Det finns en hel del fyrhjulsdrivna plÄtisar baserade pÄ Mercedes Sprinter pÄ marknaden. Men Kabes Àr faktiskt sexhjulsdriven eftersom den har tvillinghjul pÄ bakaxeln. Det betyder att den har 33% mer gummi som kan greppa om underlaget.
VÀlkommen till ett test av en plÄtis som inte backar för backar, oavsett om det Àr asfalt, vintervÀg eller grus.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Det hÀr Àr andra gÄngen jag umgÄs med Kabes plÄtis. Förra gÄngen var det i en köldkammare dÀr vi testade bilens isolering och vÀrmesystem. Ett test dÀr bilen imponerade rejÀlt. Kort sagt kan ingen köldkammare knÀcka denna bil. Och dÀrmed Àr Àven Kung Bore chanslös. Som vinterbostad Àr detta en av marknadens bÀsta plÄtisar. Jag gÄr inte in sÄ mycket mer pÄ detta i detta test, bÀttre du lÀser köldkammartestet.
Redan i basutförande, med lÄng hjulbas, bakhjulsdrift och tvillinghjul Àr det en riktigt kompetent vÀgvagn pÄ vintervÀglag. LÀgg till det drift pÄ bÄde fram och bakaxel och du kan tryggt Äka Äret runt.
NĂ„gon skogsmullebil Ă€r det inte. Ăven om den tar sig fram pĂ„ alla underlag. MarkfrigĂ„ngen Ă€r inte sĂ„ hög som man kan tro nĂ€r man ser hur mycket luft det Ă€r i hjulhusen. HasplĂ„ten fram Ă€r nog inte mer Ă€n knappa 20 cm frĂ„n vĂ€gbanan (jag mĂ€tte inte sĂ„ siffran Ă€r en uppskattning).
Â
Stabil fÀrd
NÀr jag tar upp bilen i motorvÀgstempo Àr fÀrden avslappnad trots rejÀla vindbyar. Det brusar en hel del frÄn takluckan precis bakom mig. Det stör sÄ pass att jag stannade och drog igen mörklÀggningsgardinen för att dÀmpa ljudet en aning. Trodde först luckan var pÄ glÀnt.
PÄ mindre vÀg med mÄnga kurvor upplever jag bilen som stabilare Àn andra Mercedes plÄtisar jag kört. Tvillinghjul ihop med tre bladfjÀdrar och en bastant krÀngningshÀmmare gör helt klart nytta.
Motorn Àr 190 hk versionen av Mercedes relativt nya 2,0 liters diesel, den Àr enda alternativet ihop med fyrhjulsdriften. Passar bilen bra. AutomatlÄdan Àr silkeslen och accelerationen helt linjÀr.
Jag sitter mycket bekvÀmt i stolar med massor av justeringsmöjligheter, njuter av fÀrden. Bilen har onekligen pondus pÄ vÀgen. Att totalvikten Àr 5,5 ton kÀnns nÀr man kör.
Â
Fiffigt sovrum
LÄngbÀddarna Àr mer en enda stor sÀng. HÀr sover tvÄ vuxna och ett barn bekvÀmt. Att ha fönster pÄ sidorna Àr nÄgot mÄnga tillverkare avstÄr i sina plÄtisar. Risken för kallras Àr uppenbar. Men inte i denna bil. En hög sarg möter rutornas ram och ser till att varmluften stiger utmed vÀggen och in bakom rutramen. Precis som det ska vara, men nÀstan aldrig Àr. Lösningen gör att ett tÀcke aldrig kan stoppa den stigande varmluften.
Bakdörrarna Àr klÀdda, inga kala och kalla ytor i detta sovrum.
Det som dock imponerar mest i sovrummet Àr lösningen för att förvandla det till lastrum. Ingen annan tillverkare har en lika smidig lösning. Höger sÀng har en gasfjÀder som lÄses med en knapp. HÄll in knappen sÄ kan man lyfta sÀngen, slÀpp knappen och sÀngen stannar i lÀget. Hur smidigt som helst. NÀr sÀngen Àr helt uppfÀlld behövs inga spÀnnen eller annat för att hÄlla den pÄ plats.
VÀnster sÀng har en annan lösning. Med en elmotor kryper den upp lÀngs vÀggen och hÄller sig ur vÀgen. KÀnns lite lÄngsam. Men totalt tar det under minuten att förvandla sovrummet till lastrum. I alla fall nÀr det inte finns sÀngklÀder att plocka bort.
Lösningen medger faktiskt att man hÄller sÀngarna bÀddade om man bara snabbt vill komma Ät nÄgot i garaget.
Â
Imponerande lastvikt
Bilen Àr som sagt registrerad med 5,5 tons totalvikt. TÄgvikten Àr hela 7 ton. Lastvikten cirka 1 691 kg. Siffror man sÀllan ser i plÄtisvÀrlden.
Att lasta in  nĂ€stan 1,7 ton i en liten plĂ„tis Ă€r en nĂ€stintill omöjlig uppgift. Ăven om man varit ute i Europa och bunkrat öl och vin i tillrĂ€ckliga mĂ€ngder för en zombieapokalyps. Med tanke pĂ„ den minst sagt digra standardutrustningen Ă€r siffran Ă€nnu mer imponerande. Utrustningslistan tar upp fem (5!) sidor i broschyren. Det Ă€r enklare att sĂ€ga vad som kostar extra:
- 4WD inkl 190 hk motor
- Extra litiumbatteri
- Larm
- Drag
- Langetterad matta
- UtvÀndig dusch
- Solpanel
- Bodels AC
- Isolergardin hytt
- UVC vattenrening
- Gasolomkopplare
- Inverter
Â
Det Àr gott om överskÄp i bilen. En hög, smal, garderob rymmer ombyten och linne. Lastutrymmet under sÀngarna svÀljer en hel del. Jag kunde klagat pÄ att det Àr lÄngt och relativt smalt, opraktiskt. Men kritiken faller platt med tanke pÄ hur enkelt man lyfter sÀngen och tar fram det man vill ha.
För tvÄ personer som ska ut pÄ lÄngresa och upptÀcka vÀrlden finns plats för det mesta.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Kabe Van, klicka för större biler och informativa bildtexter.
Jag tycker
Man köper inte denna plÄtis för att fÄ en liten och smidig husbil. Man köper den för dess kompetens och komfort. Ingen plÄtis Àr bÀttre isolerad, det vÄgar jag pÄstÄ och kommer krÀva bevis av den som sÀger emot. Vi ses i nÀrmaste köldkammare.
Att bilen kostar en hygglig slant Àr helt klart. Men sett till konkurrenterna pÄ marknaden Àr den fortfarande prisvÀrd, jÀmfört med vissa rent av billig. Tyska premiumplÄtisar pÄ Mercedes kostar lika mycket nÀr de Àr en meter kortare, klenare utrustade och bara har fyra dÀck att greppa med.
Nu kan det lÄta som att jag Àr förÀlskad och dÀrför blind för modellens nackdelar. Men nejdÄ, sÄ Àr det inte. Det finns saker man mÄste lÀra sig leva med. Som att den smala bodelen Àr trÄng att röra sig i. Att insteget till förarhytten Àr pÄ tok för högt och dessutom har steget gjorts smalare pÄ grund av att man placerat konvektorer dÀr. Vindbruset frÄn takluckan skulle jag behöva lösa permanent.
Men faktum kvarstÄr, en mer kompetent och genomtÀnkt plÄtis Àr svÄr att finna för detta pris. Jag vet ingen.
Fakta
- Modell Kabe TravelMaster Van 690 LB 4x4
- Ă rsmodell 2023
- Ursprungsland Sverige
- Chassi Mercedes Sprinter 519 CDI
- Motor 2,0L 190 hk Heavy Duty
- Vridmoment 450 Nm
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 697 x 202 x 317 (305 2WD) cm
- InvÀndig höjd 196 cm
- Totalvikt 5 500 kg (höjd frÄn 4 100 kg)
- Lastvikt 1 691 kg (575 kg vid tot. vikt 4 100 kg)
- Hjulbas 4 325 mm
- Diesel 90 liter
- AdBlue 22 liter
- FĂ€rskvattentank 103 liter
- Spillvattentank 83 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 1 416 400 kr
- Pris testbil 1 640 000 kr
- Hemsida www.kabe.se
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i Haninge www.caravanhallen.se
Jag gillar
- Vinterdugligheten â vĂ€rmesystem och framkomlighet
- SÀnglösningen
- Lastvikten
- LÄngfÀrdskomforten
- VĂ€lutrustad
- Gasolutrymme med slÀde
- 4 Ă„r/4 000 mil fri service
Â
Jag önskar
- FörsÀnkt handfat istÀllet för salladsskÄlsvarianten
- Tryckvattenpump
- Fotsteg till framdörrarna
Utrustning (urval): ABS, 2 airbags, ESP, antispinn, klimatanlÀggning motor, adaptivfarthÄllare, elhissar, lane assist, bromskraftsförstÀrkare, 250A generator, mörklÀggning/insynsskydd i plissé, markis, Alde vattenburen vÀrme inklusive golvvÀrme, vÀrmevÀxlare, dieselvÀrmare motor, kompressorkyl med frysfack, gasolspis 2 brÀnnare, köksflÀkt, tankar i uppvÀrmt och isolerat dubbelgolv, MBUX multimedia inkl navigation och 360° backkamera, solpanel, inverter, elmarkis