Meny

.

Hobby Premium Drive 70 GE

Husbilar döps oftast till fantasilösa kombinationer av siffror och bokstÀver, lika trista som omöjliga att lÀgga pÄ minnet. Hobbys senaste skapelse Àr döpt till Premium Drive, ett passande namn.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Hobby har en lÄng historia av husbilsbyggande. Deras 600 som kom i mitten av Ättiotalet var en stilbildare med sina bulliga bodelsvÀggar och designade rutor. PÄ den basen har de genom Ären byggt vidare. Man kan pÄ lÄngt hÄll se att man möter en Hobby. En identitet som de flesta husbilstillverkare Àr avundsjuka pÄ.

Nu tar man ett nytt grepp och kastar i princip ut hela sitt befintliga sortiment inför 2013. Designen Àndras radikalt. Fortfarande Àr den egen, men den bryter helt med vad som varit. Det finns drag som pÄminner om den gamla Hobby 600 pÄstÄr fabriksledningen, men dÄ ska man titta lÀnge och med ett vidöppet sinne.

Hur som helst, designsprÄket sitter pÄ företagets husvagnar sedan ett par Är tillbaka och dÀr Àr det en hit. SÄ det Àr ingen vild chansning Hobby nu gör.

Stabil och tyst

Testbilen Ă€r en tidig modell. SĂ„ tidig att den inte Ă€r byggd enligt svenska importörens specifikationer. Det Ă€r ett 3,5 tons light-chassi istĂ€llet för det 4,25 tons heavy chassi som blir standard i Sverige. ÄndĂ„ Ă€r det tyngd i fĂ€rden, stabilitet. Testdagen Ă€r rejĂ€lt blĂ„sig men trots att jag provocerar med hög fart Ă€r fĂ€rden stadig, jag behöver inte blĂ„hĂ„lla ratten eller justera riktningen ens i vindbyarna.

Faktiskt Ă€r fĂ€rden sĂ„ trygg och bekvĂ€m att jag mĂ„ste krypa in under chassit för att se om Hobby modifierat det pĂ„ nĂ„got vis. Men finner inget. Det som förvĂ„nar Ă€r avsaknaden av ”studs” i bakvagnen. Bilar pĂ„ Fiat Ducato brukar ha en lite oskön rekyl frĂ„n bladfjĂ€drarna. Men av den mĂ€rker jag inget. Min enda slutledning Ă€r att det Ă€r en ganska tung bil som belastar chassit pĂ„ ett bra vis redan tom. Och att bodelen Ă€r vĂ€lbalanserad.

Jag sitter lÀgre Àn jag Àr van vid i Fiats originalkupé. DÀrför bekvÀmare. Hur Hobby lyckats med det konststycket har jag ingen aning om. Kanske att dynorna Àr lite tunnare med en mer skÄlad sitts?

Motorn Àr den vÀlkÀnda bruksmaskinen pÄ 2,3 liter och 130 hÀstar. Den gör ett gott jobb upp till motorvÀgstempo, men sedan gÄr den anstrÀngt. Importören har specificerat bilen med 150 hÀstar som standardrova, ett vettigt val.

Inte nog med att bilen Àr bekvÀm och stabil pÄ vÀgen. Den Àr tyst, 70dB Àr tvÄ lÀgre Àn brukligt. LÄter inte mycket. Men tre decibel upplevs som en halvering av ljudnivÄn. Bodelen Àr helt skrammelfri.

Utrustningen i kupĂ©n Ă€r tillfyllest – AC, farthĂ„llare, ABS, elhissar, elspeglar, stereo, antisladd. Testbilen saknar antispinn men det blir standard i Sverige.

Det mesta ryms

Garaget Àr rejÀlt tilltaget, men cykeln gÄr inte in. Inomhus Àr det gott om överskÄp och under sÀngarna finns tvÄ rejÀla garderober. För tvÄ personer rÀcker utrymmena mer Àn vÀl. Bilen sover och Äker fyra i men det Àr knappast att rekommendera. PÄ lilla chassiet Àr lastvikten inget att skriva hem till mor om. Men med maxichassit Àr lastvikten riktigt bra.

Vintern dÄ?

Isoleringen i golvet Àr hela 70 millimeter. Spillvattentanken Àr uppvÀrmd och isolerad. Luftspalter tillÄter luften att cirkulera utmed vÀggarna. Testbilen hade en Truma luftburen vÀrme med elpatron. Vi har testat en Hobby i riktigt bistra förhÄllanden och konstaterat att det Àr den bÀsta bil med luftburen vÀrme vi vintertestat. Finns ingen anledning att tro att testbilen ska klara sig sÀmre.

Vattenburen vÀrme gÄr att bestÀlla för första gÄngen i Hobbys historia, det glÀdjer sÀkert mÄnga nordbor.

Som helhet ger vi bilen betyget VÀl GodkÀnd som tresÀsongersbil. Med lite fix gör den god tjÀnst Äret om: utvÀndigt tÀcke, auto-sock för framkomlighet, isolera och vÀrm avtappningen till spillvattentanken. Inga stora saker.

Jag tycker

Inredningen Ă€r ombonad, typiskt Hobby. Och riktigt vĂ€l hopskruvad – gedigen rent av. Man kan tro att mörker rĂ„der inomhus bakom de tonade rutorna. Icke sĂ„. RejĂ€la ljusinslĂ€pp i taket lyser upp tillvaron

Köregenskaperna Àr en positiv överraskning. Stadig husbil sÄ lÀnge garaget inte överelastas. God komfort.

Det stora bordet Ă€r
nej, jag gillar det inte. Bra nĂ€r alla Ă€r pĂ„ plats, men i vĂ€gen nĂ€r man ska röra sig runt sittgruppen. Importören Ă€r informerad och kanske blir det en mindre bordsskiva nĂ€r serieproduktionen kommer igĂ„ng.

Sett till pris, utrustning, köregenskaper och kvalitetskÀnsla Àr Hobby Premium Drive 70 GE ett intressant alternativ för tvÄ husbilsresenÀrer. Den kostar en hygglig slant, men Àr prisvÀrd. Vill man sova fyra ska man titta pÄ versionen med taksÀng över sittgruppen.

Fakta

Vi gillar

  • Köregenskaperna
  • Designen, ut- och invĂ€ndigt
  • Rymlig toa och dusch
  • KvalitetskĂ€nslan
  • Modernt elsystem

 

Vi önskar

  • Mindre dinettebord
  • Att det fanns en hall

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet
  • NivĂ„skillnaden vid sittgruppen – den linjerar med bordet och syns inte, stor snubbelrisk.
  •  

Utrustning testbil

ABS, airbag, antispinn, farthÄllare, AC, CD stereo, halvskinnklÀdsel, spis, kyl med separat frys, luftburen vÀrme med elpatron, draperi för mörklÀggning och insynsskydd, myggnÀtsdörr, langetterad heltÀckningsmatta

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift