Meny

.

Laika Ecovip 709

Lika duglig som tilldragande?

Design Àr viktigt för oss husbilister. Vem vill Àga en ful husbil! Men det som gör oss nöjda med husbilen över tid Àr komfort och funktion. Att Laikas senaste skapelse Ecovip Àr snygg tycker mÄnga, inklusive undertecknad.

Men! Är den lika bra som snygg?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Jag vill börja med att sÀga att namnet pÄ bilen luras en aning. Ecovip Àr Àven namnet pÄ Laikas, för stunden, lÀgsta modellserie av halvintegrerade husbilar som spelar i övre mellanklassen med priser runt 700 000 kronor. NÀr Laika aviserade en helintegrerad Ecovip vÀntade sig alla dÀrför en helintegrerad mellanklassbil.

SÄ blev det inte. Laika har satsat högre. Tekniskt dubbelgolv, möjlighet till vattenburen vÀrme och riktigt god kÀnsla i möbler och beslag. Spillvattentanken Àr inte placerad i dubbelgolvet men Àr isolerad och uppvÀrmd. Tömningen av spillvattentanken Àr normalt en svag punkt pÄ husbilar, men hÀr sitter den i dubbelgolvet och kan svÄrligen frysa. Bodelen byggs utan trÀ och med isolering av slutna celler.

Kort sagt, bilen Àr en premiumprodukt snarare Àn mellanklass.

BekvÀm fÀrd

Bilen stÄr pÄ ett Fiat Maxi camperchassi. För att fÄ en stabil grund har Laika monterat tvÀrgÄende förstÀrkningar och rejÀlt dimensionerade ramförlÀngningar.

PÄ de smÄ vÀgarna utanför VÀsterÄs styr bilen in bra, och trots stundtals dÄlig kvalitet pÄ underlaget Àr fÀrden komfortabel. Jag sitter skönt i bra höjd till ratten. AutomatlÄdan bidrar till komforten. Den relativt djupt nerdragna framrutan ger god koll pÄ bilens placering och en trygg kÀnsla av kontroll.

Motorn Àr Fiats största pÄ tre liter och 177 hÀstar. En hÀrlig kraftkÀlla. AutomatlÄdan tÀmjer motorns karaktÀr en aning genom att vara vÀl ivrig att vÀxla upp. Den som vill spara nÄgra kronor och pÄ köpet fÄ en lÀttare framvagn kan lugnt vÀlja den klenare motorn pÄ 2,3 liters volym och 150 hÀstar.

Under fĂ€rden har jag alla bekvĂ€mligheter – automatisk klimatanlĂ€ggning, farthĂ„llare, backkamera, elhissar, elspeglar och ett centrallĂ„s som Ă€ven reglerar bodelsdörren. Stereon Ă€r inte monterad, men ingĂ„r.

Även sĂ€kerhetskontot Ă€r vĂ€lfyllt – ABS bromsar, dubbla airbags, antisladd, antispinn, hillholder, hill descent control – som tar ner bilen i lĂ„g fart sĂ„ man kan koncentrera sig pĂ„ att styra.

VÀlplanerat vÀrmesystem

Ett av bilens försÀljningsargument hÀr i Norden Àr att den kan bestÀllas med vattenburen vÀrme frÄn Alde. SÄ döm om min förvÄning nÀr testbilen hade luftburen vÀrme. Min förvÄning förbyttes dock till glÀdje nÀr jag synade installationen.

VÀrmaren Àr placerad under vinkelsoffan mitt i bilen, en idealisk placering som gör att vÀrmen kan spridas jÀmnt i hela bodelen. Runt alla möbler Àr det luftspalter som lÄter den varma luften jaga bort kyla och fukt. Utmed sÀngarna löper en sarg som hindrar sÀngklÀderna frÄn att blockera luftflödet. Tackar.

Man har till och med bemödat sig att dra fram vÀrmen till instrumentpanelen. Och inte bara översidan, det finns utblÄs en bit ner pÄ vardera sidan, riktat mot stolarna.

Med ett sĂ„ hĂ€r seriöst luftburet vĂ€rmesystem Ă€r det inga problem att anvĂ€nda bilen Ă„ret om utifall man stĂ„r ut med en högre ljudnivĂ„ och att det drar lite mer gasol – allt jĂ€mfört med ett vattenburet system. I gengĂ€ld reagerar systemet snabbare nĂ€r temperaturen ska justeras.

Ingen 3,5 tonnare

I grundutförande vÀger testbilen 3 080 kilo. LÀgg till det utrustning som markis, större motor, större brÀnsletank och lastvikten krymper snabbt.

Man bör inte köpa bilen med 3,5 tons totalvikt. Som minst ska den vÀgas upp till 3 650 kilo. Rekommendationen blir att köpa den pÄ maxichassi med den totalvikt testbilen har, 4 400 kilo.

Jag tycker

Ecovip lockar med fin kÀnsla bakom ratten, en ombonad bodel och kompetens att vara ett bekvÀmt nöje Äret runt.

Jag anar att den kommer kannibalisera en del pÄ sitt dyrare syskon Laika Kreos 7000, den har visserligen ett riktigt dubbelgolv och stÄr pÄ AL-KO chassi, men Àr det vÀrt 150 000 kronor extra? Jag tvekar.

För den som söker en bekvÀm, ombonad, vÀlplanerad husbil med stor sittgrupp Àr Ecovip 709 ett av de bÀttre alternativen söder om en miljon kronor.

Och ja, bilen Àr lika bra som den Àr snygg.

Fakta

Vi gillar

  • VĂ€rmesystemet
  • Sittgruppen
  • Köket
  • Trivseln ombord
  • Modern byggteknik
  • Rymliga överskĂ„p
  • Det finns en hall

 

Vi önskar

  • Tröskelfritt gasolutrymme
  • Extra steg till förarplatsen – 45 centimeter Ă€r för mycket att ta i ett steg
  • Att plasten som fyller ut mellan Fiats originalpanel och framrutan kĂ€ndes mindre plastig
  •  

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS, antisladdsystem, antispinnsystem, hillholder, hill descent control, klimatanlÀggning, farthÄllare, elhissar, elspeglar, centrallÄs alla dörrar, backkamera, DVD, TV, 6kw luftburen vÀrme med elpatron, kyl med separat frys, myggnÀt bodelsdörr, 100% LED belysning

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift