Bra har blivit bÀttre
Det Àr nu fem Är sedan jag testade Laikas exklusivaste halvintegrerade husbil, Kreos 5009, under strÀnga vinterförhÄllanden. Den klarade sig bra, till och med mycket bra. Men vi slog ner pÄ ett och annat, eller om ni sÄ vill, det fanns utrymme för förbÀttringar. Nu nÀr generation tvÄ av modellen stÄr i saluhallarna Àr vi nyfikna pÄ om Laika hörsammat vÄr kritik.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Marknaden för halvintegrerade miljonbilar Ă€r inte stor om man ser till Europa. Men hĂ€r i Sverige, med vĂ„ra bistra vintrar, har de en hygglig marknadsandel. Aktörerna Ă€r Kabe, Nordic, Hymer, Carthago â och Laika. Alla vinterdugliga, alla vĂ€lutrustade, alla lyxiga â alla fiskar dessutom i samma vatten nĂ€r det gĂ€ller teknik, utrustning, material och sĂ„ vidare. Det som skiljer ligger i detaljlösningar och design. Och det Ă€r det senare som Ă€r Laikas trumfkort. FĂ„ husbilar har en lika vĂ€ldesignad inredning.
Milslukare
Ett plus i vĂ„rt förra test var att bilen var stabil pĂ„ vĂ€gen â hal vintervĂ€g. Intrycket kvarstĂ„r. Kreos 5009 har en tyngd i sitt vĂ€gupptrĂ€dande som inger förtroende. Man kan Ă„ka relativt rappt Ă€ven pĂ„ snirkliga smĂ„vĂ€gar med dĂ„ligt underhĂ„llen asfalt utan att reptilhjĂ€rnan sĂ€ger ifrĂ„n.
Laika Kreos 5009 Àr byggd pÄ ett AL-KO:s chassi, vilket Àr liktydigt med högre komfort och bÀttre vÀgupptrÀdande Àn Fiats Camperchassi. Testbilen Àr dessutom utrustad med AL-KO:s ALC-stötdÀmpare pÄ bakaxeln. En automatiskt nivÄreglerande dÀmpare som i tester visat sig ge en ansenlig komfortökning och Àven bÀttre vÀgegenskaper. NÀr jag begynte vÄrt test visste jag inte att det satt ALC pÄ bilen. Men jag noterade de mycket goda vÀgegenskaperna och vid första stoppet stack jag in huvudet under bilen för att ta en titt.
Motorn Àr den utgÄende 3,0L motorn pÄ 177 raska kusar, en riktigt fin maskin som passar bilen som hand i handsken. Kommer inom kort att ersÀttas av en 2,3L motor med samma antal hÀstkrafter och identiskt vridmoment.
LÄdan Àr Fiats sexvÀxlade halvautomat. Kombinationen bra vÀghÄllning, stark motor och automatlÄda gör fÀrden avlsappnad och trivsam. Bilen Àr en milslukare av rang.
Den klarar sig bra med den svagare motorn pÄ 150 hÀstar, men som begagnad kommer testbilens starkare motor vara eftertraktad och dÀrför Àr den pÄ sikt ett smartare val.
LjudnivÄn Àr lÄg, bÄde frÄn utvÀndiga ljudkÀllor som vind som vÀg och frÄn möblerna ombord. Motorn gör sig pÄmind under gaspÄdrag men Àr inte störande.
UtrustningsnivÄn i kupén Àr hög, komplett faktiskt. BÄde pÄ sÀkerhetssidan och komfortsidan. Om nÄgon ruta i tillvalslistan inte kryssats i Àr jag inte man att lista ut vilken.
Ingen 3,5 tons modell
Kvalitet och vikt gÄr hand i hand. LikasÄ gör premium och hög utrustningsnivÄ. Att försöka klÀmma in Kreos 5009 under 3,5 ton Àr vansinne och förfelar hela bilens syfte. Det finns en 3,5 tons modell i prislistan, men den Àr inte att rekommendera.
Testbilen Ă€r registrerad pĂ„ 4,5 ton och har dĂ„ nĂ€stan ett ton i lastvikt. Ăven om den rikliga utrustningsnivĂ„n kĂ€kar upp en del Ă€r det knappast nĂ„got större risk för överlast.
Utrymmen att lasta i finns det gott om. I garaget, i dubbelgolvet och Àven inne i bodelen.
Vi Àr glada att se att garderobsutrymmet vuxit jÀmfört med tidigare modell och blivit enklare att nÄ. Garderoberna Àr placerade under sÀngarnas fotÀndor och tidigare öppnades de tvÀrs sÀngen sÄ att man förstörde bÀddningen, men nu klarar sig bÀddningen eftersom luckan öppnas i sÀngens riktning. (Se bild)
Garaget tÄl hela 250 kilo, inte marknadsledande men mer Àn de flesta.
Larmade lastluckor, trevlig finess â om man glömt stĂ€nga eller om obehöriga öppnar.
En udda detalj Àr uttag för teve i garaget. Inte sÄ dumt faktiskt, jag fick genast idéer om att montera en stor teve i garaget för att bjuda in husbilsgrannarna att kolla OS.
Byggd för vinter
NÀr förra generationen av testbilen lanserades var det den husbil under Ätta meters lÀngd med flest meter konvektorer ombord. Man hade tagit hjÀlp av Alde för att fÄ ett riktigt bra vÀrmesystem. Och vi var nöjda efter vÄrt vintertest.
Men vi hade nÄgra förslag pÄ förbÀttringar. Den vÀsentligaste var att sÀngklÀderna lÀtt blockerade vÀrmen frÄn konvektorerna. Varför inte placera en sarg utmed sÀngarna, föreslog vi. Det Àr nu gjort.
ĂverhĂ€nget Ă€r ovanligt kort, det gör att de drivande framhjulen kommer ha god markkontakt Ă€ven i uppförslut, det gynnar framkomligheten vintertid. Det har flera konkurrenter, halv- sĂ„vĂ€l som helintegrerade, svĂ„rt att matcha.
Alla tankar, kranar och reglage Àr placerade i det uppvÀrmda dubbelgolvet. Kjolarna i aluminium tÄl vilken kyla som helst.
Jag tycker
Modellen Àr förfinad, förnyad och förbÀttrad med relativt smÄ medel. Det sammantagna resultatet Àr en av de bÀsta och trivsammaste halvintegrerade bilarna pÄ marknaden.
För mig Àr det den ombonade kÀnslan och höga trivselfaktorn som gör att jag förbannar min tunna plÄnbok.
Nu ÄterstÄr att fÄ till ett bÀttre gasolutrymme. En viktig detalj pÄ en vinterhusbil eftersom det Àr det serviceutrymme man Àr i oftast vintertid.
För den som letar komfort, kompetens och kvalitet och föredrar halvintegrerat framför helintegrerat Àr Kreos 5009 ett alternativ vÀrt att ta en titt pÄ.
Fakta
- Modell Laika Kreos 5009
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat+AL-KO
- Motor 3,0MJ 177 hk
- Vridmoment 400 Nm
- VÀxellÄda Automat sexvÀxlad
- Totalvikt 4 500 kg
- Max last 967 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 769 x 230 x 299 centimeter
- BrÀnsletank 120 liter
- Vattentank 140 liter
- GrÄvattentank 140 liter
- Toatank 17 liter
- Pris som testad: 1 038 000:-
- www.laika.it
- Vi lĂ„nade bilen av K. Ăhman Maskin
Utrustning testbil
ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhissar, KlimatanlÀggning motor, backkamera, Alde vÀrme med golvvÀrme, kyl med separat frys, spis med tre gasolbrÀnnare, ugn, centrallÄs inkl bodel, markis
Vi gillar
- Sittgruppen
- Köket
- VĂ€gegenskaperna
- Vinterdugligheten
- KvalitetskÀnslan
- Trivselfaktorn
- Att taksÀngen inte blockerar dörren
Â
Vi önskar
- BĂ€ttre gasolutrymme
- LĂ€gre steg in i bodelen
- Bredare bodelsdörr â övriga mĂ€rken i Hymer gruppen anvĂ€nder bred dörr.
- RejÀlare dörr till duschen
- Â
FörbÀttringar mot föregÄende version
- – TrĂ€fri bodelskonstruktion
- – Större dieseltank, 120 liter (fortfarande 60 liter pĂ„ 3,5 tons-versionen)
- – Köket Ă€r bĂ€ttre inrett och med fler praktiska detaljer
- – Ăppningen av garderoberna i sĂ€ngarnas fotĂ€ndor förstör inte bĂ€ddningen lika mycket.
- – Konvektorerna i sovrummet sitter bakom en sarg som hindrar sĂ€ngklĂ€derna frĂ„n att blockera varmluften.
