VĂ€lrustad jubilar.
Sunlight fyller tio Ă„r nĂ€sta Ă„r och firar det med en jubileumsmodell utrustad med en hel del extra lull-lull â utan att priset skenar ivĂ€g. PrisvĂ€rd eller billig Ă€r frĂ„gan?
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
I Capron fabriken i Neustadt â som Ă€gs av Hymer och Dethleffs â bygger man sedan ett decennium instegsbilar för att möta invasionen av billiga Italienska bilar som tog fart vid millenieskiftet.
Receptet för att hĂ„lla priset i schack Ă€r att bygga enkelt i lĂ„nga serier. Materialen Ă€r enkla, byggteknikerna beprövade snarare Ă€n innovativa, möblemangen mer funktionella Ă€n pĂ„kostade och det Ă€r lite T-Fords-tanken bakom strategin: Du kan fĂ„ den i vilken fĂ€rg du vill bara du vĂ€ljer svartâ i Sunlights fall Ă€r det lika med en typ av fanĂ©r och tvĂ„ textilier â ljus eller mörk.
Receptet har gĂ„tt hem. PĂ„ tio Ă„r har 25 000 husbilar lĂ€mnat fabriken under fem olika varumĂ€rken: Sunlight som sĂ€ljs via Dethleffs handlare, Hymers lĂ„gprisfabrikat Carado och svenska Solifers Action. OrangeCamp och GlĂŒcksmobil sĂ€ljs blott pĂ„ den tyska marknaden.
Fanér, utrustningsnivÄ och utvÀndiga dekaler skiljer fabrikaten Ät, allt annat Àr lika. PÄ de flesta marknader gör man ingen skillnad mellan fabrikaten i försÀljningsstatistiken utan redovisar kort och gott Capron.
Tyst fÀrd
Jag kör bilen pĂ„ asfalt och rejĂ€lt gropig grusvĂ€g. Inte ens nĂ€r jag âidiotkörâ i hög fart genom vattenfyllda potthĂ„l lyckas jag skrĂ€mma fram nĂ„got skrammel eller gnek frĂ„n inredningen. Ett gott betyg!
Till skillnad frĂ„n de flesta lĂ„gprisbilar saknar Sunlight invĂ€ndig trappa â en sĂ€ker kĂ€lla till oljud pĂ„ grus eller vĂ„tt underlag. Det bidrar ytterligare till den dĂ€mpade ljudbilden under fĂ€rd.
I den tysta bodelen och de nya, mycket bekvÀma, kaptensstolarna frÄn Fiat Àr fÀrden avslappnad. Sitter jag i en billig husbil? Nej. Det kÀnns inte sÄ.
Motorn pÄ 130 hÀstkrafter rÀcker för att hÀnga med i trafikrytmen upp till motorvÀgstempo. Nu nÀr den fÄtt progressiv styrservo (lÀtt styrning i lÄg fart, stramare i högre) ser jag ingen anledning att vÀlja ett starkare motoralternativ.
PÄ sÀkerhetssidan har man gjort en tankevurpa. Fiat har antisladd och antispinn som standard pÄ sina bilar. Men av nÄgon anledning vÀljer Sunlight aktivt bort antisladdsystemet nÀr de bestÀller sina bilar.  Visst det gÄr att fÄ, men det kostar extra. SjÀlvklart ska det vara standard, sÄ som Fiat tÀnkt.
I övrigt Àr kupén vÀlutrustad med AC, farthÄllare, stereo, backkamera, elhissar, elspeglar, dubbla airbags och ett enklare antispinnsystem.
Okej lastförmÄga
Ombord finns hyggligt med stuvutrymmen. TvÄ garderober, hyllor under sÀngen, nÄgra överskÄp och ett stort oinrett utrymme under lillsoffan. För tvÄ personer rÀcker det gott. Den familj som lockas av bilens fyra sovplatser inser snart att stuvutrymmena Àr för klena för fyra och vÀljer annan bil.
ExtrasÀngen i taket Àr tÀnkt för barnbarnen som följer med ibland eller andra tillfÀlliga nattgÀster som har sitt pick och pack i vÀskor.
En fördel med enklare husbilar Ă€r att de Ă€r lĂ€tta. I grundutförande vĂ€ger T69L in pĂ„ 2 930 kilo i körklart skick. Ăven i sitt extrautrustade jubileumsutförande och med taksĂ€ngen över sittgruppen finns det nog med lastvikt för de som inte packar hejdlöst. Den som vill, och har körkort för det, kan registrera bilen pĂ„ 3 850 kilos totalvikt.
Stora vÀrmaren
Instegsbilar Àr av hÀvd sommarnöjen. Vinterambitionerna Àr lÄga för att hÄlla kostnaderna nere. PÄ Sunlight T 69 L Nordic 10 Years Edition Àr de dock bÀttre Àn vÀntat.
Spillvattentanken Àr isolerad, ett tÀcke till framrutan ligger i bilen och vÀrmaren Àr den större pÄ 6kW med elpatron. Det finns till och med elektrisk golvvÀrme. Med en elstolpe i nÀrheten Àr sportlovet gott och vÀl inom bilens kompetensomrÄde. I synnerhet som det Àr drottningsÀng i sovrummet dÀr man ligger en bit bort frÄn kyliga vÀggar.
Men det saknas luftspalter runt möblerna sÄ kondensen pÄ utsatta platser ska inte rÀknas bort. Kranen till spillvattentanken Àr inte frostskyddad, men har en rejÀl kulventil i mÀssing, inte den enklaste versionen av knivventil i plast som annars Àr förhÀrskande i prisklassen.
Jag tycker
Jag gillar enkla husbilar. Jag har bĂ„de jyckar och barn som tycker om att leka och i enkla husbilar Ă€r det lĂ€tt att acceptera de smĂ„ skavanker som obönhörligen uppstĂ„r. Och Sunlight kĂ€nns precis sĂ„ oöm och tĂ„lig som jag vill ha en husbil. Prislappen Ă€r Ă€ven den âfamiljevĂ€nligâ. Att fönstren Ă€r av husvagnstyp och vattenpumpen drĂ€nkbar accepteras i den hĂ€r prisklassen.
Men! Sovrummet Àr trÄngt sÀrskilt med sÀngen utstrÀckt i full lÀngd. Systerbilen med lÄngbÀddar Àr i det avseende betydligt bÀttre rustad. RejÀla bÀddmÄtt och lÀtt att komma pÄ plats.
Att bilen Àr en av de tystaste husbilarna pÄ marknaden under fÀrd gör inte ont.
För paret som letar en funktionell och vÀlutrustad husbil till rimliga pengar sticker Sunlight Nordic 10 Year Edition ut som en av de mer prisvÀrda pÄ marknaden. Att Capron bilarna Àr omvittnat problemfria ökar attraktionskraften ytterligare.
Fakta
- Modell Sunlight T69L Nordic 10 Years Edition
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Camper
- Motor 2,3MJ 130hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 565 kg
- L x B x H 743 x 233 x 291 centimeter
- InvÀndig höjd 181 centimeter sittgrupp, 210 centimeter i kök, 191 centimeter i sovrum
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 122 liter
- GrÄvattentank 92 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Pris som testad: 525 000 kronor
- Hemsida
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS, AC, antispinn, farthÄllare, elhissar, elspeglar, stereo, backkamera, TV med antenn, markis 4,5 mtr, cykelhÄllare för 4 cyklar, 6kW Truma luftburen vÀrme med elpatron, elektrisk golvvÀrme, isolerad spillvattentank, spis med 3 lÄgor, stor kyl med separat frys, 100% LED belysning, insynsskydd, klÀdsel i halvskinn
Vi gillar
- PrisvÀrd
- VĂ€lutrustad, med bra saker â inga utfyllnadsprylar som ingen vill ha
- Den tysta fÀrden
- VĂ€l hopsatt
- Duschlösningen
- Lyckad sittgrupp
Â
Vi önskar
- Golv utan nivÄskillnader
- Mer plats runt sÀngen
- LÀgre kök Àn nuvarande 94,5 centimeter
- Fönster i bodelsdörren
- Kraftigare chassiförlÀngningar
Â
Vi gillar inte
- Gasolutrymmet i garaget Àr en ryggbrytare
- Att ESP inte Ă€r standard â det Ă€r standard frĂ„n Fiat men Capron vĂ€ljer aktivt bort det och tar sedan extra betalt för det.