Hobby Àr ett fabrikat som ser sig som instegs- och mellanklasstillverkare. De konkurrerar frÀmst med utrustnings- och prisnivÄ. Men Maxia Van 680 DT Àr nÄgot helt annat. HÀr Àr ambitionen högre, betydligt högre. Vilket gör priset pÄ denna bil till lite av en sensation.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Jag uppskattar husbilar som inte försöker vara alla till lags. Helt enkelt för att husbilar som designats med en specifik mÄlgrupp i Ätanke alltid Àr mer ÀndamÄlsenliga. Maxia Van 680 DT Àr riktad mot resande par, punkt. Det finns inget baksÀte, ingen extra taksÀng inga trollerinummer som trollar fram dolda funktioner. IstÀllet har det resande paret tvÄ Kronblomsoffor att vila i, ett rymligt badrum, funktionellt kök, gott om stuv och en takhöjd som i en mindre kyrka.
Â
En titt under skalet
Innan jag berÀttar hur jag upplever bilen pÄ vÀgen och som bostad tar jag med er in i fabriken. Jag hade nÀmligen sÄdan tur att samma dag som jag besökte Hobbys fabrik för testet var plÄtislinan fylld av 680 DT.
I bildgalleriet nedan fÄr du följa produktionen frÄn tomt skÄp till fÀrdig bil. Bildtexterna förklarar hela processen och varför detta Àr en premiumprodukt.
Komfortabel fÀrd
Maxia Van baseras pÄ VW Crafter med en hjulbas pÄ nÀstan 4,5 meter. Det gör bilen till ett landsvÀgslok. FjÀdringen Àr vÀl avstÀmd mellan komfort och kontroll. à kkomforten Àr mycket hög. SÀrskilt reagerar jag pÄ ljudkomforten. Det Àr en dÀmpad ljudatmosfÀr ombord. PÄ dÄligt underlag, vi körde en del pÄ kullersten, rister det i bilen. Men det Àr inte de höga och jobbiga resonansljud jag Àr van vid, det Àr mer ett dÀmpat ljud.
Motorn Àr pÄ 177 hk, kraft finns i överflöd. LÄdan Àr en ÄttavÀxlad automat som vÀxlar sÄ mjukt att man mÄste titta pÄ varvrÀknaren för att veta nÀr den vÀxlar.
MultimediaanlÀggningen har allt utom GPS. Jag uppskattar sÀrskilt den tydliga backkameran. Den lÄnga hjulbasen gör att bilen inte Àr den smidigaste i trÄng trafikmiljö. Man behöver nÄgra omtag för att göra en u-svÀng pÄ en tvÄfilig vÀg.
Â
Lastvikt nog för tvÄ
Det hÀr Àr ingen liten plÄtis, den Àr nÀstan sju meter lÄng. Det finns gott om överskÄp och en av plÄtisvÀrldens största garderober. Men inget garage. Man kan stÀlla in ett par cyklar mellan sofforna bak, lastöglor finns. Men campingmöblerna fÄr man hitta annan plats för. Det stora utrymmet över förarhytten Àr rymligt nog om man inte köper allt för stora möbler. Personligen ser jag ingen anledning att ha campingmöbler i en plÄtis med denna planlösning. Att sitta i sofforna med öppna bakdörrar Àr som att sitta ute inne. Ett par hopfÀllbara stolar som ryms i en pÄse och litet bord rÀcker gott.
En av anledningarna att Hobby gjorde denna modell var för att ha en version man kan registrera pÄ 3,5 tons totalvikt och fortfarande ha en rimlig lastvikt. Lastvikten Àr ca 300 kg. Vilket rimmar vÀl med hur mycket stuv som fÄr plats. Den som vill kan bestÀlla bilen med 3 880 kg totalvikt.
Â
Vinterduglig
Som ni sett i bildgalleriet frÄn fabriken Àr bilen vÀlisolerad. Spillvattentanken Àr bÄde isolerad och uppvÀrmd. Att vÀrmarslangarna löper i dubbelgolvet ger varma fötter.
VÀrmaren Àr pÄ hela 6 kW. Avsaknaden av nakna plÄtytor gör bilen mer ombonad och du slipper strÄlningskyla.
Den lÄnga hjulbasen och avsaknaden av garage som samlar tunga föremÄl ger de drivande framhjulen bra fÀste.
Med ett utvÀndigt tÀcke över fronten och kanske ett invÀndigt vid bakdörrarna Àr du redo för fricamping i strÀng kyla.
Â
I bildgalleriet kan du lÀra kÀnna Maxia Van 680 DT nÀrmare. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
Ăr som sagt svag för husbilar med tydlig profil och uttalad mĂ„lgrupp. I detta fall Ă€r mĂ„lbilden en bekvĂ€m bostad för tvĂ„ som vill kunna campa Ă„ret runt i en plĂ„tis med 3,5 tons totalvikt. Check pĂ„ den.
Visst, passagen genom bilen Àr trÄng, men det tar jag med ro eftersom det ger mig ett rymligt badrum och bra kök.
Ska jag vara petig Àr ryggdynan i soffan lite för lÄg och hÄrd för min smak. SÄ mÄste det dock vara eftersom dynan Àr madrass nattetid. Med lite lösa kuddar blir det önskvÀrd sittkomfort.
Att Hobby fÄtt ihop en vÀlutrustad plÄtis baserad pÄ VW Crafter med en prislapp under miljonen Àr smÄtt fantastiskt. De flesta konkurrenter kostar en kvarts miljon mer.
Fakta
- Modell Hobby Maxia Van 680 DT
- Ă rsmodell 2024
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi VW Crafter
- Motor 2,0 TDI 177 hk
- Vridmoment 410 Nm
- VÀxellÄda 8 vxl automat
- LxBxH 684 x 204 x 286 cm
- InvÀndig höjd 205 cm
- Totalvikt 3 500 kg / 3 880 kg
- Lastvikt 306 kg / 686 kg
- Hjulbas 4 490 mm
- Diesel 75 liter
- AdBlue 19 liter
- FĂ€rskvattentank 100 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 950 000 kr
- Hemsida https://www.hobby-caravan.de/sv/husbilar/oeversikt-modellserier/
- Vi lÄnade bilen av Hobby i Fockbek
Jag gillar
- PrisvÀrd
- Planlösningen
- Ă kkomfort
- Drivlina
- Dubbelgolv
- 205 cm takhöjd
Â
Jag önskar
- LĂ€gre insteg
- LĂ€gre toastol
HĂ€r kan du se en kort video om bilen:Â https://youtu.be/G6RkaVwBYsM