Meny

.

Trasig backkamera var hel

Backkameran har lÄngsamt under sista Äret fÄtt en sÀmre bild med svagare och svagare kontrast. Jag har tolkat det som att backkameran börjat ge upp. Fuktskada kanske. PÄ vÀg till fÀrjan i Göteborg kom jag pÄ idén att oanmÀld titta in hos JR Larmcenter i Lindome. Vi parkerade dÀrför sent en kvÀll pÄ deras kundparkering. De skulle sÀkert kunna hjÀlpa oss att snabbt byta kameran inför vÄr Europaresa.

 

Av Stig Forsberg

 

Det blev att kliva upp ovanligt tidigt morgonen dĂ€rpĂ„. Redan klockan 08:00 nĂ€r de öppnade klev jag in i och förklarade mitt önskemĂ„l om byte av backkamera. I sig inga problem fick jag veta, men de hade tre bokningar den dagen och dessutom en sjuk i personalen.  Michael Rudolfsson, en av delĂ€garna, sade att det skulle nog gĂ„ om jag var beredd att vĂ€nta pĂ„ ”vinst och förlust”.

 

Bilen i verkstaden

Första bokningen, en Cartago, stod redan i verkstaden och pÄbörjades omedelbart. Felet visade sig vara knepigt och tog betydligt lÀngre tid Àn berÀknat. SÄ blev det lunch och en timme till för oss att vÀnta pÄ vÄr tur. Efter lunch fortsatte arbetet med Carthagon. Allt blir klart till slut sÄ nÀsta bil togs in.

 

Hembygget

Andra bokningen var en dam i ett hembygge. Det skulle kollas varför en omformare inte fungerade och bedömdes vara ett snabbt jobb. Det visade sig att hon dessutom hade önskemĂ„l om lite kompletteringar för att förbĂ€ttra livet i husbilen. Det skulle kunna ta ett bra tag att fixa allt och de bestĂ€mde att det var bĂ€ttre att boka en ny tid och ta allt vid samma tillfĂ€lle under mer kontrollerade former. Bra för mig tĂ€nkte jag, och det var det, för jag fick Ă€ven möjlighet att prata med henne om hembygget. Det blev ”husbilsyn” och ett trevligt samtal om varför hon byggt och hur hon valt att inreda bilen. Det kommer senare ett reportage om detta unika bygge sĂ„ hĂ„ll koll!

En stolt hembyggare med sin bil som jag kommer skriva om lite senare

Concorden

NĂ€sta kund som bokat tid dĂ€rför att radion och audiosystemet inte fungerade som det skulle. Borde vara ett snabbt jobb, men visade sig ta mycket tid. Det visade sig inte vara nĂ„got fel alls utan, som hĂ€nder av och till, att Ă€garen glömt hur allt fungerade och hĂ€ngde ihop. Det tog tid att förklara allt och fĂ„ det tillrĂ€ttalagt. Michael sade: ”Vi ser alltid till att vĂ„ra kunder förstĂ„r det vi hjĂ€lpt dem med att installera. Utbildning ingĂ„r i vĂ„ra tjĂ€nster och i det hĂ€r fallet har vi Ă€ven valt att inte debitera tiden. Vi lever pĂ„ kundservice”.

 

SÄ blev det vÄr tur

Nu gÀllde snabba puckar för vi hade en fÀrja att passa. Byta kamera Àr ju ett tÀmligen snabbt jobb sÄ oddsen var goda. Michael deltog sjÀlv i felsökandet och började med att kontrollera ett av de vanligaste felen. Pillade ner locket till sÀkringsdosan och tog bort ventilationen pÄ vÀnster sida om radion. Ur med radion och efter lite grÀvande bakom instrumentbrÀdan sÄ kom en mellankopplingsbox fram. Den kopplar backkameran mot radions bildskÀrm. Byte av boxen gav inget resultat sÄ den var inte trasig.

I stÀllet för att skruva bort backkameran valde man att dra en ny lös kabel inne i bilen till kamerans inkoppling i vÄrt badrumsskÄp. Lite rivande av inredningen och kabeln kunde kopplas mellan boxen och kamera. Bingo, kameran fungerade, det var sjÀlva kabeln mellan som var trasig.

 

Dra ny kabel

Nu blev det knepigt, vi skulle med fĂ€rjan och de skulle stĂ€nga. Michael tittade pĂ„ klockan och sade: ”Vi hinner om vi delar upp oss”. Jag fixar i fronten, box, inkopplingar och Ă„terstĂ€ller radio/ ventilation. Anders, vĂ„r montör, drar en ny kabel under bilen och Du Stig fĂ„r hjĂ€lpa till att dra upp den till kontakten i skĂ„pet”.

Full fart och med gemensamma insatser hann vi precis till 17:00. Snyggt och framför allt mĂ„lmedvetet arbete under press löste problemet. Vi hittade inte nĂ„got synligt fel pĂ„ kabeln, misstĂ€nker att nĂ„gon liten skada pĂ„ isoleringen slĂ€ppt in fukt som sakta brutit ner kabeln. Nu skulle vi med marginal hinna med fĂ€rjan. Ännu ett exempel pĂ„ god kundservice.

Michael kollar boxen som ansluter kameran till bildskÀrmen. Ventilationen till vÀnster om radion borttagen
Anders kryper tÄlmodigt under bilen för att fÀsta upp den nya kabeln i en balk under bilen
Smutsig, men helt fungerande backkamera
Fungerande backkamera - dÄlig bild pÄ grund av foto frÄn bildskÀrm. I verkligheten knivskarp bild.

Murphy var inte klar Ànnu!

Murphy hade, tycker vi, gÀckat oss hela dagen och vi trodde vi lÀmnat honom pÄ verkstaden, men icke! Ut pÄ motorvÀgen och stillsam fÀrd mot fÀrjan.  Avfart och in pÄ ny motorvÀg, tvÄ kilometer och sedan totalstopp! Trafikolycka med vÀgen helt avstÀngd. Köerna var lÄnga och massiva.

SĂ„ smĂ„ningom lyckade man öppna yttersta filen förbi olycksplatsen och det började rulla. DessvĂ€rre respekterar inte folk röda X-ade körfĂ€lt utan kör i dem Ă€nda fram till olycksplatsen. Resultatet blev att vi i ytterfilen stĂ€ndig fick slĂ€ppa in fuskarna och förlorade Ă€nnu mer tid. Vi började kalkylera med att inte hinna till fĂ€rjan.  Murphy spelade oss Ă€nnu ett spratt: Vi lyssnade inte pĂ„ ”Maja” utan följde vĂ€gskyltarna mot hamnen. Det var dock fel hamn. Efter en vĂ€nda över Älvsborgsbron kom vi slutligen rĂ€tt.

 

Halva kostnaden blev vÄr tröst

Det vi kan trösta oss med Àr att bytet av kabel och meckande slutade pÄ cirka halva kostnaden mot byte till en ny backkamera. Mer arbetstid, men lÄg materialkostnad. Vi var sista bil in pÄ fÀrjan med sju minuter till godo, men lyckades lÀmna Murphy kvar pÄ kajen kÀnns det som.

Bra avslut pÄ en krÄnglig dag!

Murphys lag i korthet: Kan det gÄ fel, sÄ kommer det gÄ fel.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift