Kunde kostat mer!
Det Àr inte varje dag jag granskar en husbil med en prislapp pÄ dryga miljonen och upplever den som billig. Prislappen alltsÄ, inte utförandet.
Men det Àr kÀnslan jag fÄr efter att ha umgÄtts med Pilotes flaggskepp en dag.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
KÀrt barn har mÄnga namn. Den hÀr har tvÄ. Ett som anvÀnds i Frankrike och ett utanför landets grÀnser. I Sverige kallas den Pilote Premium, i hemlandet Le Voyageur, som Àr dess riktiga namn. Bilarna tillverkas i en egen fabrik och efter egen filosofi. LÄngt frÄn Pilotes volymproduktion.
Men att marknadsföra tvĂ„ varumĂ€rken Ă€r dyrt, dessutom Ă€r det ju bra om sĂ€ljaren kan uttala namnet pĂ„ det han sĂ€ljer. Det Ă€r inte helt lĂ€tt att sĂ€ga âLö vojajörâ.
Det hÀr innebÀr att bilen skiljer sig en hel del frÄn Pilotes vanliga sortiment. Det Àr tjockare vÀggar och tak, en annan frontmask, en helt annan design pÄ möblemanget och installationerna Àr rejÀlare. Det Àr dessutom en bil byggd av hantverkare, inte montörer. Ja, ni förstÄr, det hÀr Àr en exklusiv husbil. Konkurrenterna heter Frankia 790, Carthago Chic E-Line, Hymer B-Klass Premium Line, Niesmann+Bischoff Arto. Det finns sÀmre sÀllskap.
LÀttkörd
PÄ vÀgen upplevs bilen mindre Àn den Àr. Tacka den djupt nerdragna framrutan för det. Den ger god överblick och omedelbar kÀnsla för bilens placering pÄ vÀgen.
Men i korsningar, rondeller och utfarter fÄr man se sig för, bilens A-stolpar Àr nÀmligen grova och ger en rejÀl död vinkel som utan vidare döljer en bil. Backspeglarna av busstyp bidrar till den stora döda vinkeln. De Àr dock stabila under fÀrd och ger utmÀrkt överblick.
Med backkameran och de dugliga speglarna Àr det problemfritt att manövrera bilen i trÄng förarmiljö.
KraftkÀlla Àr sjÀlvklart Fiats trelitersmotor pÄ 177 hÀstkrafter och med 420Nm i vrid. I testbilen kopplad till automatlÄda. Kraften rÀcker, jag har inga problem att accelerera för sÀker pÄfart i den tÀta trafiken pÄ motorvÀgen.
Komforten Àr hög, jag sitter utmÀrkt i bekvÀma stolar med ratten i framför mig, inte i knÀt. Chassit svÀljer mjukt ojÀmnheterna i vÀgen. Bilens vikt ger lugna rörelser. Den lÄnga hjulbasen gör sitt till för en avslappnad körkÀnsla, bilen Àr kursstabil och tÄl rejÀlt med sidvind. HÀr Äker jag gÀrna lÄngt; en milslukare av rang.
Vid gaspÄdrag gör sig motorn pÄmind, annars Àr det mest vindbrus som letar sig in. FrÄn möblerna kommer det lite gnek frÄn taksÀngen, i övrigt inte ett ljud.
SjĂ€lvklart Ă€r det full insĂ€ttning pĂ„ sĂ„vĂ€l komfortkontot som sĂ€kerhetskontot ombord â AC, farthĂ„llare, GPS, elhiss, elspeglar, stereo, backkamera, ABS bromsar, antispinnsystem, antisladdsystem, hillholder.
Kvalitet vÀger
Bilens tyngd ger som sagt god Äkkomfort. Men tyngden Àr inte bara av godo. DÄ bilen stÄr pÄ ett tvÄaxlat chassi Àr maximala totalvikten 4 500 kilo. I grundutförande vÀger bilen in pÄ en tjÀnstevikt om 3 900 kilo vilket ger en lastvikt pÄ 600 dito. Utan extrautrustning. Ett skick som ingen bil levereras i.
Bilen har alltsĂ„ ingen jĂ€ttehög lastvikt, men tillrĂ€cklig för tvĂ„ disciplinerade personer. Vilket Ă€r gott nog dĂ„ bilen i allt vĂ€sentligt Ă€r en tvĂ„personersbil. Ăven om den har fyra sovplatser och fyra bĂ€ltade pilotstolar. Se det som en gĂ€stsĂ€ng och tvĂ„ gĂ€ststolar.
Planlösningen tillÄter inte garage, under sofforna i sittgruppen tar de hopfÀllbara pilotstolarna upp utrymmet. Campingmöblerna har sin plats i ett lÄgt genomgÄende stuvutrymme under badrummet. I dubbelgolvet fÄr en del packning plats. Det finns Àven ett invÀndigt utrymme i golvet som rymmer en drickaback eller liknande.
Garderobsutrymme Àr det gott om. En i full höjd vid badrummet som Àven kan agera linneskÄp, en ovanför den ena sÀngens fotÀnda och fyra byrÄlÄdor under sÀngarna. De voluminösa överskÄpen rymmer ocksÄ en hel del.
Det som sticker ut Àr badrummet, dÀr slÄs hyllmetersrekord av grunda kantförsedda hyllor bakom luckor.
TvÄ personer har inga problem att fÄ med sig det de vill ha. Men fyra⊠njae.
VĂ€lisolerad
Normalt Àr husbilsvÀggar och tak ca 30 millimeter tjocka. Tjockare blir det först pÄ tyngre chassin. Men hÀr Àr vÀggarna 40 millimeter tjocka varav 38 Àr isolering. Utsidan i glasfiber Àr lÀtt att reparera. Insidan i aluminium har reflekterande egenskaper och hjÀlper till att hÄlla vÀrmen pÄ insidan, en vanlig lösning i övre premiumklassen.
Taket Àr hela 55 millimeter tjockt, en rejÀl vintermössa.
VÀrmesystemet Àr vattenburet, svenska Alde, och kompletteras av en extra dieselvÀrmare för motorn. En vÀrmevÀxlare ser till att nyttja motorns vÀrme under fÀrd. I det uppvÀrmda dubbelgolvet har tankar, tömningsventiler och teknik sin plats i vÀrmen. Boosterpaket för extra effektiv uppvÀrmning Àr placerade under framstolarna, kan aktiveras vid behov av extra vÀrme lÀngst fram i bilen dÀr de stora glasytorna kyler och pedalstÀllen lÀcker kyla.
Det finns alltsÄ goda förutsÀttningar för bekvÀm och bekymmersfri vintercamping.
Testbilen saknar luftspalter utmed sÀngarna. Men det finns som tillval och kan dessutom kompletteras med booster flÀktar.
Bilen har Àven konvektorer i instrumentpanelens framkant, tycker man att man vill ha mer skjuts frÄn dem kan de kompletteras med flÀktar.
Jag tycker
Det stabila bygget imponerar, kvalitetskÀnslan Àr mycket hög i det mesta. NÄgra detaljlösningar kÀnns mindre lyckade, men drar inte ner helhetsintrycket av ett bygge i toppklass med mÄnga praktiska lösningar.
Materialen Àr vÀl valda och alla beslag har en solid kÀnsla. Installationerna Àr överskÄdliga, alla servicepunkter lÀtt Ätkomliga.
Det Àr inte samma iögonfallande design ombord som i mÄnga andra bilar i prisklassen. HÀr Àr det en mer diskret lyx. Tidlös? Jag finner det rogivande och trivs mycket bra ombord.
Det finns potential för förbÀttringar, sÄ Àr det alltid. FrÀmst skulle jag önska en gedignare lösning av vÀggen bakom ryggdynorna i sofforna, den tunna fanéren bÄgnar betÀnkligt nÀr man tar bort dynan för att fÀlla upp passagerarstolen, som har sin plats i utrymmet under soffan.
Taket ovanför den frÀmre sÀngen Àr vÀldigt plastigt, kÀnns inte i nivÄ med övriga bilen.
Jag tycker att en bil med lÄngbÀddar bör ha en luftspalt utmed vÀggen dÀr varm luft kan stiga och hindra kallras frÄn fönstret.
Bilen kostar en hygglig slant. Men mindre Àn konkurrenterna utan att kvaliteten blivit lidande. En prisvÀrd husbil som kunde kostat betydligt mer utan att nÄgon ansett den för dyr.
Fakta
- Modell Pilote Premium Class LV 782 JF
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat+AL-KO
- Motor 3,0MJ 177 hk
- Vridmoment 420 Nm
- VÀxellÄda Automat (robotvÀxlad manuell)
- Totalvikt 4 500 kg
- Max last 600 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 785 x 239 x 295 centimeter
- BrÀnsletank 120 liter (90 liter standard)
- Vattentank 200 liter
- GrÄvattentank 120 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 1 179 000 kr
- Pris som testad: 1 350 000 kr
- www.levoyageur-husbil.se
- Vi lÄnade bilen av Skoklosters Husbilar i BÄlsta
Vi gillar
- Gedigen kvalitetskÀnsla
- RejÀla och överskÄdliga servicepunkter
- Djupt nerdragen framruta
- Sittgruppen
- Badrummet
- VÀlplanerat kök
- Takkonstruktionen
- Golv utan nivÄskillnader
- Bred bodelsdörr
- Prislappen
- USB laddaruttag vid varje huvudÀnda
Â
Vi önskar
- Luftspalter utmed lÄngbÀddarna
- KlÀtt tak i frÀmre sÀngen
- Smalare A-stolpe
- Â
Utrustning testbil
ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhiss förarsida, AC motor, DVD, GPS, backkamera, dragkrok, eljalusi framruta, Alde vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, Webasto dieselvÀrmare, kyl med separat frys, ugn, Turbovent taklucka, gasolomkopplare