Till nästa säsong har Knaus satsat på att få ner vikten på sina bilar. Samtidigt har man ökat deras kompetens. Omöjligt? Läs vidare
Av Stefan Janeld
Knaus har ett av marknadens bredaste utbud med inte mindre än 14 modellserier. Helintegrerade, halvintegrerade, plåtisar. De bygger på chassin från Fiat och Volkswagen. De var tidigt ute med VW baserade modeller och det har givit dem en fördel eftersom VW kunnat leverera mer chassin än andra tillverkare. Till 2024 utökas antalet modeller på VW Crafter med en ny modell av Van Ti med modellnamnet Van Ti 640 MEG Vansation, en långbäddarsbil med hög utrustningsnivå.
Lättare och kompetentare
Van Ti finns även i utförandena Plus och Plus Platinum Selection. Den senare är en i princip fullutrustad version av modellen medan Plus har det nödvändigaste.
Båda versionerna har genomgått en bantningskur som gjort dem inte bara lättare utan även mer kompetenta.
Ett nytt bodelsgolv som är 10 cm tjockare och 10 kg lättare tack vare nytt isoleringsmaterial ger varmare fötter vintertid. Man kan tänka sig att det även blir bättre ljudkomfort under färd, men det är bara min spekulation.
Genom att byta till kompressorkylskåp och dieselvärmare har man även sparat vikt eftersom man nu bara behöver en gasolflaska till spisen. Litiumbatteri är standard, det spar också en hel del kilon och ökar oberoendet. Totalt har man fått ner vikten med 75 kg.
Van Wave och Van Wave sensation har fått en liknande viktminskning, minus litiumbatteriet. I dessa modeller har man även jobbat en del med möbelkonstruktionen för att få ner vikten.
Tourer CUV med sitt ”lifting roof” är nu redo för serieproduktion och även om den lanserades förra året är det först nu den börjar serietillverkas.
Plåtisarna i Boxstar serien byter namn till Boxlife pro, allt annat förblir lika som föregående modellår. Knaus plåtisutbud är brett. De är en av de bäst säljande plåtistillverkarna i Europa.