Ă terkomst med mersmak.
Spanska Ilusion har velat fÄ fotfÀste i Sverige en lÀngre tid. Och med modeller som denna Àr de mer Àn vÀlkomna. I testbilen samsas nytÀnkande, lÄgt pris och förvÄnansvÀrt god kvalitetskÀnsla. Men det finns det som Àr mindre bueno ocksÄ.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Senast vi testade en Ilusion var 2013. DÄ byggdes den spanskÀttade husbilen i Italien, av Giottiline. En tillverkare som dÄ kÀmpade för sin överlevnad och vÀlkomnade att en utomstÄende hjÀlpte till att fylla produktionen i fabriken. Ilusion var i stort sett Giottiline med andra dekaler.
Giottilines dÄvarande problem gjorde dock samarbetet svÄrt. SÄ Ilusion letade andra lösningar. Planen var att samarbeta med en chassiförbÀttrare i Tyskland och konkurrera genom exceptionell körkomfort. Men av dessa planer blev intet.
Sedan nÄgra Är tillverkas Ilusion i egen fabrik i Zaragoza i nordöstra Spanien, samma fabrik som en gÄng i tiden byggde Joint, om ni minns det fabrikatet.
Man har siktat in sig pĂ„ instegssegmentet och erbjuder tvĂ„ modellserier, Irius och XMK. BĂ„da baserade pĂ„ CitroĂȘn. Irius Ă€r lite mer pĂ„kostad medan testade XMK Ă€r menad som inropare. Men skillnaden Ă€r liten, bĂ„de prismĂ€ssigt och utrustningsmĂ€ssigt.
Tyst fÀrd
XMK byggs som sagt pÄ Citroën istÀllet för Fiat. Chassina Àr tvillingar och byggs i samma fabrik. Men de skiljer sig pÄ drivlinesidan. För att Citroën ska klara senaste utslÀppskraven anvÀnder de AdBlue. Fiat har valt en annan vÀg, utan tillsatser. Det gÄr heller inte att fÄ automatlÄda till Citroëns motor.
Det Àr omöjligt att kÀnna nÄgon skillnad mellan Citroëns och Fiats 130 hk motor under fÀrd. Trots att Citroëns motor Àr pÄ 2,0 liter och Fiats pÄ 2,3. De har jÀmförbart vridmoment och lÄdans sex vÀxlar tycks stegade likvÀrdigt.
Det finns tillrÀckligt med kraft Àven för uppförsbackar. Motorn rÀcker, men för dig som vill ha mer personbilslika fartresurser Àr nog 150 hk versionen ett bÀttre val.
Testrutten gÄr mestadels pÄ vÀl underhÄllen asfalt. FÀrden Àr tyst, ovanligt tyst för att vara en instegsbil. Det brukar vara ett visst gnekande och rasslande. Men inte i denna.
För att pressa lite extra kör jag in pÄ en kullerstensgata, men Àven hÀr tiger inredningen still. Endast lite rassel frÄn en illa justerad myggnÀtsdörr hörs.
Bilen tycks vÀl hopskruvad.
UtrustningsmÀssigt finns det man förvÀntar sig. Dubbla airbags, ABS bromsar, antisladdsystem, antispinnsystem, Hill Descent Control (ett system som hjÀlper dig ner för branta utförslut), farthÄllare, AC, elhissar, elspeglar. Det jag saknar Àr stereo. Men det Àr förberett för en stereo sÄ det Àr en smal sak att lösa.
God idé att vÀga upp
Som i de flesta husbilar med U-soffa Àr garaget litet. Det rymmer bord och stolar och en del annat smÄtt och gott. Men inte cyklar. De fÄr man hÀnga pÄ bakstammen.
Men i övrigt Àr det hyggligt med stuvutrymmen ombord. Det Àr gott om överskÄp (trots tvÄ taksÀngar), och bakom U-soffan Àr det tre rymliga utrymmen. En fullhöjds garderob bredvid badrummet rymmer ytterklÀder och skor.
Om man Àr tvÄ resenÀrer Àr det fullt tillrÀckligt med stuv. Men för tre personer (det finns sÀngar för tre, fem om man vill bÀdda soffan varje kvÀll) kan det bli knappt. Men fem personer Àr inte praktiskt genomförbart eftersom det bara finns fyra bÀlten ombord.
Ett annat dilemma om man vill utnyttja bilens alla sovplatser Àr lastvikten. Med 3 500 kg totalvikt Àr det bara 300 kg lastvikt. OrÀknat extrautrustning. Det kan rÀcka för ett par som Àr vana campare. Men för de flesta rekommenderas att vÀga upp bilen till 3 650 kg totalvikt.
Jag gör bedömningen att denna bil fungerar bÀst för ett par som inte kÀnner att de behöver sova i samma sÀng varje natt. Och som ibland vill kunna ta med sig ett barnbarn eller tvÄ.
Ingen vinterbil
Modellen har inga som helst ambitioner att vara vinterbil. Tömningen till spillvattentanken Àr utanpÄliggande och fryser lÀtt, inga luftspalter runt möblerna för att jaga vÀgg kallras och kondens. VÀrmaren Àr placerad bak i bilen vilket vi av erfarenhet vet ger ojÀmn vÀrmefördelning i bilen.
Men helt hopplöst Àr det inte att anvÀnda bilen i kyligare vÀderlek, typ vÄr och en bit in pÄ hösten.
StandardvÀrmaren Àr en gasoldriven Truma pÄ 4 kw. RÀcker lÄngt i en sÄ pass liten husbil.
Som alternativ finns en kraftig 6 kw dieselvÀrmare frÄn Webasto med 11 liters inbyggd varmvattenberedare. Ett bra alternativ för dig som vill resa i Europa utan att strula med gasolflaskors olika standarder i olika lÀnder.
Vill du ha lite extra lÄng sÀsong hÀr hemma sÄ kan spillvattentanken bestÀllas uppvÀrmd och isolerad. PÄ testbilen Àr den isolerad men ej uppvÀrmd.
Köper du till ett utvÀndigt tÀcke till förarhytten och hÄller avloppstankens tömning öppen med balja under kan du förlÀnga sÀsongen betydligt.
Â
Klicka pÄ bilderna för större bilder och informativa bildtexter
Jag tycker
Ilusion anno 2017 imponerar. Kvalitetsintrycket Àr högt för en sÄ pass prispressad bil. KÀnns som vilken hygglig mellanklassbil som helst.
Bodelen Àr synnerligen trivsam att vistas i. Ljus, rymlig. Utan fast sÀng blir det en hÀrlig volym ombord. U-soffan Àr en av de bekvÀmaste jag suttit i, med högt och bekvÀmt ryggstöd.
Köket slÄr sÀkert nÄgon sorts rekord i arbets- och avstÀllningsyta. Visserligen pÄ bekostnad av en stor kyl, men sÄdana vet ju ni som lÀser tidningen regelbundet att jag ÀndÄ inte tycker om.
Att lastvikten Àr i klenaste laget, vinteregenskaperna brister och den simpla ABS plasten i takhÀttan och kjolarna kan jag enkelt leva med nÀr jag ser prislappen.
För ett par som letar husbil för Ärets varma halvlek eller som drar söderöver vintertid Àr Ilusion XMK 650 lite av ett fynd.
Fakta
- Modell Ilusion XMK 650
- Ursprungsland Spanien
- Chassi Citroën 3,5 Special
- Motor 2,0 BlueHDi 130 hk
- Vridmoment 320 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 / 3 650 kg
- Max last 300 / 450 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 660 x 233 x 275 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Pris som testad: 599 000 kr (inkluderar premiumpaket)
- www.ilusioncaravaning.com
- Vi lÄnade bilen av Mobilen i BorÄs
Vi gillar
- PrisvÀrd
- Köket â den lĂ„ga kylen frigör sĂ„ otroligt med yta.
- Planlösningen â utan fast sĂ€ng blir det gott om boyta
- Bra med stuv trots litet garage
- VinstĂ€ll â för bĂ„de flaskor och bag-in-box
- Den tysta fÀrden
- BekvÀm U-soffa med högt ryggstöd
Â
Vi önskar
- Fönster pÄ bakstammen
- Generösare bÀddmÄtt
- SlÀde i gasolutrymmet
- Högre lastvikt
- Â
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, farthÄllare, elhissar, AC motor, Truma Combi 4kw vÀrmare, kyl, frys, gasolspis, isolerad spillvattentank, myggnÀtsdörr