Ska engelsk offensiv lyckas?
Trots en Ärsproduktion pÄ 14 000 husbilar/vagnar Àr Swift ett relativt okÀnt namn i Sverige. Det gÀller föralldel alla husbilar och husvagnar frÄn andra sidan kanalen. Nu ska det bli en annan ordning pÄ torpet. Swift siktar in sig pÄ Skandinavien och har lejt ett antal ÄterförsÀljare. Vi har synat Swift Toscane 744 EB i sömmarna och frÄgar: Kommer Swift att lyckas?
Â
Text och foto: Tore Afdal
ĂversĂ€ttning: Björn Genberg
Â
I mer Àn 50 Är har husvagnar varit fabrikens stapelvara, men husbilarna ökar stadigt. Första husbilen sÄg dagens ljus 1986, sÄ erfarenhet finns.
Inför satsningen pÄ export lanserades en ny serie anpassad till kontinentens standard. Serien heter Toscane och bestÄr av tre modeller:
- 640 HB Àr endast 2,26 meter bred och har en unik planlösning; större delen av bakre vÀggen kan öppnas för att komma nÀrmare naturen med tak över huvudet. Bilen har fyra sovplatser med taksÀngen och sittgruppen bak bÀddad.
- 774 QB har en pÄ tvÀren fritt stÄende dubbelsÀng.
- 774 EB Àr den bil i Toscane-serien som Àr mest lik de planlösningar vi Àr vana vid. Badrum lÀngs akterut, tvÄ enkelsÀngar, kök och sittgrupp. Bilen Àr som namnet antyder 7,74 meter lÄng och kan husera fyra, men passar bÀst för tvÄ personer.
Garantier
Swift har en del egenskaper och garantier man Àr stolt över:
- tio Ärs fuktgaranti
- bakstammen Àr helgjuten
- extra kraftig bodelsdörr.
- 100 W solcell
- backkamera
- formsydda mattor.
- Som en av fÄ producenter i Europa har de genomfört en krocktest av en husbil. Vi har försökt att fÄ ta del av resultatet, dock utan framgÄng.
- Â
Men vi vet att sittgruppen har fÄtt förstÀrkt stÄlram, att bodelen Àr bÀttre ansluten till chassiet och att Swift rekommenderar att bordet flyttas undan under fÀrd. Ett plus i kanten för att alla modeller har gas- och narkoslarm installerade.
Fiats originalchassi Àr ersatt av ett lÄgbyggt förzinkat AL-KO chassi med individuell hjulupphÀngning. Bredden Àr 2,38 meter, vilket Àr sex centimeter bredare Àn de flesta konkurrenter. Vi noterar ocksÄ att markisen Àr integrerad i karossen pÄ ett elegant sÀtt.
PÄ vÀgen
Ăr den 2,38 centimeter breda bilen stor pĂ„ vĂ€gen? Jag upplevde inte det. Efter att ha kört kors och tvĂ€rs i norska Senja pĂ„ smala vĂ€gar, tĂ€nkte jag inte en enda gĂ„ng pĂ„ att bilen var sĂ„ bred som den Ă€r. Den kombinerade backkameran och backspegeln Ă€r ett stort plus.. Vid backmanövern byter systemet automatiskt om till backkamera. Det Ă€r inget system specifikt för Swift, det kan i princip monteras pĂ„ alla fabrikat.
Bilen Àr lÀttkörd och lÀtt att hantera pÄ vÀgen. Sittandes lÄngt bak eller vÀl tillbakalutad Àr sidostolpen i vÀgen för vÀnstra backspegeln.
AxelavstÄndet pÄ 4,5 meter gör bilen stabil pÄ vÀgen men ger samtidigt en stor svÀngradie.
Det fanns ett visst vindbrus som jag aldrig upptÀckte kÀllan till. Det kan ha varit de utanpÄliggande fönstren eller en av takluckorna. I övrigt var ljudnivÄn varken pÄtrÀngande eller mÀrkvÀrdigt lÄg.
Teknik
RÀdd för att engelsmÀnnen anvÀnder sig av mÄnga okÀnda lösningar? Lugn, det mesta ombord Àr bekant.
Bodelskonstruktionen i glasfiberarmerad plast bestÄr i stort av fem delar. Den helgjutna bakstammen, vÀggarna, taket och den helgjutna fronten. DÀrutöver Àr golvet undertill skyddat mot stensprut och fukt genom en skiva glasfiberarmerad plast.
Fogarna har tio Ă„rs garanti mot fukt. Bodelskonstruktionen Ă€r helt trĂ€fri, vilket Ă€r en stor fördel om man skulle fĂ„ lĂ€ckage. Mitt intryck Ă€r att den solida konstruktionen ligger över genomsnittet i kvalitet. Markisen Ă€r elegant integrerad i karossen.  Â
OjÀmn vÀrme
Vi upprepar med en dĂ„res envishet i vĂ„ra tester att den bĂ€sta lösningen Ă€r att placera vĂ€rmepannan sĂ„ lĂ„ngt fram som möjligt av tvĂ„ skĂ€l: Â
- dÀr Àr det kallast i husbilen.
- de flesta vill ha det svalt i sovrummet. PÄ Toscanes alla modeller Àr dessvÀrre pannan placerad bak i bilen under en av sÀngarna.
- Â
Jag vaknade mitt i natten av tropisk vÀrme, trots att Truman var instÀlld pÄ sval temperatur. Det visade sig att ett av rören som skulle leda vÀrmen till sittgruppen, dÀr termostaten sitter, hade hoppat av. SÄdant kan hÀnda, Àven pÄ nya bilar. Resultatet var hur som helat att jag fick all vÀrme rÀtt upp i sÀngen. Det skall pÄpekas att det finns en ytterligare orsak till att all vÀrme hamnade i min koj: bilen har för fÄ vÀrmeutblÄs. I förarhytten finns inget, i sittgruppen finns tvÄ och köket har ett. DÀrtill har sovrummet och badrummet ett vardera. Fem utblÄs Àr för lite, det gör att vÀrmen blir ojÀmn och ljudet blir högre.
Â
Vinter? Njae
Ăven om bilen har isolerade och uppvĂ€rmda tankar Ă€r den inget för kalla vintrar. Tömningskranen till grĂ„vattnet Ă€r inte frostfritt placerad och jag misstĂ€nker att den utvĂ€ndiga ledningen frĂ„n fĂ€rskvattentanken till pumpen kommer att frysa vid lĂ„ngvarig kyla. Samtliga utslĂ€pp för varmluften Ă€r, sannolikt av tillverkningstekniska skĂ€l, monterade pĂ„ vĂ€nster sida av bilen. För optimal vĂ€rmespridning rekommenderas att ha utblĂ„s pĂ„ bĂ€gge sidor.
Bilen klarar sig gott under höst och vÄr med ett par köldgrader under nÀtterna, men att anvÀnda husbilen under vintern kommer knappast att fungera optimalt.
En viktig detalj att notera Àr att Toscanes modeller för 2016 saknar frostvakt till vÀrmarens varmvattenberedare. Det finns endast en manuell avtappningskran. Det kan bli dyrbart att tömma vattensystemet alltför sent pÄ hösten. Att montera en frostvakt rekommenderas.
Stuvutrymme
Det Àr gott om stuvutrymme i bilen, inte minst i sovrummet. Problem uppstÄr först nÀr  fyra stolar, bord och grill ska ta plats. Den enda stol jag hade med mig fick ligga i sÀngen under fÀrden.
Ingalunda ett problem blott för Swift, utan ett vanligt aber för bilar med badrummet lÀngst bak. Vissa fabrikat skapar stuvutrymme under eller vid sidan av badrummet. Eller sÄ höjer man bodelsgolvet i sovrummet och fÄr pÄ sÄ vis rymligare stuvutrymmen under sÀngarna.
Men det Àr som sagt inte gjort pÄ testbilen.
Allt som Àr större Àn 58,4 x 28,5 centimeter mÄste placeras inne i bilen. MÄtten anger storleken pÄ öppningen till utrymmet under ena sÀngen.
Klen lastvikt
Det finns smÄdetaljer i bilen som bör rÀttas till.
- Lösa ledningar i köksskÄpet
- Oskyddade jordledningar under karossen.
- LÀslamporna Àr av outgrundlig anledning placerade i fotÀndan av sÀngarna.
- Behövs all utrustning? Jag tÀnker speciellt pÄ mikron och kokplattan som krÀver 230 V, nÄgot som för övrigt Àven golvvÀrmen krÀver.
- Den digra utrustningen gÄr ut över lastvikten. Bilen ligger farligt nÀra grÀnsen pÄ 3,5 ton med tjÀnstevikten pÄ 3 195 kilo. Ingen kan köra lagligt med fyra personer, fulla tankar och semesterbagage.
- Â
Det gÄr att fÄ bilen med 3 700 kilos totalvikt, rekommenderas.
Vi tycker
Lastvikten gör bilen till en strikt tvÄpersonerbil. Vilket den ocksÄ Àr tÀnkt att vara.
Priset indikerar en halvintegrerad bil i mellanklassen. I mÄngt och mycket uppfyller modellen kraven man stÀller pÄ en sÄdan.
Men en husbil anno 2016 skall ha ramfönster och inte simpla utanpÄliggande husvagnsfönster.
MÄnga av oss kan leva med smala dörrar, men lösa ledningar kan utgöra en kÀlla till problem vad det lider.
Bilens styrkor Àr den robusta bodelskonstruktionen, lÄnga fuktskadegarantin och rikliga utrustningsnivÄn. Det kan rÀcka lÄngt.
Fakta
- Modell Swift Toscane 774 EB
- Ursprungsland England
- Chassi Fiat+AL-KO
- Motor 2,3MJ 150 hk
- Vridmoment 350 Nm
- VÀxellÄda Manuell sexvÀxlad
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 305 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 774 x 238 x 276 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 104 liter
- GrÄvattentank 68 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 709 900 kr
- Swift Group
Utrustning testbil
ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhiss förarsida, AC motor, backkamera, Truma 6kw vÀrmare med elpatron, kyl med separat frys, spis med tre gasolbrÀnnare och en 230V elplatta, ugn med grill, mikrovÄgsugn, Turbovent taklucka, centrallÄs inkl bodel, markis, solpanel 100W, 230V vÀrmegolv
Vi gillar
- 10 Ärs fuktskadegaranti
- Solid âhelgjutenâ trĂ€fri bodel
- Fokus pÄ sÀkerhet
- UtrustningsnivĂ„n â backkamera och solcell som standard
- Solida dörrar med god kvalitetskÀnsla
- Snyggt integrerad markis
Â
Vi önskar
- Ramfönster – husvagnsfönster Ă€r inte vĂ€rdigt en bil i denna klass
- Mer omsorg kring smĂ„detaljer – som att fĂ€sta ledningar bĂ€ttre och placera lĂ€slamporna för bĂ€ttre funktion.
- Bredare dörrar â bodelsdörr och sovrumsdörr
- Frostvakt till vÀrmaren
- FrostsÀker tömning till grÄvattentanken
- Högre lastvikt