Strikt för två!
Kabe har i Sverige en särställning. Populära åretruntbilar med högt andrahandsvärde. Är prislappen motiverad?
Text och foto Stefan Janeld
Testbilen är generation nummer två av Kabes satsning på husbilar*. Den såg dagens ljus 2002 men bilar byggda på chassin från 2001 finns på marknaden. De saknar elektronisk insprutning och kan inte chiptrimmas och bör vara en hel del billigare.
Den första generationen var en alkovmodell som levde kvar parallellt med testbilen några år efter lanseringen. Men det var med de halvintegrerade fordonen som Kabe började vinna framgång på marknaden.
Stadig färd
Jag sitter högt, höger knä bråkar med växelspaken när fyrans växel ligger i. Men det är ändå en komfortabel färd. Jag börjar min tur på slingrande asfalterad väg genom skogen och håller god fart. Chassi och styrning hänger med i svängarna. Fjädringskomforten är av hög klass. Bodelen är dessutom tyst trots delvis sönderkörd väg.
Motorn är bästsäljaren på 2,8L som ger 128 hästar. Ligger på fyrans växel och kör avslappnat. Jag undviker femmans växel i farter under åttio. Växellådan på den här generationen är känd för att få problem om man belastar femmans växel hårt i lägre farter. Det finns en omdrevningssats som löser problemet, men den är inte monterad på vår bil.
Jag når motorvägen och pinnar på bra upp till motorvägsfart. Men när det börjar gå uppför räcker inte kraften, farten sjunker och jag tvingas växla ner. Jag har kört samma motor i en bil av samma tyngd utrustad med KCR trimbox utan att behöva växla ner i motlut.
Utrustningen i kupén är god – dubbla airbags, ABS, antispinn, farthållare, AC, CD, larm, centrallås, elhissar, elspeglar, backkamera. Klart i nivå med dagens bilar.
Lastar tungt
Ett bekymmer på äldre husbilar är de klena lastvikterna Den åkomman är inget problem här ombord, lastvikten är hela 790 kilo. Och med tanke på att bilen är byggd för två personer är det mer än nog. Under sängarna bak ryms för all del en del skrymmande gods, men en massa elektronik under ena bingen stjäl stuv och eftersom dubbelgolv saknas tar vattentanken plats under soffan i sittgruppen. Dock. En garderob av hyggliga dimensioner, och överskåpen som löper utmed sovrummets väggar, räcker till för kläder, handdukar och annat smått och gott. Men. Blott en van campare som vet att packa det nödvändigaste är nöjd med stuvutrymmena.
Byggd för vinter
Profilen är åretruntbilens, det är det man tar betalt för och bygger Kabes varumärke kring. Och nog är det en god vinterbostad. Se här:
- – Vattenburen värme med golvvärme.
- – Luftspalter bakom möblerna låter luften cirkulera och driva bort kyla och fukt.
- – Dieselvärmare eliminerar kallstarter.
- – Vinterbonat draperi mot kupén hindrar kallraset från rutorna att nå de boende.
- – Gråvattentanken är isolerad och uppvärmd.
- – Välisolerade väggar.
Som vinterbostad håller bilen än idag. Men under färd är det lite annorlunda. En diesel ger klen överskottsvärme. Motorn måste varvas upp för att kupévärmaren ska ge något. En god idé är att ligga på fyrans växel istället för femmans. Värmeväxlare är ingen god idé eftersom det inte finns överskottsvärme nog att värma bodelen och samtidigt hålla rätt motortemperatur. Ett alternativ är att köra dieselvärmaren under färd för att få upp motortemperaturen. Kabe har byggt en bra bodel för kalla vintrar men kunde lagt mer krut på hela fordonet, inklusive kupén.
Jag tycker
Bilen håller ganska väl jämfört med dagens husbilar. Byggkvaliteten är hög, testbilen visade inga ålderstecken efter 12 000 mil och åtta år.
Åldern syns mest i möbeldesignen som är gammaldags, det var den nog redan 2004. Men allt fungerar och det är en praktiskt inredd bil.
Styrkan är de låga långbäddarna, de är mycket bekväma och stora nog även för fullvuxna. Här låg Kabe i framkant 2004.
Sittgruppen är ingen bra plats under gång, hörnkudden gömmer bälteslåset och tvingar passagerarna att sitta för nära varandra.
Är man ett par som letar sin första vinterbonade husbil är Kabe Travelmaster WF faktiskt inte ett dumt val. Priset har gått ner senaste året och den känns inte längre så dyr. Det finns tyska bilar utan samma vinterkompetens som kostar lika mycket.
Fakta
- Modell Kabe Travelmaster XF
- Årsmodell 2004
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,8JTD 128hk
- Vridmoment 300Nm
- Växellåda 5 vxl manuell
- Mätarställning 12 000mil
- Totalvikt 4 000 kg
- Max last 790 kg
- Bränsletank 80 liter
- Vattentank 120 liter
- Gråvattentank 100 liter
- LxB 710 x 240 centimeter
- Antal bältade platser 4
- Pris 479 000 kr
- Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge
Håller än
- Vinteregenskaperna
- Chassit
- Sängarna
- Köket
- Hallen
Hopplöst ute
- Drivlina
- Racklig duschvägg
Utrustning testbil
ABS, antispinn, dubbla airbags, AC bildel, backkamera, CD, AC bodel, larm, markis, eltrappa, kyl med frysfack, vattenburen värme, varmvattenberedare, värmeväxlare, extra dieselvärmare motor
Vill du läsa mer om Kabe? Klicka här!