Det hÀr Àr inte en husbil för alla. Men för de som har behov att dra tungt och ta sig upp för isiga backar utan att tulla pÄ boendekomforten Àr det en av fÄ pÄ marknaden som kan göra jobbet.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Kabe gjorde ingen stor sak av denna modell nĂ€r de presenterade den för pressen i somras. En nischprodukt framtagen för hĂ€stfolk var i princip presentationen. Men varenda journalist pĂ„ plats insĂ„g att bilen var en av Ă„rets största husbilsnyheter. Och frĂ„gorna haglade â NĂ€r kommer den? Vad kommer den kosta? Vad blir vikten?
För det Àr nÀmligen sÄ att sedan Mercedes började erbjuda sin Sprinter i en framhjulsdriven version har marknaden berövats bakhjulsdrivna husbilar med totalvikter under 7 ton. Iveco baserade husbilar har varit enda lösningen, de har som regel en totalvikt pÄ 7,49 ton och prislappar nÀrmare 4 miljoner och dÀröver. Kabe Imperial Ri 810 LGB vÀger in pÄ i sammanhanget blygsamma 5,5 ton.
Â
Varför Àr bakhjulsdrift sÄ attraktivt?
Husbilar har tyngden bak, med bakhjulsdrift fÄr de dÀrför bÀttre fÀste. Ofta har de tvillinghjul bak och dÄ Àr det fyra dÀck som greppar vÀgbanan. NÀr det gÄr uppför ökar trycket pÄ bakaxeln vilket pressar dÀcken hÄrdare mot underlaget och ytterligare ökar fÀstet. Det gör att bakhjulsdrivna husbilar Àr utmÀrkta pÄ vintervÀglag och för att dra tunga slÀp. En annan bonus Àr att nÀr framhjulen inte driver kan man tillÄta dem att vinklas mer, vilket ger en snÀvare svÀngradie. Det gör att lÄnga bakhjulsdrivna bilar blir smidigare Àn de med framhjulsdrift och tandemaxlar bak.
Â
SÄ varför Àr inte alla husbilar bakhjulsdrivna?
Den kanske frÀmsta anledningen Àr att en lÄng kardanaxel löper under hela bilen. Den Àr dels tung, dels Àr den i vÀgen om man vill göra ett dubbelgolv att lasta i. Man kan sÄklart bygga en högre husbil och fÄ dit ett dubbelgolv, det gör en del tillverkare. Men ska man göra det och hÄlla nere totalvikten blir det vÀldigt klena lastvikter. DÀrför ser man denna lösning mest pÄ Iveco-baserade husbilar med högre totalvikter.
Â
Kan dra 2 ton
MÄnga husbilar har en högsta tillÄten slÀpvagnsvikt pÄ 2 ton. Men det Àr fÄ modeller dÀr man faktiskt kan utnyttja dragvikten eftersom tÄgvikten Àr för lÄg. Men Ri810 har en tÄgvikt pÄ 7 ton, vilket gör det praktiskt möjligt att dra 2 tons slÀp.
Â
Jag trivs bakom ratten
Det hÀr Àr den andra husbilen pÄ Mercedes originalchassi som jag kör pÄ kort tid. Och Àven denna gÄng Àr fÀrden riktigt stabil. Det Àr helt klart sÄ att Mercedes blivit stabilare pÄ senare Är. Den dÀr svajiga kÀnslan Àr som bortblÄst. NÀstan. I riktigt lÄg fart pÄ ojÀmnt underlag krÀnger bodelen en hel del. Men sÄ fort man slutar krypköra Àr bilen stadig. Förr i tiden hade jag utan tvekan givit rÄdet att montera luftfjÀdring bak för en stabilare fÀrd, men nu kÀnner jag inte att jag behöver göra det.
Jag kör pÄ ringlande serpentinvÀg i Huskvarna och bilen har inga som helst problem att i god fart ta sig runt de tvÀra kurvorna. BÄde uppför och nedför.
NĂ€r jag ska ta en tvĂ€r kurva med hög inre kantsten Ă€r det tur att jag har ett öga i backspegeln. Ty bilen svĂ€nger snĂ€vare Ă€n vĂ€ntat och jag fĂ„r dra ner lite pĂ„ rattutslaget för att inte gena över kantstenen. Ăverlag Ă€r bilen ovĂ€ntat följsam att köra. Man gör en rundpall pĂ„ tre filers bredd, det Ă€r imponerande för en husbil med sĂ„ pass lĂ„ng hjulbas.
Ljudkomforten Àr mycket hög, sÄ lÀnge man inte kör för fort. DÄ blir vindbruset pÄtagligt. Trivselfart Àr 90 km/h. DÄ Àr fÀrden riktigt tyst, varken motor, vind eller vÀg gör vÀsen av sig. Bodelen Àr lika tyst oavsett hastighet, chassiet förmedlar inga resonansljud och vÀldigt lite vibrationer in i bodelen. Man kan absolut hÄlla 110 km/h, kraften finns. Men ljudkomforten blir lidande.
Testdagen Àr blÄsig, en stark vÀstanvind pinar VÀttern sÄ att vÄgorna bryter. Men det Àr inget jag kÀnner under fÀrden. LÄng hjulbas (nÀstan 5 meter) och mÄttligt överhÀng gör bilen till ett stabilt landsvÀgslok.
Det enda som stör mig Àr att jag sitter sÄ lÄngt in i bilen. Mercedes frÀmre krockbalkar tillÄter inte en djupt nerdragen vindruta. Det gör att man har sÀmre koll i bilens absoluta nÀromrÄde. Man fÄr Àven strÀcka sig rejÀlt för att nÄ insynsskydden. Att dra ner solvisiret under fÀrd Àr inte att tÀnka pÄ. HÀr krÀvs att man Àr förutseende och drar ner det innan avfÀrd.
Â
Kan husera fem personer
Jag blir lite förvÄnad nÀr jag ser att sittgruppen faktiskt Àr bÀddbar. KÀnns nÀstan onödigt nÀr man har taksÀngen fram och lÄngbÀddarna bak. Det finns Ä andra sidan fem bÀltade platser, dÀrför Àr det logiskt att erbjuda en femte sovplats. Man kan faktiskt sova tvÄ i den bÀddade sittgruppen sÄ det finns 6 sovplatser.
Ăven om man Ă€r fem ombord finns det gott om plats att stuva undan allas tillhörigheter. Förutom överskĂ„pen finns fyra rymliga garderober och en hall som har bĂ„de klĂ€dkrokar och en utdragbar garderob för ytterklĂ€der. SĂ„ inalles fem garderober, det tror jag Ă€r nĂ„gon form av rekord. Ăr man tvĂ„ boende Ă€r det en utmaning att utnyttja bilens stuvutrymmen.
Â
Ănnu bĂ€ttre vinterkompetens
Kabe vet hur man bygger för god komfort vintertid. Deras vÀrmesystem Àr effektiva. SÄ Àven i denna bil. Och eftersom denna bil har bakhjulsdrift Àr den bÀttre Àn de flesta pÄ vintervÀg. Men det finns ett offer man tvingas till. Det Àr som jag nÀmnde i början av artikeln inte möjligt att bygga ett genomgÄende dubbelgolv. DÀrför förlorar man den varma kÀllaren. Eller i alla fall det mesta av den. Det finns utvÀndiga stuvutrymmen som Àr uppvÀrmda. Men volymen Àr inte i nivÄ med de framhjulsdrivna modellernas. Nu kÀnns inte detta som ett stort offer. Men det Àr nÄgot att vara medveten om.
Â
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med denna nya modell frÄn Kabe. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
För det första vill jag döpa om bilen, den Àr nÀmligen 830 cm lÄng, inte 810 som namnet lurar en att tro. Men okej, sÄ Àr det ofta. Tillverkarna vill hÄlla kvar vid populÀra modellnamn trots att dimensionerna Àndras.
Det hÀr Àr en husbil man kör med vÀrdighet, en glidare. Som sÄdan bjuder den en riktigt bekvÀm fÀrd. UtrustningsmÀssigt har bilen allt man behöver och en hel del man inte behöver, men vill ha. Det enda tillval jag hade kryssat i Àr litiumbatterier.
Har du inte behovet att dra tungt och kanske stÀller undan bilen över vintern, dÄ Àr detta inte bilen för dig. Du kan fÄ högre Äkkomfort, genomgÄende dubbelgolv och sparar nÀstan 100 000 kronor pÄ att vÀlja den treaxlade versionen. Men jag skulle utan att blinka offra lite av den förfinade Äkkomforten för att fÄ kompetensen hos testbilen. Det Àr lite samma avvÀgning som man gör nÀr man vÀljer en stadsjeep framför en sedan. Man vill ha kompetensen Àven om man inte alltid har behovet, bara utifall att.
Du kan Àven fÄ bilen i den lÀgre utrustningsnivÄn, Crown, dÄ Àr den cirka 300 000 kr billigare.
Jag tror att mÄnga som anvÀnder sin husbil Äret om kommer kontakta sin handlare och be om ett bytesförslag.
Fakta
- Modell Kabe Imperial Ri810 LGB
- Ă rsmodell 2025
- Ursprungsland Sverige
- Chassi Mercedes 419
- Motor 2,0L 190 hk Heavy Duty
- Vridmoment 450 Nm
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 832 x 233 x 307 cm
- InvÀndig höjd 196 cm
- Totalvikt 5 500 kg
- Lastvikt cirka 900 kg
- Hjulbas 4 825 mm
- Diesel 92 liter
- AdBlue 19 liter
- FĂ€rskvattentank 200 liter
- GrÄvattentank 105 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 2 765 000 kr
- Pris maxutrustad 3 059 090 kr
- Hemsida https://www.kabe.se/se/
- Vi lÄnade bilen av Kabe i Tenhult
Jag gillar
- Körupplevelsen
- Kompetensen
- Ljudkomforten (upp till 90 km/h)
- SlÀde i gasolutrymmet
- Fem garderober
- VĂ€lutrustad
Â
Jag önskar
- Litiumbatteri som standard
- Att man höjde golvet pÄ toa sÄ sitthöjden blir korrekt
Utrustning (urval): ABS, ESP, antispinn, bromskraftsförstÀrkare, elhissar farthÄllare, dubbla airbags, multiratt, stora MBUX multimediasystemet med GPS och backkamera, klimatanlÀggning motor, hydrauliska stödben, 140W solpanel, inverter, 35A batteriladdare, spis med tvÄ gasolbrÀnnare och en induktionsplatta, ugn, kylskÄp, separat frys, 2-zons Alde vattenburen vÀrme inklusive vattenburen golvvÀrme, elektrisk tömning av grÄvattentank och vattentank, skinnklÀdsel, AC bodel