Franska Itineo är en del av Rapido Gruppen. Deras specialitet var länge prispressade helintegrerade husbilar för barnfamiljer med totalvikt om 3,5 ton. En kombination som inte är helt enkel. Nya SBD 700 håller denna tradition vid liv.
Av Stefan Janeld
Att bygga lätt, billigt och ändå med kvalitet är en konst. Itineo startades med just detta konststycke som mål och var en omedelbar succé i hemlandet. Så pass att exportmarknaderna hade svårt att få tag i bilar. Det är nu halvannat decennium sedan. Idag är produktionen så pass stor att det räcker för export. I Sverige säljs ett tjugotal per år ungefär. En siffra jag tror kommer växa i takt med att fler upptäcker fabrikatet.
Planerad för upp till 6 boende
SBD 700 är blott sju meter kort. Ändå har den ett badrum med separat duschkabin, fyra fasta sovplatser, bäddbar dinette för åtta personer till bords och sex bältade platser. Modellen ersätter långköraren SB700 som vi testade redan 2015. Skillnaden är att man i stort spegelvänt planlösningen i den nya modellen. Om det gör någon praktisk skillnad är tveksamt.
Bak är det våningssäng där den undre sängen kan fällas upp för att få ett större garage bak. Fram i förarhytten finns en taksäng för två personer.
Om husbilar normalt är rullande sovrum är detta ett rullande vardagsrum. Inte så dumt om ni frågar mig.
Med 3 500 kg totalvikt är lastvikten 505 kg. Man kan höja totalvikten till 3 650 kg med lightchassi eller välja heavy chassi och få en totalvikt på hela 4 400 kg.
I bildgalleriet kan ni bekanta er närmare med Itineo SBD 700. Klicka för större bilder och bildtexter.
Itineo SBD 700
Baseras på Fiat, 140 hk, manuell (automat på bilar som tas in till Sverige), LxBxH 699 x 234 x 194 cm, hjulbas 4035 mm, totalvikt 3,5-4,4 ton, lastvikt ca 505 – 1 305 kg