För göra livet enkelt för sig och sina kunder har McLouisâ importör â Autohallen Husbilar âvalt att ha i princip hela tillvalslistan som standard. ĂndĂ„ hĂ„ller sig denna lĂ„ngbĂ€ddare vĂ€l under 600 000 kronor. Vad Ă€r haken?
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Dagen efter att MÀlardalen drÀnkts av en av Ärhundradets vÀrsta regnskurar Àr luften sÄ hög som den bara kan vara pÄ hösten. I horisonten Àr ett nytt regnvÀder pÄ ingÄende. Jag skyndar mig att ta bilder medan ljuset hÄller i sig. Objektet heter McLouis Mc2-73G och har aldrig farit genom sÄ hÀr frisk och frÀsch luft, född som hon Àr under Toscanas stekande sol.
Mc2 Àr den billigaste modellserien i McLouis program. En inropare som ska locka nya kunder till fabrikatet.
Det lÄga priset till trots Àr hon modernt byggd med plastreglar istÀllet för trÀ och isolering med slutna celler istÀllet för frigolit. Inför sÀsongen 2015 Àr byggsystemet uppgraderat med ett trÀfritt golv.
TrÀfritt ett viktigt argument. Det finns gott om instegsbilar, men fÄ byggda helt utan trÀ i vÀggar, tak och golv. Byggtekniskt tillhör McLouis Mc2-73G den övre mellanklassen.
Förhöjd totalvikt rekommenderas
Intet saknas nÀr det kommer till sÀkerhet och komfort. Ovanligt för en instegsbil dÀr man brukar dra Ät svÄngremmen till sista hÄlet.
Motorn pÄ 130 hÀstkrafter 2,3 liters slagvolym och 320Nm i vridmoment rÀcker till för att hÀnga med hetsen pÄ motorvÀgen.
En glad nyhet sedan Fiat lyfte sin Ducato Àr att progressiv styrservo hittat ner till denna motor, tidigare endast förbehÄllen 3,0 liters rovan. Det gör det enklare att manövrera i trÄng trafikmiljö. LÄdan Àr manuell och sexvÀxlad.
De nya kaptenstolarna som Fiat frÄn modellÄr 2015 begÄvat sina camperchassin med Àr betydligt bekvÀmare Àn föregÄngarna, om Àn i högsta laget.
Fiats 3,5 tons chassi Àr mjukt satt och komfortabelt Àven utan maximal last i bodel och garage. Testet gick pÄ asfalt och grusunderlag, bÄda underlagen bemÀstrades utan knot.
Det gÄr att för nÄgra extra tusenlappar fÄ en förhöjd totalvikt pÄ 3 650 kilo. Bra val om nÄgon frÄgar mig. Bilen Àr som sagt mycket vÀlutrustad och varenda pinal vÀger, vill man kunna lasta mer Àn det allra nödvÀndigaste rÀcker inte en totalvikt pÄ 3 500 kilo lÄngt.
Vintertid dÄ?
Vid en elstolpe Àr förutsÀttningarna goda att trivas ombord. VÀrmaren Àr pÄ 6kw och försedd med elpatron. Golvet vÀrms med el liksom den isolerade spillvattentanken. InvÀndigt isolertÀcke för framrutan gör lite nytta, det Àr vÄr erfarenhet. Investera i ett utvÀndigt tÀcke som tÀcker hela kupén istÀllet.
TvÄ svaga punkter:
- 1: Tömningen till spillvattentanken Àr oskyddad och kommer att frysa. Den ska hÄllas öppen med en balja under.
- 2: VÀrmaren finns bak i bilen och fördelar INTE vÀrmen jÀmnt i hela bodelen.
Jag tycker
579 000 riksdaler för en bil med fyra sovplatser, delat badrum, garage, vĂ€rmegolv, 6kw vĂ€rmare med elpatron, 130 watts solpanel, markis, teve, DVD, cykelstĂ€ll, isolerad uppvĂ€rmd spillvattentank, backkamera, antisladd, antispinn, hill descent control, hillholder, elhissar, elspeglar, farthĂ„llare och en bodel byggd med plastreglar och isolering med slutna celler â det Ă€r onekligen mycket bil för pengarna.
Och nÄgon hake hittar vi inte i bilen.
Men vi Àr kritiskt instÀllda till gasolutrymmet, avsaknaden av fönster pÄ höger sida och det faktum att man sitter pÄ olika höjd kring bordet i soffa och framstolar.
Att bilen sover fyra gör inte att den Ă€r lĂ€mplig som familjebil. Stuvutrymmen rĂ€cker inte till. Ăr man tvĂ„ rĂ€cker de gott och vĂ€l. Se taksĂ€ngen som extrabĂ€dd de fĂ„ gĂ„nger ni har nattgĂ€ster. Eller anvĂ€nder bilen som gĂ€ststuga hemmavid.
Den som letar en ny husbil i lĂ€gre prisklass, kanske som alternativ till en begagnad, har i McLouis Mc2-73G en kandidat som inte skĂ€ms för sig. Â
Fakta
- Modell McLouis Mc2-73G
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat Camper
- Motor 2,3MJ 130hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad halvautomat
- Totalvikt 3 500 kg / 3 650 kg
- Max last 462 kg / 612 kg
- L x B x H 738 x 235 x 285 centimeter
- InvÀndig höjd sittgrupp/kök/sovrum 196 centimeter/ 214 centimeter /195 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter (tillval)
- Vattentank 110 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Pris som testad: 579 000 kronor
- Vi lÄnade bilen av Autohallen Husbilar i KungsÀngen
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS, antisladdsystem, antispinnsystem, hillholder, hill descent control, AC, farthÄllare, elhissar, elspeglar, centrallÄs, backkamera, DVD, TV, solpanel 130W, elektrisk golvvÀrme, isolermatta framruta, 6kw luftburen vÀrme med elpatron, kyl med separat frys, myggnÀt bodelsdörr, 100% LED belysning
Vi gillar
- UtrustningsnivÄn
- Prislappen
- Modernt bodelsbygge
- Sovrummet
- Garaget â stort, öppnar frĂ„n bĂ„da sidor
- VĂ€l hopskruvad
Â
Vi önskar
- Att alla i sittgruppen satt pÄ samma nivÄ
- LĂ€slampor i sittgruppen
- Fönster i dörr eller ovan lillsoffan
- Att de stora skÄpen i köket inreddes med hyllor eller trÄdkorgar, som det Àr nu Àr de hopplösa att hÄlla ordning i.
Â
Vi gillar inte
- Gasolutrymmet â lĂ„gt placerat, trĂ„ngt, trist tröskel, lövtunn plast och tunga flaskor Ă€r en usel kombination
- Â