Meny

.

Laika Kosmo 512

Debutant med stil

Inför 2019 utökar Laika sitt modellprogram, frÄn tvÄ till tre modellserier. Den nya serien heter Kosmo och Àr positionerad under Ecovip. Det blir sÄledes Laikas billigaste modellserie. Den balanserar mellan mellanklass och premium. Byggkvaliteten Àr densamma som i övriga serier men med möbler i enklare utförande.

Namnet Kosmo knyter an till företagets namn. Grundaren valde Laika efter att ha inspirerats av den ryska hund som skickades ut i rymden – kosmos.

HÀr presenterar vi Kosmo 512 med drottningsÀng.

 

Av Carla och Kees Witvliet

Kosmo Àr byggd pÄ Fiat Ducato med camperchassi och Àr i standardutförande försedd med en 130hk motor. PÄ de flesta marknader ingÄr inte saker som airbags till passagerare, ESP med Traction Plus och Hill Holder i standardutrustningen. Dessa finns i ett tillÀggspaket. Men rÀkna med att alla bilar som tas in till Sverige kommer ha denna utrustning.

Bodelskonstruktionen Àr trÀfri. Isoleringen Àr med slutna celler och kan inte ta upp fukt. Tak och undersida Àr klÀdda med en skiva i glasfiberlaminat.

FrÀsch interiör

Entrėdörren Ă€r sjuttio centimeter bred och har tvĂ„ lĂ„spunkter – vĂ€lkomnande och sĂ€ker. Insteget Ă€r lĂ„gt och bekvĂ€mt. Inne i bidelen Ă€r det dock lite struligt med alla nivĂ„skillnader: vid framstolarna, in till sovrummet, och vid sĂ€ngen.

Inredningen Àr ljus och kÀnns mycket frÀsch. Fanér i pÀrontrÀ och högblanka vita luckor. De chokladfÀrgade och mjukt rundade aluminiumprofilerna under överskÄpen passar bra. Genom det stora, öppningsbara, panoramfönstret i förarhytten flödar ljuset in. Vi trivs alldeles förtrÀffligt ombord.
I vÄr bil var en nedsÀnkbar sÀng placerad ovanför soffgruppen, ett tillval. Utan sagda sÀng fÄr man istÀllet ett takfönster över sittgruppen. Valet stÄr mellan en extra sÀng eller en extra ljus bodel.

Trots taksÀng Àr det tillrÀckliga 195 cm stÄhöjd. Utan sÀngen hela 213 cm.

Face to face sittgrupp

Sittgruppen har tvÄ motstÄende soffor och ett klaffbord som med klaffen nedfÀlld ger en bred passage mellan förarhytt och bodel. Detta Àr en allt populÀrare sittgruppslösning som förutom att vara bekvÀm Àven gör det enklare att röra sig ombord.

Bordet förtjÀnar att beskrivas lite nÀrmare. Skivan Àr i ett material som kÀnns som en blandning av sten och trÀ. Ger en mycket solid och exklusiv kÀnsla.

Man kan sjÀlvklart trolla fram tvÄ bÀltade sittplatser vid behov.

Vinkelköket Àr kompakt men har allt som krÀvs för att vara funktionellt. Beroende pÄ personlig smak kan man fÄ kökets vÀgg trÀmönstrad eller högblank vit. BÀnkskivan Àr i samma exklusiva material som dinettebordet.

Det smala Thetford-kylskÄpet (142 liter) har placerats mitt emot köket.

Duschen och toaletten Ă€r placerade mittemot varandra. Toalettdörren dubblerar som avdelare mot bodelen. Skulle du vilja kan du fĂ„ ett fönster till toaletten – mot en extra slant. Den lilla takluckan Ă€r dock standard, bra för vĂ€dring.

Duschkabinen Àr rymlig, delvis tack vare den rejÀla höjden.

Tekniska installationer

Laika kammar absolut hem förstapriset nÀr det gÀller antalet usb-uttag. DÀr kommer ingen annan i husbilsbranchen ens i nÀrheten! Vad gÀller antalet 230 V-uttagen erbjuds fem stycken, vilket rÀcker gott. Trumas vÀrmesystem har placerats centralt ivilket gynnar en jÀmn spridning av vÀrmen.

Vattentanken ligger under sÀngen och kan nÄs via garaget. Garagets volym kan regleras genom att hissa eller sÀnka sÀngen. I sitt rymligaste lÀge ryms cyklar i garaget. 

HÀr och dÀr har vi anmÀrkningar pÄ hur el- och vÀrmeledningar (tillfÀlligtvis?) dragits. Man ska ha i minet att vi tittade pÄ en prototyp. Vi utgÄr frÄn att man fixar till detta i serieproduktionen.

Vi tycker

Utan att vara nyskapande tar Laika denna planlösning till sin spets. De har trollat fram rymd och man rör sig ledigt ombord. Kvaliteten övertygar, sÀrskilt möbler och bodelskonstruktion.

Trots den höga kvalitetskÀnslan Àr det ingen tung husbil. 545 kg lastvikt i en 3,5 tons husbil pÄ över sju meters lÀngd och full bredd Àr imponerande.

Det finns missar, men de Àr av sÄdan art vi ofta ser pÄ prototyper och med tanke pÄ hur vÀl Laika normalt bygger sina husbilar finns ingen anledning att tro att de kommer slarva nu.

PrismÀssigt hamnar bilen i ett getingbo. Konkurrensen Àr stenhÄrd. Men det Àr snarare konkurrenterna som ska oroa sig.

Taklinjen Àr relativt hög. Det Àr för att man ska kunna fÄ in en taksÀng över sittgruppen utan att stÄhöjden ska bli lidande. Man kunde valt en puckel över sittgruppen. Men det försvÄrar montage av solpaneler, parabol och annat man vill kunna fÄ plats med.
En ljus och inbjudande bodel med gott om svÀngrum.
Sittgruppen med tvÄ motstÄende soffor tar lite plats vilket gynnar framkomligheten ombord.
Vi blev besvikna över mÄtten pÄ sÀngen. Blott 145 x 180 cm. Risken Àr stor att de flesta av oss kommer att ligga med kalla fötter. Desto nöjdare Àr vi med sÀnglamporna som ocksÄ försetts med ett USB-uttag.
Köket Àr inte stort men vÀlplanerat. Och dessutom snyggt, tycker vi.
Med ett fönster blir toaletten riktigt trivsam. Borde vara standard.
VÀrmaren Àr centralt placerad. Det gör att vÀrmen sprids jÀmt i bilen och med minimala förluster.

Fakta

Utrustning testbil

Airbag, ABS, farthÄllare, AC, Fix and Go-kit (inget reservhjul), 6kW Truma Combi-vÀrmare med CP Plus, 3 gaslÄgor, vridbar kassettoa, 142 liters Thetford kylskÄp, 2 styck gasolflaskor pÄ 11 kg.

Vi gillar

  1. Bred entrédörr
    VĂ€ldesignad inredning
  2. Hög kvalitetskÀnsla
  3. Lastvikten

 

Vi önskar

  1. Generösare bÀddmÄtt
    Golv utan nivÄskillnader
  2.  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift