Meny

.

Itineo SB700

Alkovdödare.

Itineo SB 700 Ă€r en helintegrerad husbil för sex personer. Men Ă€ven en familj pĂ„ fyra kommer att ha stor glĂ€dje av den öppna bodelen och den stora sittgruppen som rymmer – hĂ„ll i hatten – Ă„tta personer.

 

Text och foto: Tore Afdal

ÖversĂ€ttning: Björn Genberg

Bearbetning och foto: Stefan janeld

 

I somras fyllde vi en splitterny Itineo SB 700 av 2016 Ärs modell med tvÄ vuxna och fyra barn och satte kurs pÄ södra Frankrike. I tvÄ veckor körde vi pÄ motorvÀgar, vanliga landsvÀgar och byvÀgar i sommartemperaturer som stundtals var tropiska. Vi sov gott pÄ nÀtterna och lejonparten av luncher och middagar lagades i köket. Iteneo SB 700 Àr en husbil med betoning pÄ hus.

Enkel design, god kvalitet

Itineo bygger endast helintegrerade bilar i lĂ€ngder mellan 5,99 och 7,43 meter. En profil man haft sedan starten. För ett par Ă„r sedan gjorde man ett försök med halvintegrerade husbilar, men det floppade och man Ă„tergick till sin ursprungliga plan – Europas billigaste helintegrerade husbilar.

Företaget Ă€gs franska Rapido och prisbilden hamnar en bit under moderföretagets bilar. Även om Itineo produceras av Rapido finns en tydlig skillnad mellan de tvĂ„ fabrikaten. Hos Itineo Ă€r lusten att experimentera stor och tekniska lösningar enkla. Möblemanget Ă€r inte sĂ€rskilt pĂ„kostat och finishen inte svindlande hög, till exempel Ă€r klĂ€dseln till stolarna i förarhytten aningen grovt formsydda – nĂ€r man fĂ€ller dem lyser vadderingen igenom – och prydnadskuddarna Ă€r olika i formen och kĂ€nns sladdriga; fönstren Ă€r av husvagnstyp frĂ„n Polyplastic, det vill sĂ€ga ramlösa.

FrÄgan Àr om dessa detaljer spelar sÄ stor roll. Bodelens trÀfria konstruktion Àr av hög kvalitet och vi hittar mÄnga smarta detaljer, typ elektriskt justerbara backspeglar, centrallÄs pÄ förar- och bodelsdörr, rymligt garage och en unikt stor sittgrupp.

HÄll koll pÄ vikten

Bilen har fem rymliga överskÄp, en garderob och ett skÄp över kylskÄpet. Fullt tillrÀckligt med stuv för sex personers sommargarderober i tvÄ veckor. I alla fall för oss som Àr vana att Äka husbil och vet att ta med det vÀsentliga.

Hyllorna i garderoben hÄlls pÄ plats med hjÀlp av alltför smÄ och veka plastknoppar, Varför inte ersÀtta dem med rejÀlare doningar?

Om man anvÀnder bÀgge vÄningssÀngarna bak blir utrymmet för bagage i garaget begrÀnsat. Vi fick dock med oss bord, sex stolar, luftmadrasser, dykmasker och allt annat man behöver pÄ en resa. Ska cyklar fÄ plats offras den undre sÀngen.   

Itineo anger bilens vikt till 2 955 kilo. Man skall dock vara klar över att bilen sÀkerligen ligger nÀra grÀnsen pÄ 3 500 kilo med all utrustning och sex personer och deras bagage.

Det Àr inte lÀtt att bygga in sex sittplatser med sÀkerhetsbÀlte i en husbil. I vÄr bil, en prototyp, saknades ordentligt rygg- och nackstöd pÄ stolen med ryggen i körriktningen. Hur det ska lösas pÄ framtida produktionsmodeller Àr i skrivande stund okÀnt. Spekulanter pÄ bilen som avser anvÀnda den för sex Äkande bör förvissa sig om att sittplatsen Àr trafiksÀker. Förutom den och de tvÄ i förarhytten finns en sittplats med ryggen mot badrummet och tvÄ stycken med ryggen mot köket.

Efter ett antal mil pÄ vÀgen upplevde vi att den bakÄtvÀnda och den innersta sittplatsen, som var lite trÄng, var mindre populÀra. Vi stÀller oss frÄgande till varför man inte kan justera höjden pÄ sÀkerhetsbÀltena, inte minst med tanke pÄ barnen. 

Övriga ombord Ă„ker dock i god komfort. Bakom ratten njuter jag av den tysta fĂ€rden och goda överblicken. Det Ă€r lĂ€ttkört och jag fĂ„r direkt kĂ€nsla för bilens placering pĂ„ vĂ€gen. Backspeglarna Ă€r stabila och ger mig god koll nĂ€r jag ska backa pĂ„ plats. Visst skulle en backkamera förenkla, sĂ„ Ă€r det alltid, men den kĂ€nns inte nödvĂ€ndig. Jag saknade dock döda vinkel speglar under fĂ€rd.

Motorn pÄ 130 hk Àr ingen raket, men den gör sitt jobb utan knot. En dag var vi lite sena och tog motorvÀgen istÀllet för den sceniska vÀgen, hastighetsgrÀnsen var 130 kg/h och det kunde vi utnyttja utan att ljudkomfort eller stabilitet blev lidande.

Dock var bilen lite för mjuk i framvagnen, pÄ ringlande smÄvÀgar var jag tvungen att hÄlla igen. FörstÀrkt framfjÀdring rekommenderas.

Summering

Itineo SB 700 Àr en fantastisk husbil för en barnfamilj. Det finns idag inga helintegrerade husbilar med lika mÄnga sittplatser i prisklassen. Alternativet Àr alkovbilar men de riktar sig till en mer begrÀnsad kundkrets.

Itineon Àr en praktisk och elegant husbil med förbÀttringspotential. Till exempel: att bÀdda sittgruppen kan förenklas, att alla sittplatser har högsta graden av sÀkerhet, att upphÀngningen av badrumsdörren förbÀttras.

Vinterdugligheten har vi inte testat men ett sportlov vid elstolpe torde inte vara nÄgra problem. Betraktad som lÀmplig för en förlÀngd sÀsong april-oktober gör bilen ingen besviken.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystem, Hill Descent Control, hillholder, elspeglar, elhiss, AC, farthÄllare, 6kw Truma luftburen vÀrme med elpatron, elektrisk golvvÀrme, isolerad uppvÀrmd grÄvattentank, kyl med separat frys, myggnÀt till bodelsdörren, centrallÄs Àven för bodelsdörren, markis, stereo, elektrisk golvvÀrme

Vi gillar

  • 5 Ă„rs garanti
  • Modern trĂ€fri bodelskonstruktion med glasfiber Ă€ven undertill
  • Man kan ta en middagsslummer pĂ„ sofforna
  • Sittgruppen rymmer Ă„tta personer
  • CentrallĂ„s till sĂ„vĂ€l förardörr som bodelsdito
  • Öppen och rymlig planlösning för ett par med upp till fyra barn
  • VĂ€lja mellan stort garage eller en nedre vĂ„ningssĂ€ng

 

Vi önskar

  • Att sittplatsen med ryggen i körriktningen fick ett nackstöd
  • Att badrumsdörrens upphĂ€ngning var bĂ€ttre utförd
  • Att det var sjĂ€lvklart hur man bĂ€ddar sittgruppen
  • Att det fanns fler Ă€n ett ynka 230V uttag i hela bilen
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift