Husbilsbranschen har upplevt ett rekordår utan like i Europa och i synnerhet i Tyskland där man sålde över 78 000 nya husbilar. Mestadels är det inredda skåpbilar och andra modeller inom kompaktsegmentet som står för ökningen.
För Hymer Gruppen har detta inneburit angenäma problem. De ägs ju sedan 2019 av amerikanska Thor Industries och förhoppningen var att man skulle dra nytta av varandra och hitta synergier relativt snabbt. När man nu summerar 2020, första hela kalenderåret tillsammans, kan man konstatera att det inte gått i den takt som förväntades.
Hymer Gruppen i Europa och Thor Industries i Nordamerika har båda haft fullt upp att möta efterfrågan och balansera problemen som pandemin förde med sig. Båda företagens resurser har ansträngts till max och inte lämnat något utrymme för gemensamma projekt.
Man har heller inte kunnat resa mellan Europa och Nordamerika vilket ytterligare försvårat. Men man är inte missnöjda. Tvärtom.
Martin Brandt, VD för Hymer Gruppen, säger så här.
– Sättet som Hymer Gruppen och Thor Industries hittills klarat av pandemin visar att företagen är av samma skrot och korn. Den fria strukturen har givit båda företagen bra manöverutrymme för att tillämpa sina egna idéer. På så vis har vi kunnat tillmötesgå de skilda omständigheter som rått på respektive marknad, där situationen hanterats väldigt olika i vissa stunder.
Bob Martin, VD för Thor Industries ser så här på framtiden.
– Framtida ämnen som självkörande fordon, alternativa drivlinor och uppkopplat resande kommer hanteras globalt och implementeras på båda sidor Atlanten. Vi kommer även sammarbeta vad gäller anskaffning och produktutveckling.
Större prjekt. Som att lansera europeiska modeller i USA och legendariska Airstream i Euorpa fick pausas på grund av pandemin.