På Caravan Salon tog vi en närmare titt på Hobbys senaste modeller. Jag fastnade för två halvintegrerade modeller och ett nytt plåtisbadrum.
Av Stefan Janeld
Hobby har haft en lyckad säsong i Sverige. Man har tagit sig in på topp 10 i registreringsstatistiken. Receptet har varit rimligt prissatta husbilar med gott om utrustning. Till säsongen 2026 fortsätter de följa samma recept men utökar med en ny toppserie – Prestige T 710 GE. Samma idé som i succéplåtisen Prestige Van. 180 hk motor, automatlåda, långbäddar och flådigare interiör. För att inte all utrustning ska hämma lastvikten väljer man att bygga bilen på ett 4,4 tons maxichassi. Lastvikten överskrider ett ton.
Modellen som jag tyckte bäst om var dock en annan. Maxia T 740 WF. En bil med fransk säng, badrum bak, ett sideboard bredvid sängen, vinkelkök och L-dinette. Även denna byggs på ett 4,4 tons maxichassi med 180 hk och automatlåda.
Maxia T740 WF
Baseras på Fiat, LxBxH 7,4 x 2,4 x 2,88 meter, 180 hk, automat, totalvikt 4,4 ton, lastvikt ca 1,2 ton, 6 kW Truma Combi luftburen värmare, 133 liter absorptionskylskåp, 9” Pioneer multimediasystem med backkamera, markis med mycket mera.
Svenskt pris ca 1 242 000 kr (håll utkik efter mässrabatt under Elmia)
Prestige T 710 GE
Baseras på Fiat, LxBxH 7,06 x 2,4 x 2,9 meter, 180 hk, automat, totalvikt 4,4 ton, lastvikt ca 1,2 ton, 6 kW Truma Combi luftburen värmare, 133 liter absorbtionskylskåp, 9” Pioneer multimediasystem med backkamera, markis med mycket mera.
Svenskt pris ca 1 218 000 kr (håll utkik efter mässrabatt under Elmia)
Nytt badrum i Ontour plåtisarna
Ontour är de lite enklare plåtisarna från Hobby, vi testade tidigare i år. Då var det duschdraperi i badrummet. Något inte alla kunder tyckte om. Så till säsongen 2026 har Hobby valt en annan, idag mycket vanlig, lösning. Man svänger ut handfatsväggen och förvandlar utrymmet till en duschkabin, utan draperi.