Meny

.

La Strada Regent S

Kung i klassen?

La Strada Regent S Ă€r en exklusiv plĂ„tis, byggd pĂ„ Mercedes Sprinter av senaste snitt. Är den vĂ€rd merkostnaden jĂ€mfört med de som Ă€r byggda pĂ„ Fiat?

 

Text och foto: Stefan Janeld

 

La Strada Àr sitt Italienklingande namn till trots frÄn Tyskland. I dryga tjugo Är har företaget inrett skÄpbilar i sin fabrik fem mil norr om Frankfurt. Bilarna Àr exklusiva, med ett tydligt premiumtÀnk i alla detaljer. Med de ambitionerna blir man ingen volymtillverkare, men man Àr störst inom sitt segment.

I Sverige har bilarna funnits i snart tvĂ„ Ă„r och redan kapat Ă„t sig en god portion av marknaden för inredda skĂ„pbilar – de flesta baserade pĂ„ Fiat, men förvĂ„nansvĂ€rt mĂ„nga pryds av en stjĂ€rna i fronten.

Som en modern personbil

Bilen har ett nÀtt format, blott 593 centimeter lÄng och 204 centimeter bred. Körsmidig? Absolut!

Testbilen har 164 hĂ€star att tillgĂ„ – rĂ€cker mer Ă€n vĂ€l, men bilen Ă€r inte lika pigg som jag förvĂ€ntat mig. Den sjuvĂ€xlade automatlĂ„dan tĂ€mjer motorns kraft och ger bilen en vĂ€rdig framfart.

Drivlinan Àr silkeslen, vÀxlarna rinner i obemÀrkt. Glöm alla jÀmförelser med Fiats robotiserade lÄda.

De första milen störs jag av ett envist pip som ljuder till synes utan anledning. SÄ smÄningom förstÄr jag att den varnar för att jag byter fil utan att blinka. Blinkar jag hÄller den tyst!

En röd triangel i backspegeln varnar för fordon i min döda vinkel. En klart beroendeframkallande finess. Finns sÄdan backspegel att köpa till en tvÄ Är gammal Ford Mondeo, mÄnne?

Bilen slukar mil effektivt och i god komfort. Visst, jag sitter lite högt, men vÀldigt bekvÀmt.

Men allt Ă€r inte ”friden und fröjden”. I kurvor och rondeller tar jag det lugnt, annars lutar bilen obehagligt mycket. Det Ă€r inte nĂ„gon fara men reptilhjĂ€rnan varnar. SĂ€rskilt hos de som sitter i baksĂ€tet.

Den mjuka sÀttningen gör Àven bilen kÀnslig för sidvind. Jag Äkte över Stora BÀlt i styv kuling nÀr antisladdsystemet plötsligt aktiverades. Jag rÄder spekulanter att montera luftfjÀdring pÄ bakaxeln, dÄ styvas köregenskaperna upp utan att komforten blir lidande.

SvÄrare Àr det med vindbruset frÄn den stora takluckan. La Strada har en lucka med maximal ventilation för bÀsta inomhusklimat. Offret Àr att man fÄr mer vindbrus Àn önskvÀrt. SÀrskilt nÀr det blÄser hÄrt frÄn sidan, som över Stora BÀlt.

KrÄnglar inte till det

Kvaliteten Àr hög. Alla snickerier Àr helt skrammelfria och kÀnslan Àr gedigen. VÀggarna Àr klÀdda i textil, det ger en dÀmpad ljudatmosfÀr ombord och bidrar till en ombonad kÀnsla.

Att hitta reglage, lysknappar, förvaringsutrymmen och annat Ă€r intuitivt. Allt sitter dĂ€r man förvĂ€ntar sig och manövreras pĂ„ enklast tĂ€nkbara vis. Bilen Ă€r helt fri frĂ„n tillkrĂ„nglade ”smarta” lösningar och teknisk ekvilibrism. Enkelt handhavande och hög kvalitet ger bekymmersfritt boende. Vad kan vara mer premium Ă€n det?

Det finns gott om stuvutrymmen. TvÄ personer har inga problem med sina prylar.  Lastvikten Àr 550 kilo, mer Àn nog i en sÄ liten bil.

Testbilen har en Truma gasolvÀrmare som vÀrmekÀlla. Jag hade föredragit dieselversionen. Helt enkelt för att det Àr enklare att tanka ett brÀnsle Àn att hÄlla sig med tvÄ. De tvÄ gasolflaskorna ombord kommer hÄlla kyl och spis igÄng i mÄnader. Men ska man vÀrma bilen med gasol blir det tÀtt mellan flaskbytena. Importören vittnar att de flesta vÀljer dieselvÀrmare.

Isolering och vÀrmekapacitet Àr mer Àn nog att hÄlla boende varma vintertid. Runt möblerna löper luftspalter, Àven under madrasserna som vilar pÄ tallriksfjÀdrar. Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd av vÀrmesystemet. Att anvÀnda La Strada Regent S som vinternöje gÄr utmÀrkt, dÄ man dessutom har glÀdje av bakhjulsdriften. Fyrhjulsdrift kostar extra.

Jag tycker

En sÄn hÀr husbil köper man inte för boendekomforten utan för att man vill ha en körsmidig och allsidig bil som kan mer Àn bara vara husbil. Sedd i det perspektivet imponerar La Strada Regent S med sin kvalitet och vÀl uttÀnkta, enkla, lösningar. Det hÀr Àr premium pÄ ett funktionellt och komfortabelt vis snarare Àn publikfriande.

PlÄtis pÄ Mercedes Àr en fröjd att köra, bÄde i trÄnga stÀder och pÄ motorvÀgen. Drivlinan Àr bÀst i branschen.

Men den mjuka chassisÀttningen förtar lite av glÀdjen. Vore bilen min egen hade jag styvat upp bilen med antingen luftfjÀdring eller ett rejÀlt krÀngningshÀmmarstag bak. Kostar inte massor men gör underverk för stabiliteten i kurvor och sidvindskÀnsligheten.

Svaret pĂ„ frĂ„gan i ingressen – Ă€r den vĂ€rd merkostnaden jĂ€mfört med de som Ă€r byggda pĂ„ Fiat – Ă€r Ja om vi  talar om tvĂ„ personer som vill ha raska dagsmarscher och en silkeslen drivlina.  Den som vill ha en bredare bil dĂ€r det Ă€r enklare att snurra framstolarna, men inte bryr sig om kĂ€nslan i drivlinan eller de tekniska finesserna nöjer sig med Fiat och sparar en slant.

Fakta

Vi gillar

  • Kvaliteten
  • Drivlinan
  • Körsmidigheten
  • Sovkomforten
  • Gott om stuv
  • Modernt utrustad förarmiljö
  • Konsekvent byggd för tvĂ„

 

Vi önskar

  • LuftfjĂ€dring bak för att styva upp bilen i kurvor och rondeller
  • DieselvĂ€rmare (finns som tillval)
  • Ett litet klaffbord vid sittgruppen att anvĂ€ndas under fĂ€rd
  • Större brĂ€nsletank, 75 liter Ă€r inte mycket för en resebil

 

Vi gillar inte

  • Vindbruset frĂ„n takluckan
  •  

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS, bromskraftförstÀrkare, filbytesvarnare, döda vinkelnvarnare, antisladdsystem, antispinnsystem, klimatanlÀggning, farthÄllare, elhissar, elspeglar, centrallÄs alla dörrar, stereo, luftburen vÀrme, kyl med frysfack, draperi som insynsskydd, myggnÀt bodelsdörr, LED belysning, Froli tallriksfjÀdrar under madrassen

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift