I övrigt Àr bodelen knÀpp tyst. VÀgljudet Àr inte störande trots invÀndig trappa, normalt en irriterande ljudkÀlla. Visst, lite vindbrus frÄn det stora, öppningsbara, takfönstret förnimms. Men Àr det ljudligare Àn vanligt? Eller hörs det extra bra i denna i övrigt sÄ tysta bil? SvÄrt att avgöra.

Motorn i testbilen Ă€r den vĂ€l beprövade 2,3 liters motorn pĂ„ 130 hĂ€star. Den rĂ€cker gott. Även pĂ„ motorvĂ€gen. LĂ„dan Ă€r manuell och lĂ€tt att komma överens med, men föga inspirerande. Allt Ă€r som vanligt med andra ord. Som alltid vill jag slĂ„ ett slag för min favoritdrivlina – den 150 hĂ€star starka versionen parad med halvautomatlĂ„da. Kostar en slant men Ă€r vĂ€rd varenda krona. SĂ€rskilt i stadstrafik och med semesterlast uppskattar man den extra kraften i motorn och den avslappnade körning lĂ„dan tillĂ„ter.

De nya stolarna frĂ„n Fiat Ă€r en vĂ€lsignelse, betydligt bekvĂ€mare Ă€n föregĂ„ngarna. Och nĂ€r vi Ă€ndĂ„ pratar bekvĂ€mlighet Ă€r det vĂ€l stĂ€llt med komfortpinaler ombord – klimatanlĂ€ggning, Fiats nya originalstereo som faktiskt lĂ„ter riktigt bra, farthĂ„llare, elhissar och elspeglar.

TyvÀrr saknade testbilen antisladdsystem, finns pÄ tillvalslistan. Jag fÄr nöja mig med ett enklare antispinn, ABS och dubbla airbags.

Bilen Àr kort, endast 699 centimeter mellan kofÄngarna och det mÀrks i trafiken; man manövrerar med lÀtthet och omtag Àr sÀllan nödvÀndigt. Det enda som stör Àr bristen pÄ fönster lÀngs högersidan, det Àr onödigt spÀnnande att svÀnga vÀnster. Man vill gÀrna ha nÄgon i passagerarstolen som kan tala om nÀr det Àr fritt fram.

Maxichassi rekommenderas

I basutförande har bilen en totalvikt pĂ„ 3 500 kilo och en lastvikt pĂ„ 665 dito. I ”svenskt standardutförande” vĂ€ger bilen 3 112 kilo vilket lĂ€mnar 388 kilo för packning och resenĂ€rer. Kan rĂ€cka för tvĂ„ personer som kan konsten att packa det nödvĂ€ndigaste. Tillhör du inte den sĂ€llsynta skaran av homo sapiens, bestĂ€ll bilen med ett maxichassi med totalvikten 4 250 kilo och lasta in över ett ton och fĂ„ med alla ”bra att ha” prylar.

Profila One har inget dubbelgolv, första Eura Mobil utan? Men det finns Ă€ndĂ„ okej med stuvutrymme ombord – i garaget, i de rymliga överskĂ„pen och i de tvĂ„ garderoberna under sĂ€ngarna.

Smart vÀrmesystem

Instegsbilar Àr sommarnöjen. Annat Àr inte att vÀnta nÀr priser ska pressas. Eura Mobil framhÄller heller inte modellen som nÄgon vinterbil. Men vi anar att Profila One klarar sig bÀttre Àn flertalet nÀr kylan rullar in.

Man har pĂ„ ett snillrikt vis lyckats bygga ett luftburet vĂ€rmesystem som hĂ„ller undan kallras i sĂ„vĂ€l sovrum som sittgrupp utan fördyrande arrangemang. VĂ€rmaren Ă€r placerad under lillsoffan innanför bodelsdörren, en framskjuten placering dĂ€r den varmaste luften kommer sittgruppen till godo. Det Ă€r ovanligt mĂ„nga utblĂ„s – tio – varav ett Ă€r riktat rakt in mot hytten för att mota kall luft som tar sig in via pedalstĂ€ll och dörrskarvar. Bakom möblerna har luften fritt tilltrĂ€de pĂ„ de flesta platser, dock inte in i överskĂ„pen.

I sovrummet finns rejÀla reglar som hÄller undan madrasserna frÄn vÀggarna. Under madrassernas ribb-botten blÄser varmluft. Den stiger utmed vÀggarna och möter den kalla luften frÄn rutorna och hindrar den frÄn att nÄ de sovande. VÀrmen nÄr Àven madrasserna som pÄ sÄ vis hÄlls varma och fuktfria.

Svagheten Àr, som vanligt, spillvattentanken. Den hÀnger under bilen, Àr isolerad och vÀrms av vÀrmesystemet, tömningskranen Àr placerad innanför isoleringen vilket Àr bra. Men reglaget Àr oskyddat och slangarna som leder till tanken löper under bilen och har bara enkel isolering som skydd mot kyla.

Jag tycker

Det finns bilar i samma prisklass, och föralldel Àven billigare, som har en mer ombonad interiör, en rikligare standardutrustning och som ger ett lyxigare intryck. Men de som uppskattar dold kvalitet tar Profila One till sina hjÀrtan.

Möblerna byggs som i mellanklass- och en del premiumbilar. Taket, till exempel, Àr textilklÀtt. VÀrmesystemet Àr det bÀsta vi sett i prisklassen.

Den fönsterlösa högersidan och en ganska trÄkig möbeldesign hÀmmar entusiasmen en aning. Och köket andas nittiotal med sina stora underskÄp istÀllet för moderna lÄdor. Badrummet river heller inte ner nÄgra applÄder.

Kort sagt: För den som letar husbil att ha ett Är eller tvÄ och sedan byta upp sig finns modeller som bjuder mer utrustning och flÀrd till lÀgre pris. Den som letar en billig husbil att behÄlla, leva med under mÄnga Är, gör klokt i att ta en titt pÄ Profila One.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antispinnsystem, dubbla airbags, klimatanlÀggning, farthÄllare, elspeglar, CD radio, spis, kylskÄp med separat frys, eltrappsteg, Truma 6kW luftburen vÀrmare med elpatron

Vi gillar

  • VĂ€rmesystemet
  • TrĂ€fri bodel med limmade aluminiumprofiler istĂ€llet för skruvad och tĂ€tad med tĂ€tningsmassa
  • Stabila möbler – sammansatta med profiler istĂ€llet för skruv och möbelstift
  • TextilklĂ€tt innertak
  • Kul idĂ© med vĂ€ndbara möbeltyger
  • Smidigt format
  • LĂ€tt att röra sig ombord

 

Vi önskar

  • Mer punktbelysning
  • Fönster i bodelsdörren
  • Stöd som hindrar madrasserna att glida
  • Ramfönster – husvagnsfönster kĂ€nns inte 2015.
  • Att sĂ€ngarna kunde lyftas för enklare Ă„tkomst till garderoberna
  • Att taksĂ€ngen inte blockerade bodelsdörren

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet
  • Endast en dörr till garaget
  • För mĂ„nga detaljer hĂ„lls pĂ„ plats med kardborrband – ersĂ€tter ibland skruv, ibland gĂ„ngjĂ€rn. Varför??

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift