Meny

.

Fabriksreportage S. Karosser

PÄ Sveriges tredje största tillverkare av fritidsfordon Àr hantverket i fokus. SÄ Àr det visserligen pÄ de flesta husbilsfabriker, men hÀr Àr det fÀrre maskiner Àn vanligt. Det gör att man har en yrkesstolthet och skicklighet som fÄ kan mÀta sig med. HÀr arbetar inga montörer, endast hantverkare.

 

Av Stefan Janeld

 

S. Karosser som företaget heter Àr kort för Specialkarosser. Ett företag som sedan 1983 byggt campers, specialfordon och en och annan husbil. Det var pappa Adolf Sellgren som med sina tvÄ söner Jan och Ulf drog igÄng produktionen med stor entusiasm. Lite för stor kanske dÄ man i mÄnga Är gjorde allt för att vara kunden till lags. Oavsett hur tokig idén var.

Idag vet man att kunden inte alltid har rÀtt. Företagets konstruktörer har genom Ären lÀrt sig vad som fungerar och inte. Inte sÄ konstigt dÄ de sjÀlva Àr flitiga campare.

NĂ„gra magra Ă„r

2008 köpte Polar företaget med mÄlet att bilda en stark organisation som skulle sÀlja alla typer av campingfordon. Att kunna sÀlja campers genom Polars nÀt av handlare skulle ge ett lyft.

Men det blev tvÀrtom. Man gick frÄn ca 70 campers per Är till 25. S. Karosser blev mer av ett supportföretag till Polar och tillverkade bland annat vÀggpaneler till de största vagnarna.

2013 var botten nÄdd. Ulf köpte dÄ tillbaka sitt hjÀrtas företag och gjorde en omstart. Ett lyckat drag har det visat sig. Idag tillverkar man 130 campers per Är, vilket Àr vad man mÀktar med. EfterfrÄgan Àr större och det finns en press frÄn handlarna att öka produktionen.

Men istÀllet för att öka produktionen med allt vad det innebÀr av ökat tempo, större organisation och mer personal pÄ fabriksgolvet vÀljer man att ligga kvar pÄ en produktionstakt man klarar i nuvarande lokaler och med nuvarande bemanning.

Ulf har varit med i mÄnga Är och har sett flera exempel pÄ tillverkare som maximerar produktionen i goda tider. Bara för att se kvaliteten försÀmras och sedan stÄ med höga kostnader nÀr marknaden vÀnder nerÄt igen.

”Jag behöver aldrig lĂ€mna en krona i rabatt som det Ă€r nu, det Ă€r bra för lönsamheten.” SĂ€ger Ulf med eftertryck.

Kvoterar

NĂ€stan hela produktionen gĂ„r pĂ„ export. Bara 20% sĂ€ljs i Sverige. Övriga produktionen sĂ€ljs i Norge, Finland, England och Tyskland.

Den tyska handlaren Àr Europas största camperhandlare och sÀljer en mÀngd fabrikat. Han pressar hÄrt för att fÄ köpa hela produktionen. Tydligt frustrerad över att bara bli tilldelad ett Ättiotal campers per Är.

Man kan tycka att det vore enklast och bÀst att ha en kund som köper allt man producerar. Men Ulf vill inte bli beroende av en enda kund. Han vill behÄlla företagets sjÀlvstÀndighet.

Vinteregenskaperna Àr unika pÄ campermarknaden

Det finns en uppsjö campertillverkare i Europa. Att ett relativt litet företag i Dorotea kan konkurrera ute i Europa bygger pÄ den höga kvaliteten och den fina vinterkomforten. Man Àr den enda campertillverkaren som anvÀnder sig av Aldes vattenburna vÀrme.

Det har man gjort i alla tider och med Ären har man lÀrt sig hur man bygger ett effektivt vÀrmesystem. Trots det kompakta formatet Àr det 13-20 meter rör och konvektorer i systemet. Precis vad Alde sjÀlva sÀger Àr optimalt.

Det finns Àven modeller med luftburen vÀrme, sÄ kunden har valmöjligheter.

Vattentanken och dess rör Àr rejÀlt isolerade. I en Easy camper ska man utan problem kunna campa i minus 30 grader.

Slut med fuktskador

I bilderna lÀngre ner visar vi hur en Easy Camper byggs. Bland annat kan du se hur man tÀtar skarvarna. En trippeltÀtning som visat sig mycket effektiv. Man har inte behövt ÄtgÀrda en fuktskada pÄ garanti sedan 2013. Det Àr det inte mÄnga tillverkare som kan mÀta sig med.

Att ha en sÄ tÀt konstruktion gör att man kan fortsÀtta anvÀnda trÀreglar i stommen istÀllet för de plastreglar som blivit sÄ vanliga. Fördelen med trÀ Àr att skruvar fÀster bra och att det Àr ett vridstyvare material Àn plast.

En annan viktig faktor för den tÀta konstruktionen Àr utvecklingen av tÀtningsmedel. Under mÄnga Är smetade man pÄ ett och samma tÀtningsmedel överallt dÀr det skulle tÀtas. Idag anvÀnder man olika tÀtningsmedel beroende pÄ var man tÀtar och vilka material som Àr inblandade.

Isoleringen Àr markisolering med slutna celler. Vald för att den inte bara isolerar vÀl utan Àven för att limmet fÀster ordentligt. Man har inga problem med delaminering.

En tid hade man problem med fuktskador vid stödbenens fÀsten. Det visade sig att det var för lite material runt bulthÄlen. TÀtningsmedlet hade för lite att tÀta mot.
Man lade dÀrför till material runt hÄlen och fick direkt bukt med problemet. Det Àr dÀrför de har den till synes onödiga rundningen runt bulthÄlen.

Evig jakt pÄ vikt

Inte alla pickuper tÄl att ha en camper pÄ flaket. Det finns mÄnga exempel pÄ pickuper som knÀckts av att bÀra en camper. Att göra dem sÄ lÀtta som möjligt Àr dÀrför en prioritet. Men lÀtt vikt och hög kvalitet Àr inte kompisar. DÀrför Àr det en svÄr balansgÄng att bygga lÀtt med bibehÄllen kvalitet.

HÀr kommer den lÄnga erfarenheten in. I början tog man i rejÀlt nÀr man dimensionerade konstruktionen. Med Ären har man dock lÀrt sig att inte anvÀnda mer material Àn som behövs.

Man har Àven sett över lÀngd pÄ skruvar, mÀngd tÀtningsmedel, tjocklek pÄ beslag, lÀttare plywood och sÄ vidare. Tidigare kallbakade man en del detaljer i glasfiberlaminat, det har man slutat med. Nu gjuter man istÀllet dessa delar i lÀtt termoplast.

En stor hjÀlp i viktjakten har utvecklingen av litiumbatterier varit. Det kompenserar i viss mÄn för de ökade kraven pÄ komfortutrustning.

Allt görs ”in house”

Under mitt besök slÄs jag av hur lite som lÀggs ut pÄ underleverantörer. Det Àr i princip bara plastdetaljer och dynor som man inte gör sjÀlva.

Den smarta trappan Àr en egen konstruktion, ingen standardprodukt. Stödbenen görs i metallverkstaden. Det blir inte lönsamt att lÀgga ut dessa pÄ underleverantörer eftersom serierna Àr relativt korta.

Försök har gjorts. Men dÄ har kvaliteten varit undermÄlig. Att spara nÄgra hundralappar pÄ ett stödben som sedan kÀrvar kan inte en premiumtillverkare tillÄta sig.

I metallverkstaden gör man bland annat stödbenen i rostfritt stÄl. Man gÀngar Àven stÀngerna i mekanismen sjÀlva.
Egentillverkade stödben redo att sÀttas ihop och monteras.
Trappan Àr en egen konstruktion i eloxerad aluminium. Delarna görs av en underleverantör men trappan sÀtts ihop i fabriken. Alla verktyg för att göra de olika delarna Àr S. Karossers.
Ulf hĂ„ller ett steg med sidoplĂ„tarna monterade. ”Folk tror det Ă€r en simpel sak att göra en lĂ€tt och stabil trappa. Men det Ă€r mer avancerat Ă€n du kan ana. MĂ„nga gĂ„nger har jag hört frĂ„n kunder att de kan göra en trappa billigare Ă€n vi gör. Perfekt sĂ€ger jag, dĂ„ vill jag bestĂ€lla 150 stycken. DĂ„ tystnar de snabbt.”

FullÀndat koncept?

För lekmannen har Easy Campers sett likadana ut i alla tider. Jag frÄgar dÀrför lite om framtiden för campers. Hur ska man förnya sig? En frÄga som öppnar en störtflod frÄn Ulf. Det Àr helt tydligt att han har fÄtt frÄgan tidigare.

”Varje gĂ„ng vi förnyar konceptet sĂ„ ratas det av kunderna. Även om modellen bygger pĂ„ önskemĂ„l frĂ„n kunder.

Vi har ju den nya glasfibercampern. En snygg camper utan skarvar. Precis vad alla vill ha. Men den Àr tyngre Àn vÄra andra campers och kostar betydligt mer. SÄ de flesta vÀljer en traditionell modell.

MÄnga föreslÄr att vi ska gjuta en snyggare alkov, fÄ lite mer stil. Men det betyder en skarv precis dÀr man behöver ha en sÄ stabil konstruktion som möjligt. Det Àr jag inte beredd att göra.

Kort sagt Àr de flesta idéer om hur vi ska förnya oss sÄdant vi antingen testat och dÀrefter ratat eller ratat redan pÄ ritning.

PÄ Polartiden ville man satsa pÄ hÀftigare fÀrgsÀttning, svart och silver. Men de mörka fÀrgerna gav problem med vÀrme, materialen expanderade för mycket. SÄ idag har vi endast vita campers. Man kan fÄ en dekorlinje om man vill, men inte mer.

DĂ€remot letar vi hela tiden nya sĂ€tt att inreda, som den nya modellen med hörnsoffa. Och vi Ă€r pigga pĂ„ att anvĂ€nda ny teknik som ökar trivseln eller förenklar livet ombord – litiumbatterier, blĂ„tandshögtalare, kompressorkylskĂ„p och att man numera kan ladda bodelsbatteriet med bilens generator. Det kanske inte verkar sĂ„. Men dagens camper skiljer sig rejĂ€lt frĂ„n de som byggdes för 10, 20 och 30 Ă„r sedan.”

För nÄgra Är sedan började man bygga en camper i glasfiber monocoque. Snygg, modern, inga skarvar. Man kan tro att det skulle vara tidsbesparande att slippa montera bodelens alla sektioner. Men faktiskt tar det betydligt lÀngre tid att bygga denna. Man mÄste klÀ insidan med matta. Ett tidsödande arbete. Det finns inte en rÀt linje ombord vilket gör det betydligt mer tidsödande att bygga inredningen. All den extra tiden översÀtts till ett högre pris.
Runda och snygga former. Ombonat med matta pÄ alla vÀggar. Men det kostar. Glasfibercampern Àr 30% dyrare Àn en jÀmförbar panelbyggd.

Ont om begagnade, ett bekymmer

Det kan tyckas som ett konstigt önskemÄl frÄn en producent att det ska finnas gott om begagnade objekt pÄ marknaden. Men utan begagnade exemplar Àr det svÄrt för de som vill testa camperlivet att göra det till en rimlig kostnad. FÄ köper nytt första gÄngen. De vill inte ta vÀrdeminskningen om det visar sig att de inte trivs med campern.

Att suget efter begagnade Easy Campers Àr stort mÀrks sÄ fort det kommer in ett inbyte. Inom nÄgra dagar Àr den borta. Inte sÀllan Àr det den tyska handlaren som köper.

Se hur en Easy Camper byggs

I bildspelet nedan kan du i detalj se vad som gör en Easy Camper sÄ speciell. Klicka pÄ bilderna för större bild och informativ bildtext

Jag tycker

Endast ett fÄtal gÄnger under de tolv Är jag skrivit om husbilar har jag upplevt samma engagemang frÄn Àgaren som jag upplever hos Ulf. Varje gÄng det hÀnder Àr det hos en mindre tillverkare av premiumprodukter.

Detta engagemang speglar sig inte bara i produkterna, Àven personalen smittas av entusiasmen. Det Àr tydligt att det finns en stolthet hos personalen.

Produktionstekniken mÄ vara traditionell med mer handpÄlÀggning Àn vad som Àr vanligt pÄ dagens fabriker, dÀr det mesta tillverkas i maskiner och sedan monteras av montörer.

Att se duktiga hantverkare bygga ger mig förtroende för produktens kvalitet och funktion. Det ger Àven en extra dimension till produkten. Som allt gott hantverk gör.

Fakta S. karosser

Grundat 1983

20 anstÀllda, 4 i administration, 16 i produktionen

Årsproduktion ca 130 stycken campers

  • 25 till Sverige
  • 17 till Norge
  • 10 till England
  • 80 till Tyskland
  •  

Finland har precis startat sÄ de har Àn sÄ lÀnge bara ett par democampers.

Tillverkar Àven specialbilar Ät företag och har inrett en mÀngd turnébussar.

www.easycampers.se

LÀs alla vÄra tester av Easy Campers hÀr

Det Àr hÀr inne det hÀnder
Ulf Sellgren och dottern Erika. Erika Àr ansvarig för ekonomi och administration. Kan det bli sÄ att Erika blir tredje generation att driva S. Karosser? Jag hÄller en tumme för det.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift