.

4×4 till Ducato

Alla som kör framhjulsdriven husbil vet att framkomligheten har sina brister. Hala uppförslut, vått gräs och sand kan hejda framfarten. Antispinnsystemen är sällan till hjälp, särskilt med start från noll – det krävs viss fart för att få effekt.

Många som vill säkerställa framkomligheten köper bakhjulsdrivna husbilar, på Iveco eller Mercedes. Tyngden över drivhjulen gör att de fäster och tar sig fram på de flesta underlag. Men husbilar på Iveco och Mercedes är dyra och inte sällan stora.

Kompakt husbil med bakhjulsdrift och rimlig prislapp växer inte på trän. Okej, en camper på fyrhjulsdriven pickup är ett kompetent alternativ, men bodelen är aldrig lika rymlig som husbilens. Här kommer franska företaget Dangel in i bilden.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Dangel är ett franskt familjeägt företag som sedan 1980-talet specialiserat sig på att konvertera lätta transportbilar från två- till fyrhjulsdrift i samarbete med biltillverkarna och med bibehållna garantier!

Kunderna är brandkårer, postverk, budfirmor, militär med flera som måste ta sig fram även om vägen är hal, våt eller lerig.

På senare år levererar de allt mer till husbilsbranschen, främst inredda skåpbilar, men de kan lika gärna bygga fyrhjulsdrift på ett camperchassi från Fiat.

Systemet arbetar med en viskokoppling som automatiskt börjar driva på bakhjulen när framhjulen börjar spinna. När framhjulen åter får fäste återgår bilen till tvåhjulsdrift.

Diffspärr på bakaxeln är möjlig, antingen med 30 procents spärr eller 100. Den kopplas in manuellt vid stillastående.

Markfrigången ökar med tre centimeter, men Dangel kan höja bilen med tjugo centimeter för extra god framkomlighet i exempelvis djup snö, men ge dig inte ut i terrängen, det är ingen offroadhistoria utan ett allroad-system som säkerställer framfarten på vägar av olika typer.

Det finns en del kriterier som chassiet ska uppfylla för att konverteras. Systemet finns bara manuellt växlade bilar. Man kan inte kombinera fyrhjulsdriften med luftfjädring.

Viktigt att tänka på är också vikten. Systemet väger 150 kilo.

Vi körde systemet i en skåpbil på 5,99 meter. Körupplevelsen på asfalt är som vilken Ducato som helst. Bilen är lika pigg och smidig som i originalutförande. Logiskt eftersom den på asfalt driver på två hjul.

Vi testade systemet på ett upplag av sand och grus. Dagen till ära riktigt blött då det regnat flera dagar i sträck.

Vi körde vänstervarv runt en sandhög. Vänster hjulpar gick i trettio centimeter djup sand, höger hjulpar på en blandning av grus och lerjord.

Första varvet lät vi automatiken hantera framfarten. Det är en snäv radie runt sandhögen, farten blev låg. Bilen tuggade sig fram utan att vi blev stående. Odramatiskt.

Varv två utmanar vi systemet. Stannar där sanden är som djupast. Aktiverar diffspärren. I med växel och gasar. Man kan känna hur systemet arbetar med att hitta fästet. På någon sekund börjar bilen rulla och behåller sedan fästet.

Systemet inger förtroende. För den som använder bilen mycket är merkostnaden försvarbar. Hur stor denna merkostnad är beror på bilens fabrikat, olika tillverkare tar olika mycket. Men det är alltid en bra bit norr om 100 000 kronor.