För tvÄ som inte kompromissar
Frankia har byggt husbilar pÄ Mercedes sedan 1973. SÄ det Àr inte förvÄnande att Mercedes valt att presentera sitt senaste fullblod, den nya sprintern, just hÀr pÄ Frankia pressvisning. Samarbetet Àr logiskt, bÄde Frankia och Mercedes Àr premiumtillverkare.
Bilen för dagen, T 7400 GD, Àr en halvintegrerad lÄngbÀddarsbil med aerodynamisk design.
Â
Av Carla och Kees Witvliet
Â
En iögonfallande detalj pĂ„ den hĂ€r halvintegrerade modellen Ă€r det mjuka linjespelet mellan kabindörr och bodel. Förarhytten âsmĂ€lter sammanâ med bodelen, ett intryck som förstĂ€rks av dekaleringen.
Under den stjĂ€rnprydda motorhuven finner vi en 516 CDI motor med ett vridmoment pĂ„ 380 Nm. I kombination med automatlĂ„dan â7G-Tronic Plusâ Ă€r fĂ€rden bĂ„de rapp och avslappnad. Tvillinghjul ger stabilitet och gott om grepp, inte minst uppför hala vinterbackar.
Det hÀr Àr verkligen en drivlina för finsmakare!
Ratten kan stÀllas in bÄde i höjd- samt djupled. Detta kombinerat med SKA-stolarna gör att man lÀtt finner en bekvÀm körstÀllning.
En riktig âeyecatcherâ Ă€r den 10.25â multimediaskĂ€rmen centralt placerad pĂ„ instrumentpanelen.
Exklusiv bodelskonstruktion
Tak och vÀggar Àr av glasfiber och konstruerade enligt Frankias Thermo Guard-system. Inget trÀ i bygget hÀr inte! Alla förstÀrkningar Àr av aluminium.
Den rejÀla entrédörren har lite bankvalvskÀnsla med sitt fjÀrrstyrda trepunktslÄs.
Eltrappa underlÀttar nÀr man kliver ombord.
Det klÀdda garaget Àr rymligt, lÀttillgÀngligt och kan nÄs via en rejÀl lucka i aktern, det Àr snart bara Frankia som har luckor pÄ bakstammen. Andra tillverkare Àr rÀdda för fuktskador, men Frankia litar pÄ sin konstruktion.
FÀrsk- och grÄvattentanken har bÄda en volym pÄ 150 liter och Àr placerade i dubbelgolvet, bakom bakaxeln, nÄgot som ocksÄ har en positiv effekt pÄ vÀgupptrÀdandet dÄ detta Àr en bakhjulsdriven bil. PÄ framhjulsdrivna bilar vill man ha tankarna framför bakaxeln.
All elektronik har placerats pĂ„ vĂ€nster sida lĂ€ngst bak i garaget. Installationen med komponenter av mĂ€rket BĂŒttner Ă€r mycket vĂ€lgjord. NĂ„got som de övriga husbilsproducenterna borde ta efter!
Aldes vattenburna vÀrmesystem Àr sjÀlvklart standard pÄ en bil av denna dignitet. Placerat sÄ det Àr lÀtt att komma Ät bakom en utvÀndig lucka pÄ vÀnstra sidan av bodelen.
Viktiga och ovanliga detaljer!
Bodelen har en stÄhöjd pÄ inte mindre Àn 2.03 meter Ànda fram till förarhytten!
SKA-stolarna Ă€r specialkonstruerade för MB Sprinter och har fĂ„tt smalare nackstöd. Fördel: de kan vridas runt utan att man behöver öppna dörren. Dessutom har de extra justermĂ„n i höjdled – praktiskt nĂ€r man vill slĂ„ sig till bords.
Praktisk och bekvÀm
Tillsammans med vinkelsoffan och den lilla sittbÀnken har man skapat en mysig sittgrupp som badar i ljus via tvÄ rejÀla takluckor. Hela vÀgen frÄn kök till förarhytt bildar överskÄpen en oavbruten linje. Och vad gÀller möbeldekoren kan du vÀlja mellan en ljus trÀdekor i blond ek alternativt Noce/Bianco-dekoren med mörka trÀdetaljer och skÄpsluckor i vit högglans.
I köket sticker Maxi Flex-spisen ut! TvÄ rejÀla gasbrÀnnare med en praktisk underplatta i glas och möjlighet till en tredje brÀnnare eller en extra elektrisk kokplatta.
Sex rymliga lÄdor ordnar förvaringen. I köksbÀnken av Corian hittar vi en integrerad sophink. LÀgger du till Dometics Tec Tower Àr det tydligt att matlagningsfantasten har allt han/hon kan önska sig.
I passagen akterut har det delade badrummet sin plats. Den kompakta toaletten Ă€r försedd med en vridbar, keramisk toa. I standardutrustningen finns ocksĂ„ en reservkasett â en sak Frankia lĂ€nge varit ensamma om och som förenklar livet ombord betydligt.
Mittemot toaletten stÄr duschkabinen med vÀldesigna blandare och dusch monterade pÄ en indirekt belyst svart konsol.
Den stadiga toalettdörren gör ocksÄ tjÀnst som avdelare till bodelen.
Till sist kommer vi till de tvĂ„ bekvĂ€ma sĂ€ngarna lĂ€ngs i bak â de bjuder verkligen premiumkomfort. Sovrummet Ă€r elegant med trivsam mysbelysning överallt. Via en infĂ€llbar liten trappa kliver du bekvĂ€mt upp i sĂ€ngen.
Vill du öppna garderoben under sÀngen fÀller du bara ihop trappan igen. En skjutdörr i trÀ garanterar ostörda tupplurar. Förutom det stora antalet överskÄp finns det gott om stuvutrymme i golvet.
TyvĂ€rr har man slopat hallen. DĂ€r har istĂ€llet TVân hĂ€ngts upp, ovanför vad som tycks vara ett apoteksskĂ„p. Eftersom vi husbilister vill njuta av vin i gnistrande kristallglas har ocksĂ„ glasskĂ„pet fĂ„tt en framtrĂ€dande plats hĂ€r! (Sarkasm)
Enkelt vardagsliv
Fyra USB uttag ovanför sÀngarna och en i köksdelen gör den moderna husbilsÀgaren glad. Dessutom finns det fyra 230V uttag och ett 12V uttag i köket.
Man ska inte göra det svÄrt för sig och dÀrför har Frankia placerat en femton meter lÄng elvinda bakom en av lastluckorna. Det finns till och med en upprullbar vattenslang. Gasolutrymmet Àr försett med en slÀde som kan skjutas ut, vilket Àr praktiskt nÀr det Àr dags att byta flaskor.
NÀr vi besökte fabriken bekrÀftades intrycket av att det totala uppbygget görs med störst möjliga precision och omtanke.
Vi tycker
En fantastisk bil att köra och bo i. Det Àr premium hela vÀgen ombord. Frankia har alltid varit ett klurigt fabrikat som prioriterat funktion framför design. HÀr har man enligt oss lyckats med bÄda.
Fakta
- Chassi: Mercedes Sprinter med bakhjulsdrift
- Standardmotor: 516 CDI 2.2 163 hk EURO VI Blue Tec-motor
- Vridmoment: 380 Nm
- Max.vikt: 5 000 kg
- Körklar vikt: 3 850 kg
- LastförmÄga: 1 150 kg
- L x B x H: 768 x 230 x 309 cm
- InvÀndig höjd: 203 cm
- Hjulbas: 4 325 mm
- BrÀnsletank: 71 liter
- AdBlue tank 22 liter
- FĂ€rskvattentank: 150 liter
- Spillvattentank: 120 liter
- Antal sovplatser: 2
Utrustning testbil
Vridbara SKA-stolar, airbags, ABS, ASR, ESP, farthÄllare, AC, partikelfilter, automatvÀxel med sju vÀxlar, Alde vattenburet vÀrmesystem, 2 gasbrÀnnare, vridbar Thetford C 260-toa, Dometic TEC Tower-kylskÄp med ugn, LED interiörbelysning, 2x 11 kg gasolflaskor.