Alla som kör framhjulsdriven husbil vet att framkomligheten har sina brister. Hala uppförslut, vĂ„tt grĂ€s och sand kan hejda framfarten. Antispinnsystemen Ă€r sĂ€llan till hjĂ€lp, sĂ€rskilt med start frĂ„n noll â det krĂ€vs viss fart för att fĂ„ effekt.
MÄnga som vill sÀkerstÀlla framkomligheten köper bakhjulsdrivna husbilar, pÄ Iveco eller Mercedes. Tyngden över drivhjulen gör att de fÀster och tar sig fram pÄ de flesta underlag. Men husbilar pÄ Iveco och Mercedes Àr dyra och inte sÀllan stora.
Kompakt husbil med bakhjulsdrift och rimlig prislapp vÀxer inte pÄ trÀn. Okej, en camper pÄ fyrhjulsdriven pickup Àr ett kompetent alternativ, men bodelen Àr aldrig lika rymlig som husbilens. HÀr kommer franska företaget Dangel in i bilden.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Dangel Àr ett franskt familjeÀgt företag som sedan 1980-talet specialiserat sig pÄ att konvertera lÀtta transportbilar frÄn tvÄ- till fyrhjulsdrift i samarbete med biltillverkarna och med bibehÄllna garantier!
Kunderna Àr brandkÄrer, postverk, budfirmor, militÀr med flera som mÄste ta sig fram Àven om vÀgen Àr hal, vÄt eller lerig.
PÄ senare Är levererar de allt mer till husbilsbranschen, frÀmst inredda skÄpbilar, men de kan lika gÀrna bygga fyrhjulsdrift pÄ ett camperchassi frÄn Fiat.
Systemet arbetar med en viskokoppling som automatiskt börjar driva pÄ bakhjulen nÀr framhjulen börjar spinna. NÀr framhjulen Äter fÄr fÀste ÄtergÄr bilen till tvÄhjulsdrift.
DiffspÀrr pÄ bakaxeln Àr möjlig, antingen med 30 procents spÀrr eller 100. Den kopplas in manuellt vid stillastÄende.
MarkfrigÄngen ökar med tre centimeter, men Dangel kan höja bilen med tjugo centimeter för extra god framkomlighet i exempelvis djup snö, men ge dig inte ut i terrÀngen, det Àr ingen offroadhistoria utan ett allroad-system som sÀkerstÀller framfarten pÄ vÀgar av olika typer.
Det finns en del kriterier som chassiet ska uppfylla för att konverteras. Systemet finns bara manuellt vÀxlade bilar. Man kan inte kombinera fyrhjulsdriften med luftfjÀdring.
Viktigt att tÀnka pÄ Àr ocksÄ vikten. Systemet vÀger 150 kilo.
Vi körde systemet i en skÄpbil pÄ 5,99 meter. Körupplevelsen pÄ asfalt Àr som vilken Ducato som helst. Bilen Àr lika pigg och smidig som i originalutförande. Logiskt eftersom den pÄ asfalt driver pÄ tvÄ hjul.
Vi testade systemet pÄ ett upplag av sand och grus. Dagen till Àra riktigt blött dÄ det regnat flera dagar i strÀck.
Vi körde vÀnstervarv runt en sandhög. VÀnster hjulpar gick i trettio centimeter djup sand, höger hjulpar pÄ en blandning av grus och lerjord.
Första varvet lÀt vi automatiken hantera framfarten. Det Àr en snÀv radie runt sandhögen, farten blev lÄg. Bilen tuggade sig fram utan att vi blev stÄende. Odramatiskt.
Varv tvÄ utmanar vi systemet. Stannar dÀr sanden Àr som djupast. Aktiverar diffspÀrren. I med vÀxel och gasar. Man kan kÀnna hur systemet arbetar med att hitta fÀstet. PÄ nÄgon sekund börjar bilen rulla och behÄller sedan fÀstet.
Systemet inger förtroende. För den som anvÀnder bilen mycket Àr merkostnaden försvarbar. Hur stor denna merkostnad Àr beror pÄ bilens fabrikat, olika tillverkare tar olika mycket. Men det Àr alltid en bra bit norr om 100 000 kronor.