Meny

.

Laika Kosmo F510

Rutinen slÄr igenom

Det Àr inte första gÄngen Laika bygger en husbil anpassad för barnfamiljer. Deras rutin och kunskap Àr tydlig nÀr man synar Kosmo F510. Kort sagt Àr man bekant med behoven och tillgodoser dem, utan att krÄngla till det. Extra glÀdjande Àr att man valt att satsa en del pÄ dold kvalitet.

Text och foto Stefan Janeld

Italien Àr alkovbilens förlovade land. Ingen annanstans har det genom decennierna sÄlts mer familjehusbilar. Italien Àr nÀmligen inget husvagnsland, har aldrig varit. NÀr det sÄldes 14 000 husbilar per Är i landet rÀknades husvagnsförsÀljningen i hundratal. NÀr barnfamiljer söker campingfordon letar de billig husbil. SÄ Àr det bara.

SjÀlvklart har Àven Laika byggt husbilar Ät hemlandets barnfamiljer. Dock Ät de lite mer vÀlbÀrgade, Laika Àr trots allt inget lÄgprisfabrikat. NÄgot som understryks av det faktum att man i mÄnga Är var en av fÄ tillverkare som byggde helintegrerade husbilar med vÄningssÀng bak.

NÀr Italienska marknaden kraschade för snart tio Är sedan styrdes produktionen hos Laika mer Ät export. Familjehusbilar hade ingen större marknad i övriga Europa, sÀrskilt hÀr i Sverige. Man renodlade dÀrför produktionen mot premiumhusbilar för resande par. En lyckad strategi, Laika har sÄlt allt bÀttre pÄ de flesta marknader.

Nu nÀr Europas, och Sveriges, barnfamiljer börjar omfamna husbilslivet ser Laika en möjlighet att dra nytta av sitt arv och Äter börja bygga familjehusbilar.

HĂ€r kommer dagens testbil in i bilden. Det Ă€r den första av tvĂ„ modeller. Syskonet heter Kosmo F261 och har tvĂ€rstĂ€lld vĂ„ningssĂ€ng bak. Ännu inte byggd men kan bestĂ€llas för leverans under sommaren.

Tydligt premiumarv

Planlösningen Àr allt annat Àn nyskapande. Snarare konservativ med en dubbelsÀng i var Ànde, fyrsittsdinette och ett kompakt kök mitt emot badrummet.

Kan lÄta trÄkigt. Varför lansera en ny husbilsmodell som Àr identisk med alla man sett tidigare?

Men lugn, utförandet gör att denna husbil skiljer sig frÄn mÀngden pÄ ett positivt sÀtt.

Beslag, gÄngjÀrn och överskÄp Àr rejÀla och hÀmtade direkt frÄn Laikas premiumbilar. Snickeriernas finish Àr utsökt och textilierna ser outslitliga ut. I överskÄpen hittar vi luftspalter och hyllplan, till och med en innervÀgg som ser till att luftflödet inte störs av det man packat in.

Ramfönster istÀllet för de simpla utanpÄliggande vi Àr vana vid hos alkovbilar.

Man har till och med valt kjolar i aluminium, det ser vi normalt bara pÄ premiumhusbilar.

FörvÄnansvÀrt vÀlutrustad förarhytt

PÄ de ringlande och stundtals mycket branta backarna i bergen norr om Siena kör jag med lÀtthet husbilen bÄde uppför och nedför. Faktiskt Àr jag mer orolig nÀr det bÀr av nerför, jag har tidigare varit med om att bromsarna pÄ en stor helintegrerad husbil mattades betÀnkligt pÄ en av de lÀngre backarna. Men den var automatvÀxlad. Dagens testbil har manuell lÄda. DÄ jag kör samma vÀg med denna kan jag dÀrför motorbromsa effektivare och framfarten kÀnns mycket sÀker. De 150 hÀstarna tar mig med lÀtthet upp för samma backe.

PÄ landsvÀg Àr det en behaglig fÀrd. VÀgen mellan Siena och Florens Àr inte jÀttebred. Men utan rÀdsla kör jag om en och annan lastbil. I vissa husbilar kan man dÄ kÀnna att det rycker i bilen, som vid sidvind, men inte i Kosmo F510. Huruvida den Àr sidvindskÀnslig kan jag inte avgöra, det var vindstilla under testet. Men mina omkörningar indikerar att den inte Àr det.

NÀr underlaget blir dÄligt, pÄ vissa hÄll Àr asfalten mycket illa medgÄngen, blir det en del resonansljud inne i bilen. Men inredningen tiger helt still.

DÄ bilen har en fyrsittsdinette har man avstÄtt snurrbara framstolar. Det gör att jag sitter lÀgre och dÀrmed bekvÀmare Àn normalt i husbilar byggda pÄ Fiat.

Bilen har all förvĂ€ntad sĂ€kerhetsutrustning – ABS bromsar, ESP, antispinn, start i backe hjĂ€lp och ”Hill decent control” som hĂ„ller konstant lĂ„g fart i brant utförslut och lĂ„ter föraren koncentrera sig pĂ„ att styra.

Det jag inte hade förvÀntat mig var att den skulle varna om jag kom för nÀra mittlinjen utan att aktivera blinkers, eller att den skulle ha parkeringsvarnare bÄde fram och bak. Det Àr faktiskt första husbilen jag testar som har filvarningssystemet.

Gott om stuvutrymme

Ska man husera en barnfamilj under en semester krÀvs att man kan packa in en hel del i husbilen. Laika nÄr nÀstan Ànda fram i detta avseende.

HĂ€r finns ett stort garage, anpassat för cyklar. ÖverskĂ„pen Ă€r voluminösa och man kan utnyttja hela volymen tack vare hyllplanen.

Genom att vÀlja ett lite mindre kylskÄp har man fÄtt plats med ett linneskÄp. Det finns en garderob att hÀnga in ytterklÀder i. Under ena soffan ett stort stuvutrymme.

Utrymmena rimmar vÀl med lastvikten om 570 kg.

Det gÄr att köpa bilen med förhöjd totalvikt, 3 850 kg, dÄ fÄr man lasta 920 kg. Det Àr ju bra. Men jag har svÄrt att se var man ska stoppa in allt. Risken Àr att man lastar för tungt i garaget och förstör bilens vÀgegenskaper.

Och vintertid?

PÄ bilar som kommer till Sverige Àr spillvattentanken, inklusive tömningskranen, vinterisolerad. Det senare tillhör inte vanligheterna!

En del av golvet Àr uppvÀrmt via 230 volt.

Den luftburna vĂ€rmaren har placerats relativt lĂ„ngt bak i bilen och luftslangen upp till alkoven Ă€r i lĂ€ngsta laget. Å andra sidan stiger varm luft, sĂ„ till alkoven behövs inte sĂ„ mycket för att det ska fungera. I övrigt Ă€r det fĂ„ utblĂ„s, vilket gör att chansen Ă€r stor att varje utblĂ„s skickar ut varm luft i god fart.

Vid elstolpe och med ett vintertÀcke över hytten klarar man sig bra pÄ ett sportlov. Och kjolarna i aluminium kommer inte spricka, sÄ som de i plast gör.

Jag bedömer bilen som en duglig tresÀsongersbil. Förutsatt att man köper utvÀndigt tÀcke till förarhytten.

Jag tycker

Först var jag inte sÀrskilt entusiastisk över bilen. Mitt första intryck var att det var en snabbt framtagen dussinprodukt. Men ack sÄ fel jag hade. Under testet vÀxte bilen till ett av de starkare korten pÄ alkovmarknaden. En pÄkostad husbil utan komplicerande lösningar med rimlig prislapp.

Visst, det Àr en simpel drÀnkbar impellerpump, skÄp i köket istÀllet för mer praktiska lÄdor och passagen till hytten Àr vÀldigt smal. Men ingen husbil Àr perfekt och dessa fadÀser uppvÀgs med rÄge av allt positivt ombord.

Svenska barnfamiljer har fÄtt nÄgot nytt att drömma om.

Jag gillar

  1. Sittgruppen
  2. Stort kök
  3. Mycket stuvutrymme
  4. Bred bodelsdörr, 70 cm
  5. Ramfönster
  6. TrÀfri bodelskonstruktion
  7. Hyllor i överskÄpen
  8. Aluminiumkjolar
  9. Gasolutrymmet
  10. Även tömningskranen till spillvattentanken Ă€r isolerad

Jag önskar

  1. Bredare passage till förarhytten
  2. LÄdor i köket
  3. Tryckvattenpump
  4. Isolerad vÀrmarslang till alkoven

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antispinn, ESP, filvarningssystem, parkeringssensorer fram och bak, AC motor, farthÄllare, elspeglar, centrallÄs inkl bodel, kylskÄp med frysfack, 3 lÄgors gasolspis, mörklÀggningsdraperi, Truma 6 kW luftburen vÀrme med elpatron, förberedd för TV, partiell golvvÀrme 230 volt, vinterisolerad spillvattentank inklusive tömningskran.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift