Meny

.

Jag kräver bättre insteg!

I mina tester tar jag ofta upp problemet med på tok för höga insteg. Eller rättare sagt; avsaknaden av tillräckligt många steg in till bodelen. Men i testerna försvinner frågan i all annan information. Jag vill nu lyfta den ett snäpp. Göra er läsare mer medvetna om att det går att göra bättre insteg. Och att ni påtalar detta för er handlare när ni köper husbil.

 

Av Stefan Janeld

 

Oergonomiska insteg till husbilar är nog mitt enskilt största irritationsmoment. Till stor del för att det är så onödigt. Det är nämligen ingen hemlighet hur en bekväm trappa ska vara beskaffad. Det finns en enkel formel att följa:

 

  • Steghöjd + stegdjup + steghöjd = 59-65 cm

 

Optimal steghöjd är 17-18,5 cm. Ska vi då få en bekväm trappa ska stegdjupet vara ca 25-30 cm. Formeln skulle då bli ungefär: 18 + 25 + 18 = 61 cm.

I husbilar tycker tillverkarna ofta att man ska övervinna 55-60 cm i två steg, det ger en steghöjd på nästan det dubbla mot vad som anses bekvämt.

På helintegrerade bilar är det inte ovanligt att man helt saknar fotsteg vid förardörren, då blir det ett kliv på 50-60 cm.

Ibland är det första steget lågt och bekvämt, men nästa steg är på tok för högt. Det är nästan värre att ha olika steghöjd i en och samma trappa. Eller att stegdjupet varierar, då är det lätt hänt att man snubblar när man ska gå nerför.

Jag tror jag vet varför man tvekar inför att lägga på fler steg i bodelstrapporna. Med fler invändiga steg inkräktar trappan på bodelgolvet. Ska man följa trappformeln och ha 25 cm djupa steg ”stjäl” varje invändigt steg 25 cm av bodelsgolvet. Att då ha två eller tre steg gör att trappan inkräktar på bodelsgolvet, man kan till och med snubbla i trappan när man går inne i bilen.

Men det finns sätt att lösa detta. Många trappor kommer ut med hjälp av en elmotor. Man kan tänka sig att en skiva skjuts ut över de invändiga stegen när det utvändiga steget skjuts in. Eller så har man utvändig trappa med flera steg. Var vanligt förr men just den trappkonstruktionen krånglade så pass mycket att man slutade använda den.

 

Vem har ansvar om olyckan är framme?

Med tanke på att målgruppen är ålderstigen är det för mig helt ofattbart att tillverkarna inte lägger mer vikt vid ett bekvämt insteg. Det är ju första kontakten med husbilen.

Inte sällan har husbilister en krämpa eller två, knän och ryggar är särskilt vanliga krämpor, likaså är synen inte alltid den bästa. Eller balansen för den delen.

Jag undrar hur ansvarsfrågan skulle fördelas om man bryter ett lårben i en uppenbart feldesignad trappa?

 

Jag ska bli trapplobbyist!

På Caravan Salon ska jag ta ett snack med produktutvecklarna på Projekt 2000 och Thule. Be dem ta fram en standardiserad trappa, en modul, som tillverkarna kan installera enkelt i sina bilar. Den kan finnas i ett antal olika höjder för att passa bilar med olika chassihöjder och olika höga dubbelgolv.

En bra trappa. Inte så att den följer trappformeln men det är lika höga steg och de är alla djupa nog för att vara trygga att kliva på. Både på väg in och ut.
Steg vid förardörren på helintegrerade husbilar är ovanligt. Jag har flera gånger hört från både handlare och tillverkare att det inte går att montera. Men bevisligen har de fel, för en del tillverkare erbjuder denna lösning. Både på Fiat-baserade och Mercedes-baserade modeller. Ofta kommer steget ut automatiskt när dörren öppnas. Vilket givit mina smalben mer än ett blåmärke. Men det är ett pris jag betalar med ett leende.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift