De Àr höga. UtstrÄlar styrka och kompetens. Det hÀr Àr husbilar för vÀrldens Indiana Jones wannabes. Eller för oss i Norden som vintertid uppskattar kompetensen hos en husbil med hög markfrigÄng som driver pÄ alla fyra. Att det finns ett batteri extraljus Àr en stor hjÀlp nÀr solen knappt tar sig över horisonten.
Â
Av Stefan Janeld
Â
För mig betyder ordet Crossover att man blandar saker. NÀr Kabe och Adria anvÀnder termen menar de en husbil med taksÀng.
Jag gissar att Hymer tar termen mer bokstavligt. Att det Ă€r fordon man kan anvĂ€nda för att âcross overâ. Exempelvis en sanddyn, ett vattendrag, en snöig vĂ€gstrĂ€cka eller kanske en timmervĂ€g. Eller kanske menar de att man blandat husbil med terrĂ€ngfordon?
Vad namnet Àn ska föra tankarna till Àr det tveklöst sÄ att nÀr man ser bilarna fÄr man intrycket att de Àr expeditionsfordon redo att tackla vilken vildmark som helst.*
Â
Oberoende
Om man ska ge sig ut i obygden och upptÀcka nya vÀrldar kan man inte vara beroende av elstolpar eller gasoldepÄer. NÄgra sÄdana finns helt enkelt inte i outforskad terrÀng.*
DÀrför har man i Crossover modellerna ett elsystem som ska göra dig i princip sjÀlvförsörjande pÄ el. Hymer lovar 10 dagars sjÀlvförsörjning.
För att nÄ dit har man utrustat halvintegrerade ML-T 570 Crossover med 4 st 80 Ah litiumbatterier och 2 st 95W solpaneler. VÀrmaren gÄr pÄ diesel. KylskÄpet drivs av en kompressor. Man har 120 liter vatten ombord och i kylskÄpet ryms 154 liter proviant.
I plÄtisen, Grand Canyon S Crossover, har man lika mycket batterikapacitet. Men man nöjer sig med 1 st 96 W solpanel, 100 liter vatten och en 95 liters kyl. Det Àr ju trots allt ett betydligt mindre fordon.
Man kan sÄklart extrautrusta bilarna med en hel del extra godis om man har behov av det. Kanske ett popup-tak med tillhörande eluppvÀrmd filt? Starkare laddbooster? Fler solpaneler?
Â
Ombonade bodelar
BÄda modellerna har interiörer med trÀpaneler, skinnhandtag till lÄdor och luckor, skinnklÀdsel och en möbeldesign med mjuka former. Jag vill beskriva stilen som organisk.
För att kunna njuta av kvÀllarna i ödemarken finns multimediasystem. Det kan utökas med bÀttre ljudsystem inklusive subwoofer. Inget skrÀmmer ivÀg vilddjuren som en rejÀl bas som fÄr marken att vibrera.
Â
Kostar en vacker slant, men Àr inte dyra
Att spendera runt 2 miljoner för relativt kompakta husbilar lÄter sÄklart som en dyr affÀr. Men ser man sig omkring pÄ marknaden Àr Hymers Crossover modeller bland de billigare alternativen.
Jag satt en stund i den halvintegrerade ML-T 570 Crossover och pratade med ett par som var pÄ Caravan Salon för att hitta just en sÄn hÀr husbil. Idag Äkte de en nÀstan 8,5 meter lÄng helintegrerad husbil. Som de förvisso trivdes bra med. Men de ville ha mer oberoende och en smidigare husbil. Som tog dem in i stÀder likvÀl som upp i alperna. à ret runt.
Hymers monter ligger i den sista hallen pÄ mÀssan. SÄ de hade redan fÄtt en god bild av marknaden och faktiskt samlat pÄ sig tvÄ offerter frÄn andra tillverkare. Det var frÄn mindre tillverkare, specialiserade pÄ denna typ av husbilar. Den ena offerten var 50 000 Euro högre Àn Hymern, den andra 100 000 Euro högre. Förvisso var bilarna dÄ skrÀddarsydda med planlösning enligt önskemÄl. Men man kan tanka mycket diesel för de slantarna.
Jag fick intrycket att de tyckte Hymers Crossover var ett fynd. DÀr ser man, allt Àr verkligen precis sÄ relativt som den gode Einstein en gÄng för alla slog fast.
Â
I bildgallerierna nedan kan du bekanta dig nÀrmare med de tvÄ Crossover modellerna frÄn Hymer. Klicka för större bilder.
Hymer ML-T 570 Crossover
Baseras pĂ„ Mercedes Sprinter 4×4, LxBxH 689 x 222 x 305 cm, pris frĂ„n ca 2 130 000 kr
Hymer Grand Canyon S Crossover
Baseras pĂ„ Mercedes Sprinter 4×4, LxBxH 593 x 206 x 285 cm, pris frĂ„n ca 1 850 000 kr
*Om nu nÄgon som lÀser detta förfÀras över att jag tycks uppmana att Äka husbil i terrÀngen kan jag direkt avfÀrda sÄdana tankar. Mina ord Àr ett sÀtt att beskriva kÀnslan hos fordonen. Inget annat!