Meny

.

Le Voyageur LV 96 LJ

ResenÀr i första klass

Le Voyageur Àr ett franskt premiumfabrikat i samma liga som Niesmann+Bischoff  Flair, Concorde Credo och Morelo Manor. Som första tidning i Europa har vi testat ett exemplar av den helt nya modellserien baserad pÄ Fiat, pampigt döpt till Le Voyageur LV 96 LJ.

Är den mĂ„nne nĂ„got att skriva hem till mor om?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Till skillnad frÄn sina tyska rivaler bygger man pÄ Mercedes, inte pÄ Iveco. Som ett sÀtt att fÄ ner priset och dÀrmed öka sin marknad vÀljer man nu Fiat som bas. För första gÄngen i mÀrkets historia. Nordisk premiÀr sker pÄ Elmia.

Le Voyageur ingÄr i Pilotekoncernen, men byggs i en egen fabrik med egen teknik. Allt görs i huset, inklusive glasfiberjobben. Ingen montörer syns sÄ lÄngt ögat nÄr pÄ fabriksgolvet, hÀr arbetar blott hantverkare. Drygt 200 husbilar lÀmnar fabriken varje Är.

LÀttkörd

Det Ă€r en stor och tung bil – över Ă„tta meter lĂ„ng med en totalvikt pĂ„ sex ton. Testbilen har den tre liter stora motorn pĂ„ 180 hĂ€star med automat. En logisk drivlina till en sĂ„ pass stor husbil, om du frĂ„gar mig. Standardmotorn pĂ„ 130 hĂ€stkrafter Ă€r inte ett realistiskt alternativ.

FÀrden börjar i byn dÀr Pilotes huvudkontor ligger, en halvtimme utanför Nantes. Kurvorna Àr tvÀra och i mitten av vÀgen löper en förhöjning som ska hindra att man kommer ut i mötande körbana. TrÄngt Àr bara förnamnet. Med tanke pÄ att jag kör det enda existerande exemplaret kÀnner jag pressen. VÀl uppvÀrmd placerar jag lÀtt bilen mitt pÄ vÀgen och tar kurvorna felfritt tack vare en god överblick frÄn förarplats. Backspeglarna av busstyp Àr stabila och ger en stadig bild Àven nÀr underlaget brister.

VÀl ute ur byn kör jag pÄ i bra fart. Hon ligger stadigt pÄ vÀgen, svÀljer ojÀmnheter Àven pÄ grusvÀgar. Chassit frÄn AL-KO Àr försett med fyrkanals luftfjÀdring. Det gör sitt jobb.

I bodelen Àr det knÀppt tyst. Men förvÄnansvÀrt mycket motorljud letar sig in i kupén. Mer Àn vad som anstÄr en bil i premiumligan. Ansvariga pÄ fabriken ska se var ljudet letar sig in och ÄtgÀrda, har jag blivit lovad.

UtrustningsnivÄn Àr hög. Alla bekvÀmligheter Àr standard: AC, farthÄllare, GPS, backkamera, elhissar, elspeglar och Àven ett elreglerat solskydd. PÄ sÀkerhetssidan var testbilen pÄvert rustad: antisladd Àr ursÀktat, det finns inte till AL-KO:s tandemchassi Ànnu, men dubbla airbags och antispinn borde vara standard. Den svenska importören hÄller med och de bilar som tas in till Sverige kommer ha full sÀkerhetsutrustning.

Lasta pÄ!

Garaget Àr stort och svÀljer lÀtt ett par cyklar. För utnyttja höjden och bli av med dödutrymmet finns ett system med lösa skivor som delar in garaget i tvÄ vÄningar. Varför har inte fler bilar den lösningen?

I bodelen finns gott om stuv i överskÄp och garderob. Under sÀngarna bak finns viss förvaring. Men i sittgruppen Àr stuvutrymmena upptagna av hopfÀllda pilotstolar som anvÀndas under fÀrd. En bekvÀm lösning som stjÀl stuvutrymme.

Byggd för Äretruntbruk

Med uppvÀrmt dubbelgolv, vattenburen vÀrme och rejÀlt med isolering i golv, vÀggar och tak hÄlls vÀrmen ombord. Alla kranar och kopplingar sitter frostfritt i dubbelgolvet. Luftspalter utmed vÀggarna lÄter luften cirkulera.

Men vi saknar konvektorer utmed sÀngarna och i kupén. Risken Àr stor att man störs nattetid av kallras frÄn fönstren. Fabriken ska se över den detaljen.  Enklaste lösningen Àr att öppna en luftspalt mellan sovrum och garage och lÄta den varma luften dÀrifrÄn stiga in i sovrummet utmed rutorna.

Jag tycker

Le Voyageur Àr inte lik andra husbilar. Den byggs efter ett helt eget koncept och Àr en ren hantverksprodukt. PÄ gott och ont. Testbilen var behÀftad med en del kosmetiska misstag, som förhoppningsvis inte upprepas lÀngre fram i serien. I gengÀld Àr det en gedigen kÀnsla i allt ombord. Kvaliteten i bodelskonstruktionen Àr av toppklass.

MÄnga smÄ vardagsfinesser vittnar om att de ansvariga för Le Voyageur Àr husbilister:  eluttag i bordsstativet sÄ sladdar inte behöver dras frÄn köket, samlade servicepunkter i garaget, sladd- och slangvindor som förebygger trassel och kaos med mera.

Att klaga pÄ möblemanget Àr ingen idé. Oavsett vad kunden vill ha sÄ fÄr han det. Att sÀngarna i testbilen Àr i kortaste laget spelar ingen roll. Den som vill ha lÀngre fÄr det. I bilarna som tas in till Sverige Àr sÀngarna tvÄ meter.

Sammantaget: en mycket bra husbil som sticker ut i mÀngden genom smartness och gediget bygge.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, airbag, farthÄllare, AC, CD stereo, backkamera, GPS, skinnklÀdsel, spis, ugn, kyl, frys, spisflÀkt, vattenburen vÀrme, uppvÀrmt dubbelgolv, LED belysning 100%, textilklÀtt tak, gasolomkopplare, 4-kanals luftfjÀdring med nivellering

Vi gillar

  • Sittgruppen
  • Passagerarstolarna
  • Sovrummet
  • Köket

 

Vi önskar

  • LĂ€ngre bĂ€ddar – standard med tvĂ„ meter i Sverige
  • Dubbla toakassetter
  • Konvektorer utmed sĂ€ngar och vindruta

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet
  • NivĂ„skillnad i golvet
  • Saknar hall
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift