Meny

.

Ci Riviera Elite P Sinfoni

Klassresan.

Ci Àr av tradition en instegsbil, ett lockrop in i husbilsvÀrlden. Men nu har nÄgot hÀnt. Ci Riviera Elite P Sinfoni landar i mellanklassen. Och i premiumsegmentet om man ser till byggnationen av vÀggarna.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Italienska Ci Àr en av de stora aktörerna pÄ marknaden för billiga husbilar i Europa, sÄ kallade instegsbilar. Som bÀst har de producerat och sÄlt sextusen fordon per Är. I krisens kölvatten har siffran halverats men Àr pÄ vÀg upp. De ingÄr i den franska koncernen Trigano tillsammans med Eura Mobil, Karmann, Chausson och Challenger med flera.

Varje fabrikat Ă€r sin egen herre och konkurrerar inom gruppen. Precis som Hymer, BĂŒrstner och Dethleffs har en och samma Ă€gare men Ă€r rivaler pĂ„ marknaden.

Ci bygger med en ny teknik i vÀggarna som ska göra den okÀnslig för fuktskador. SÄ mycket litar man pÄ tekniken att man ger sex Ärs garanti mot fuktskador.

I Ci:s flotta av modeller Àr den hÀr bilen flaggskeppet. Det finns en enklare version, dÄ utan tillÀgget Sinfoni. Samma grundkonstruktion men enklare möblemang och en annan utformning av dinetten.

Behagligt tyst fÀrd

PÄ vÀgen kÀnns bilen lÀtt pÄ foten. Motorn Àr standardmotorn pÄ 130 kusar och den rÀcker vÀl för att ge god acceleration upp till motorvÀgsfart. PÄ sÀmre underlag, grusvÀg med potthÄl, blir det pÄ typiskt Fiatmanér viss studs i bakvagnen.

FÀrden Àr skrammelfri, Àven nÀr vÀgen Àr rejÀlt nerkörd. NÀr hastighetsmÀtaren pekar pÄ nittio Àr bodelen knÀpp tyst. Bara chassits arbete hörs.

Komforten i framstolarna Àr hygglig. Jag sitter, som oftast i Fiat, för högt och mÄste sitta nÀrmare ratten Àn jag önskar för att ha bekvÀm tillgÄng till pedalerna.

Utrustningen i testbilen Ă€r fullödig – AC, elhissar, elspeglar, dubbla airbags, farthĂ„llare och inte minst ett ljudsystem i absolut toppklass. Vad som blir tillgĂ€ngligt i serieproduktion bestĂ€ms efter mĂ€ssan DĂŒsseldorf dĂ„ kunder och handlare sagt sitt.

Det nya TV-antennsystem med rötter i Sverige rubbar man inte pÄ. Fyra antenner placeras i vÀggarna under produktionen, de ger en totalt tolv meter lÄng antenn. Signalen frÄn de fyra antennerna vÀgs samman i en box utvecklad i Sverige för Volvo. Ut ur boxen kommer en kompositsignal som ger bra bild Àven under fÀrd i motorvÀgsfart.

Gott om stuvutrymmen

Garaget i aktern rymmer en hel del. Men inte cyklar. Ci prioriterar lĂ„g bĂ€dd och volymkĂ€nsla i sovrummet. I sovrummet finns tvĂ„ garderober och ett större stuv under sĂ€ngen. Det Ă€r hyggligt med överskĂ„p. TvĂ„ personer har inga problem att fĂ„ med sig vad de behöver. Men hĂ„ll ett öga pĂ„ vĂ„gen! Max lastvikt Ă€r 370 kg – i snĂ„laste laget.

Vinterduglighet kostar

I sitt grundutförande Àr bilen ett sommarnöje. Men Ci har tagit fram det mest kompletta vinterpaket vi sett till en bil med luftburen vÀrme utan dubbelgolv: Isolerad uppvÀrmd spillvattentank, uppvÀrmd avtappningskran och slang, uppvÀrmd reduceringsventil, uppvÀrmd frostvakt, vÀrmegolv med kolfiberteknik (strömsnÄlt), isolerat insteg till bodelen, extra hjulhusisolering, automatisk omkopplare för gasolflaskorna, uppvÀrmd kupégolvsmatta, elpatron till vÀrmaren.

Ett seriöst vinterpaket, om du frÄgar mig, döpt till Thermopack och prissatt till cirka 25 000 kronor.

Ännu bĂ€ttre vinterkomfort ger uppvĂ€rmda madrasser i sovrummet (230V), en 500W inverter ger tillrĂ€ckligt med ström till vĂ€rmegolvet (fricamping) och ett isolerdraperi i kupĂ©n.

Eftersom de flesta av funktionerna gÄr pÄ el Àr det en god idé med minst dubbla bodelsbatterier.

Jag tycker

Det hÀr en kompetent och prisvÀrd husbil som förtjÀnar att tas pÄ allvar. Tyska husbilar behöver bara förses med vattenburen vÀrme, solid inredning och ett anrikt namn sÄ benÀmns de premium. Italienska fabrikat har det inte lika förspÀnt. Historiken med fuktskador, undermÄlig isolering och allmÀnt pÄver kvalitet tynger.

Testbilen kostar som en enklare mellanklassbil, men byggmetoden med plastreglar extruderad polystyren som isolering och dessutom ett riktigt seriöst vinterpaket Àr i framkant av den tekniska utvecklingen. MÄnga tyska husbilar byggs fortfarande med trÀreglar och frigolit! De kostar dessutom betydligt mer. I det ljuset Àr Ci Riviera Elite P Sinfoni ett fynd för tvÄ personer som letar en bil med ordning pÄ designen, god kvalitet och lÀmplig för nordiskt klimat men inte har lust att spendera nÀrmare en miljon.

Fakta

Vi gillar

  • Trivseln ombord
  • KvalitetskĂ€nslan
  • Rymlig dusch
  • 6 Ă„rs fuktskadegaranti
  • PrisvĂ€rd
  •  

Vi önskar

  • StödluftfjĂ€dring för att tighta till den lite stötiga bakfjĂ€dringen
  • Ett lĂ€gre kök, 94,5 cm Ă€r en bit frĂ„n normen pĂ„ 90 cm

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet
  • NivĂ„skillnaderna ombord
  •  

Utrustning testbil

ABS, airbag, antispinn, antisladd, farthÄllare, AC, CD stereo, skinnklÀdsel, spis, kyl med separat frys, luftburen vÀrme med elpatron, draperi för mörklÀggning och insynsskydd (ej monterat pÄ testbilen), backkamera, centrallÄs i köket

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift