Meny

.

LED halvljus till äldre husbil

Att förbättra bilens mörkerseende med extraljus är vanligt. Men då är det bara när man använder helljuset man har nytta av dem. Ofta gör trafiken att man inte kan använda helljuset. Jag, och många med mig, skulle önska bättre halvljus i våra äldre husbilar. Nu kan denna önskan äntligen uppfyllas. Blev upplyst (sorry, kunde inte låta bli) om detta av Leif på Torvalla LCV i somras. Han visade migOsrams Nightbreaker LED-lampor. Som passar i originallampans fattning. Jag nappade direkt och har använt dem en tid nu. Det har dock inte varit så mörkt att vi kunnat ta några bra mörkerbilder. Jag har å andra sidan hunnit få den erfarenheten att ingen blinkar åt mig, dvs jag bländar inte mötande.

 

Av Stig Forsberg

 

Får man byta från halogen till LED?

Ja under förutsättning att ett antal villkor är uppfyllda. Så här beskrivs det på Transportstyrelsens hemsida med byråkratspråk:

”Alla strålkastare, lyktor och dess ljuskällor ska vara EU-typgodkända (e/E-märkta). Avsedda att vara en viss typ av föreskriven fordonsbelysning.

Utöver det kan det vid byte mellan halogen/xenon/LED främst i strålkastare göras bedömning av polis och vid kontrollbesiktning.

Att ljuskällan, må vara godkänd i sig, men att bytet innebär att fordonet ändras, ny registreringsbesiktning kan därför föreläggas.

Intyg från fordonstillverkaren för att besiktningsföretaget ska bedöma fordonet som godkänt.”

Tilläggas här kan att LED-halvljuslamporna blev godkända utan någon som helst kommentar när jag besiktigade bilen i början av november. Uppenbart har informationen nått även besiktningsföretagen. Inget krånglade med intyg eller hot om ny registreringsbesiktning. Bra eftersom det faktiskt är en klar förbättring vid mörkerkörning, dvs säkerhetsfrämjande.

Det gamla klena och gula ljuset på höger sida
Ljusstarkt och vitt ljus på vänster sida

Enkla att montera? Nja!

Lamporna passar direkt i lampans reflektor och kablaget passar. Det finns en komplikation som består i att bakom lampan sitter en fläkt som kyler den. Det får till resultat att skyddskåpan inte passar. Den hindrar att damm och skräp kan komma in i reflektorn och förstöra den. Jag fick därför förlänga den med hjälp av en gammal sprayburk. Jag sågade av två korta rör som jag förlängde kåpan med. Möjligt att det inte behövdes för fläkten drar ut luften ur reflektorn. Jag tog dock inte risken och ännu är reflektorn hel och ren.

Jag fick skära upp skydden lite för att få igenom kontakterna, två små snitt där kablarna går igenom. Det skapade inga problem för gummiskyddet slöt sig snällt tillbaka när kablarna var på plats. Limmade fast rören med svart silikon och monterade skydden.

Gummihättan som hindrar damm att komma in i reflektorn fick två små snitt för att kablarna skulle gå igenom

Nöjd med resultatet? Absolut!

Ingen justering av ljusinställningen behövdes och det hade jag inte heller väntat mig. Halvljuset på vägen blev över förväntan. Jag har sedan många år en extra helljusramp monterad, även den LED. När man bländar av blir det nästan för mörkt med originalhalvljuset. Nu är det mycket bättre, bra balans mellan hel och halvljus skulle man kunna säga.

Två st Osram Nigth Breaker LED kostar ca 1.400:- kronor

Mer information om lamporna och om din bil är godkänd av Osram. Klicka här.

Vid monteringen tog jag denna bild för att tydliggöra skillnaden. Stor skillnad på ljustemperatur för höger och vänster sida på halvljuset
Förstärkt helljus har många , men halvljuset är viktigare

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift