Meny

.

Volkner Mobil visade insidan

Ni som lÀser Alltomhusbilen regelbundet kÀnner till Volkner Mobil och vad de stÄr för. För er andra kan jag berÀtta att de bygger kompromisslösa husbilar baserade pÄ busschassin. Inte sÀllan passerar prislappen 20 miljoner. Vad man betalar för framgÄr i de fabriksreportage vi gjort tidigare och i denna artikel.

 

Av Stefan Janeld

 

PĂ„ Årets Caravan Salon visade man mer av sina husbilars detaljer Ă€n vanligt. Dels hade man en husbil dĂ€r man tagit bort den stora slideout som Volkner Mobil kallar Wallout. Besökarna fick Ă€ven en inblick i det nya, mer överskĂ„dliga, elsystemet. Ett system man bygger helt sjĂ€lva. Inklusive de chassin som huserar elektroniken. Man tillverkar dem i sin 3D skrivare.

Det var mÄnga som frÄgade var sÀngen var och varför man inte har ett kök i bilen. De förstod inte att halva bilens bodel Àr i den del som tagits bort för att kunna visa insidan.
Det har alltid varit stil pÄ Volkners elsystem. Men man har höjt nivÄn ytterligare ett snÀpp genom att tillverka egna chassin till sina paneler och fÄ en renare design.

Smart elsystem

Intelligensen som styr allt ombord har de utvecklat sjÀlva. Den lÀr sig Àgarnas vanor och anpassar systemet efter det. Som att förutspÄ hur mycket ström som kommer förbrukas och se till att starta elverket om det behövs. Elverket startas aldrig mellan 20:00 och 08:00. DÀrför mÄste systemet kunna förutse hur mycket el som förbrukas under natten och fylla pÄ i förvÀg om det behövs. Nyligen har man uppdaterat intelligensen och gjort det Ànnu intelligentare.

 

Även det dolda ska vara optimalt

Exakt hur lÄngt man gÄr för att optimera varje liten del i sina husbilar speglas av att man investerade i en ny maskin för att skÀra ut beslag, gÄngjÀrn och annat man anvÀnder ombord. Den plasmaskÀrare man anvÀnde innan gav lite för rÄa kanter. SÄ man investerade i en maskin som istÀllet anvÀnder vatten och slipmedel. Ingen vÀrmepÄverkan, rakare snitt och mjukare kanter som inte behöver efterbearbetas.

Kom ihÄg att detta Àr detaljer som man aldrig rör och de flesta Àr dolda i bilens inre.

De rostfria detaljerna i Volkners bilar har fÄtt Ànnu högre finish. Inte för att nÄgon klagat. Man gjorde det för att det gick att göra.

RejÀla stödben

Att ha hydrauliska stödben som nivellerar och stabiliserar husbilen Ă€r populĂ€rt. Även Volkner anvĂ€nder hydrauliska stödben. Inte sĂ„ mycket för nivellereringen dock. Man anvĂ€nder benen för att lyfta bilen sĂ„ man kan sĂ€nka ner garaget mellan hjulaxlarna och fĂ„ ut sin bil. Eftersom bilen Ă€r tyngre Ă€n de flesta husbilar Ă€r benen rejĂ€lare, betydligt rejĂ€lare.

Eftersom benen inte syns nÀr de Àr monterade stÀllde man ut ett av dem pÄ mÀssan sÄ folk kan se kvaliteten.

RejÀla stödben, minst sagt.
Stödbenen lyfter husbilen sÄ man kan fÄ ut bilen man har mellan hjulhusen. Den stÄr pÄ en uppvÀrmd platta som sÀnks ner och skjuts ut sÄ man kan köra ivÀg. Med bilen borta blir plattan en altan med golvvÀrme.

Handfat för 6 000 Euro

Jag har ganska bra koll pĂ„ familjen Volkners kvalitetstĂ€nk och hantverksskicklighet. ÄndĂ„ blev jag överraskad av det handfat man visade pĂ„ mĂ€ssan. Ett handfat tillverkat i trĂ€. MĂ„nga lager trĂ€. Som skurits ut i deras industrirobot och sedan lackerats med 20 lager tvĂ„komponents klarlack. Med mellanslipning efter varje lager. Man brukar prata om pianofinish. Det kommer jag inte göra. Ty det gör inte handfatet rĂ€ttvisa. Inget piano nĂ„r denna finish. Vi snackar hantverk i toppklass. Det tar tvĂ„ veckor att göra handfatet.

Att programmera roboten för att fÄ till de böljande formerna tog sin tid.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift