Rymdskeppet.
Nisse pÄ Husbilslandet understryker noga att detta exemplar Àr en förseriebil och de bilar som tas hem till Sverige ur den ordinarie produktionen kommer ha nedfÀllbar gÀstsÀng ovan förarstolarna. Helintegrerade husbilar utan sagda sÀng anses osÀljbara av en enig svensk sÀljarkÄr. Men! Under testets gÄng Àr det just avsaknaden av gÀstsÀngen som tilltalar oss. Den extra rymden skapar hÀrlig trivsel i en annars ganska trÄng husbil.
Â
Av Stefan Janeld och Björn Genberg
Foto: Stefan Janeld
Â
Sport Liner Àr ett billigare alternativ till Knaus högsta modellserie, Sun Liner. Varför den heter Sport kan jag inte begripa. Annat Àn att Sport Àr sÀljande i största allmÀnhet. Bilen Àr nÀmligen allt annat Àn sportig. Snarare bekvÀmt tillbakalutad och rofylld. Visst har motorn kraft, men sportig? Nope!
Billig dÄ, eller prisvÀrd kanske? Jovars, sÄvida man inte börjar plocka pÄ utrustning. Grundpriset Àr 676 000 riskdaler. Testbilens prislapp stannade pÄ 937 500 kronor. LÀgg till markis, solcell, backkamera och automatlÄda och miljonstrecket passeras!
Jag har svÄrt för lÄga lockpriser, men Knaus argument Àr att man bara ska betala för det man vill ha. Men vem vill inte ha garderob? Kostar tusen pix extra men ingÄr i komfortpaketet för knappa tjugofyratusen. I det paketet ingÄr dessutom 19 tums teve, fjÀrrkontrollerbar dimljusbelysning, eltakfönster, upphotad instrumentpanel, hylla i köket och sÄ garderoben.
Nog om detta.
Vi Ă„ker frĂ„n Kristinehamn till Hova. VĂ€gen Ă€r bra och tillĂ„ter farter kring 90 knyck. Solen öser ner. Jag sitter sĂ„ lĂ„ngt in i bilen att den inte stör, sitter bra men inte optimalt. En tiltfunktion pĂ„ sittdynan hade gett bĂ€ttre stöd för lĂ„ren. Motorn â Fiats trelitersrova pĂ„ 160 kusar â Ă€r en perfekt kraftkĂ€lla. Med automatvĂ€xel hade den dragit högsta vinsten.
Jag undrar stilla hur bilen upplevs med standardmotorn pÄ 100 hÀstkrafter. Utsikten Àr bra, rutorna Àr tillrÀckligt, om Àn inte optimalt, lÄngt tillbakadragna. De ger god sikt vid pÄfarter och in i rondeller, men lite uggletittande blir det ÀndÄ. Inga framdörrar erbjuds, tack för det. DÄ blir det genast mindre drag pÄ vintern. Jag trivs bakom ratten, fÀrden Àr tyst och behaglig. Jag har lÀtt att placera bilen pÄ vÀgen och körsmidigheten Àr mycket god. Körbarheten fÄr med beröm godkÀnt.
Â
VÀl framme blir det fika med goda vÀnner. Alla fÄr plats. Vi rör oss ledigt runt dinetten, inget hukande fram till de snurrbara framstolarna. Bordet förlÀngs med ett enkelt handgrepp. Inga lösa skivor att krÄngla med, och bra kvalitetskÀnsla, rejÀl mekanism som inte kommer fallera i brÄdrasket Tack för det. Ska vi kritisera nÄgot blir det den onödiga lilla pallen som ska erbjuda en femte sittplats. Löjligt liten och dÄligt utnyttjad, bÀttre att avstÄ den helt och montera en vettig hallmöbel istÀllet.
Â
Om bilen erbjuder hÀrlig rymd framtill Àr det sÀmre stÀllt med den gÄvan bak. Passagen till sÀngen Àr trÄng, sÄ trÄng att stegen till sÀngen blockerar toadörren. PÄ natten blir det gymnastisk övning nÀr det trÀnger pÄ.
- 1. KlÀttra över kÀrestan.
- 2. KlÀttra ner för stegen.
- 3. Montera bort stegen.
- 4. Gör det som avsÄgs.
- 5. Montera tillbaka stegen.
- 6. KlÀttra upp och över kÀrestan igen.
- Â
Dock Àr sÀngen bekvÀm och vÀl tilltagen. Inga brister i sovkomforten. Glömt slÀcka en lampa i bilen? Ett reglage vid huvudÀndan styr all belysning i bilen. Ett enkelt draperi erbjuds som avdelare mellan sovrum och övriga bilen. Skjutdörr hade varit önskvÀrt. I enklare V-Liner finns en betydligt rejÀlare rumsavdelare. Varför denna styvmoderliga behandling av Sport?
Â
Toaletten Ă€r av den âsmartaâ typen dĂ€r handfatet flyttas mellan duschkabin och toalett efter behov. Utrymmet fungerar som tĂ€nkt. Beröm för den fasta sittplatsen i duschen. NĂ„got som jag hoppas fler tillverkare apar efter.
Â
Köket har vad man kan begÀra. Stor kyl, separat frys, spis med tre lÄgor pÄ rad, som blottar stor avstÀllningsyta. Dugligt med förvaring erbjuds i skÄp och lÄdor. UnderskÄpet kan slopas till förmÄn för fler lÄdor. LÄgt placerade skÄp Àr jobbiga att leta i och saker lÄngt in blir svÄra att nÄ. Sopkorg saknas, glömde man eller bara struntade i den? För mÀnniska under 160 centimeter i strumplÀsten fungerar köket illa dÄ det Àr nÄgot högt, 94 centimeter Àr fyra viktiga centimetrar för högt.
Â
Garaget ger ett splittrat intryck. Stort, javisst. Finns hyllor för att hĂ„lla smĂ„saker i god ordning? Absolut! I övrigt saknas skenor med fĂ€stöglor. IstĂ€llet erbjuds tvĂ„ fasta öglor, rĂ€cker lĂ„ngt. Blott en lucka ger tilltrĂ€de, det blir att krypa in om nĂ„got lĂ€ngst in önskas â ett vanligt fenomen, men alltid lika trist.
Â
Att anvÀnda en Sportliner vintertid torde fungera bra. Tankar Àr uppvÀrmda och isolerade. MörklÀggningsjalusierna fram Àr dubbla med luftspalt och folie. Knappast optimalt, men ambitiösare Àn snittet. Den luftburna vÀrmen har utblÄs Ànda fram och motar kallras. Tji framdörrar Àr perfekt vintertid. Inget stort takfönster som tarvar extra isolermatta. Tack!
Jag tycker
Sport Liner Ă€r ett bra köp för de som söker en körsmidig helintegrerad 3-sĂ€songersbil. En barnfamilj bestĂ€ller sjĂ€lvklart den nedfĂ€llbara frĂ€mre bĂ€dden. Ăr man tvĂ„ Ă€r det vĂ€rt att avstĂ„ gĂ€stbĂ€dden för att vinna rymd och trivsel.
Att bilen har en sÀregen design tror jag ligger den lite i fatet. Samtidigt som likheten med exklusivare Sun Liner kan vara positiv.
Bilens frÀmsta merit Àr rymdkÀnslan i dinetten. Materialen Àr trivsamma och bordet Àr stabilt och enkelt att hantera. Att det blir trÄngt bak kan jag leva med. DÀr ska sovas, punkt. Att stege och toadörr slÄss med varandra Àr lika klantig som onödigt. Fasta steg löser problemet.
PrissÀttningen signalerar felaktigt ett lÄgt pris. Det Àr acceptabelt att maxutrusta en bil för 10-15 procent av baspriset. Nu hamnar slutpriset pÄ cirka 40 procent över baspriset, bland annat dÀrför att standardmotorn Àr den lilla pÄ 100 hÀstkrafter. Den har inget i denna bil att göra och borde rensas ur prislistan. NÀr sÄ sker blir baspriset rimligare. LikasÄ bör livets nödtorft vara standardutrustning. Nu Àr inte Knaus ensamma om lÄnga tillbehörslistor och lÄga grundpriser. Men jag anser att man bör ha en Àrligare prisnivÄ, baserad pÄ rimlig utrustningsnivÄ. Det skulle förenkla prisjÀmförelser mellan olika fabrikat.
Fakta
- Modell Knaus Sport Liner 700UG
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor Turbodiesel 160 hk
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 4000 kg
- LxBxH 728 x 230 x 293 cm
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 95 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 676 000:-
- Pris testbil 937 500:-
- Vi lÄnade bilen av Husbilslandet i Kristinehamn.
Pluskonto
RymdkÀnsla fram
Körbarhet
Dinetten
Designen
Â
Minuskonto
Dyr fÀrdigutrustad
TrÄng bak med hög sÀng
Designen
Utrustning testbil
6kW luftburen vĂ€rme, kyl, frys, isolerad och uppvĂ€rmd spillvattentank, insektsdörr, Aguti pilotstolar, stödben bak, 19â TV, 17â aluminiumfĂ€lgar, silvermetallic lack, AC bildel, antispinn, ABS, dubbla airbags, farthĂ„llare, partikelfilter, eltrappsteg,