Meny

.

Low tech = Smart tech?

NÀr jag för en tid sedan spenderade nÄgra dagar campandes med Chris Bienert, utvecklingsansvarig för Winnebagos plÄtisar, hade han en prototyp med pÄ resan. Den hade flera lösningar som jag gillade. NÄgra var dÄ hemliga sÄ jag fick lova att hÄlla tand för tunga, men nu Àr modellen visad för allmÀnheten sÄ jag kan visa er.

 

Av Stefan Janeld

 

I dagens husbilar Àr det ett frosseri i teknik. Man kan programmera belysningen, fjÀrrstyra vÀrmaren, hissa teven elektriskt, sÀngen likasÄ, i vissa bilar Àven kaffemaskinen. Gasolflaskorna skiftas automatiskt. Menyerna i kontrollpanelerna Àr i det nÀrmaste oÀndliga.

Betyder detta att bilarna blivit enklare att leva med?

Ni som luslÀser Alltomhusbilen vet att jag ifrÄgasatt denna tekniska ekvilibrism flera gÄnger. SÄ mitt personliga svar Àr ett rungande nej. Och jag vet att jag inte Àr ensam. MÄnga jag möter pÄ mÀssor eller kommer i kontakt med via Husbilsskolan.se vittnar om att de har problem med tekniken ombord. Bara att navigera i de smarta kontrollpanelernas menyer Àr en utmaning för mÄnga.

Vi var ett omaka par plÄtisar. Jag i en helelektrisk bil (den blÄ) full av senaste teknologin och Chris i Winnebagos enklaste modell.

Praktiska test avslöjar dÄliga lösningar

Med tanke pĂ„ detta var det vĂ€ldigt uppfriskande att lyssna pĂ„ Chris’ resonemang. Han Ă€r ofta ute och campar i de bilar han och hans team utvecklar. Även de i hans team uppmuntras att ta ut prototyper och spendera nĂ„gra dagar i dem. GĂ€rna med hela familjen sĂ„ man fĂ„r fler perspektiv.

Detta praktiska tillvÀgagÄngssÀtt har gjort att mycket Àndrats i bilarna de senaste Ären. Kort sagt har de blivit mer analoga och mer anvÀndarvÀnliga.

Eftersom Chris och hans kollegor gÀrna fricampar Àr det viktigt att sakerna ombord Àr anpassade för detta. De ska vara energisnÄla, lÀtta att laga om de trilskas och gÀrna ha ett intuitivt handhavande.

 

TvÄ frÄgor stÀlls alltid

Innan en ny produkt eller lösning anvÀnds i bilarna stÀller han följande frÄgor till sig sjÀlv och sitt team:

  • -Är det en förbĂ€ttring?
  • Med det menas om den tillför nĂ„gon ny funktion som efterfrĂ„gats eller om den förenklar en befintlig funktion.
  • -Är den prisvĂ€rd?
  • Alla förbĂ€ttringar och förĂ€ndringar mĂ„ste stĂ€llas i relation till kostnaden. Ibland Ă€r en mekanisk lösning dyrare Ă€n en elektronisk. DĂ„ mĂ„ste man motivera denna extra kostnad med anvĂ€ndarvĂ€nlighet eller livslĂ€ngd.

 

Det Ă€r inte bara nya produkter och lösningar som synats med dessa tvĂ„ frĂ„gestĂ€llningar. Även befintliga lösningar, vedertagna sedan flera Ă„r, har synats. Och en del har bytts ut. Helt enkelt för att det finns bĂ€ttre, lĂ€s enklare, lösningar. Kanske inte produktionsmĂ€ssigt bĂ€ttre, men anvĂ€ndarvĂ€nligare för köparen.

 

”Pretty ain’t no reason”

I vĂ„ra samtal, ofta runt en lĂ€gereld och med god tillgĂ„ng pĂ„ öl, myntade vi ett uttryck som sammanfattar resonemanget: ”Pretty ain’t no reason”. Direkt översatt blir det: ”Snyggt Ă€r ingen anledning”.

För sÄ Àr det. Det finns vÀldigt snygga lösningar pÄ mÄnga funktioner, men att en lösning ser bra ut, kÀnns lyxig eller Àr vÀldesignad Àr aldrig det enda skÀlet att anvÀnda den. Den mÄste ha en praktisk fördel.

 

Enklare och effektivare mörklÀggning

Ett tydligt exempel pÄ detta Àr mörklÀggningen av bodelen. Vi Àr vana vid bodelsfönster med integrerad mörklÀggning och myggnÀt. Men de tappar ofta sin funktion med Ären eller ser trötta ut. De i papparsplissé blir skrynkliga, de med rullgardin tappar spÀnsten.

HÀr har Winnebago valt en lösning med tyg och dragkedja istÀllet. Inte lika elegant. Men funktionen Àr bÀttre och det enda som kan gÄ sönder Àr dragkedjan. Kunderna har pÄ mÀssor ibland varit kritiska, sÀljkÄren var skeptisk. Men nu, efter att lösningen anvÀnts praktiskt har den hyllats och blivit ett försÀljningsargument. SÀrskilt de kvinnor som lever vanlife har hyllat lösningen eftersom den insynsskyddar effektivare Àn pappersplisséerna dÀr det ofta finns glipor.

Insynsskydd i quiltat tyg med dragkedja. Enklare blir det knappast.
MyggnÀtet Àr ocksÄ försett med dragkedja.
Nu kommer man Ät att öppna fönstret

Analog vattentankmÀtare

Det finns mĂ„nga sĂ€tt att mĂ€ta och visa nivĂ„n i en vattentank. Ultraljud, flottör, resistans. Alla fungerar och kan kopplas till ett instrument som visar nivĂ„n. Men alla givare har en begrĂ€nsad livslĂ€ngd, kablarna mellan givare och instrument/display kan fallera. Även instrumentet/displayen kan gĂ„ sönder.

I lilla instegsplÄtisen Winnebago Solis Pocket har man valt en helt analog lösning utan rörliga delar. Ett bakbelyst nivÄglas dÀr man rent fysiskt ser vattennivÄn i tanken. Busenkelt. Och i just denna modell Àr vattentanken placerad i kökskommoden sÄ man behöver bara kasta en blick mot köket för att veta hur mycket vatten man har. En lösning som anvÀnts i hundra Är men av nÄgon anledning fallit i glömska.

Det var svÄrt för kameran att inte blÀndas av ljuset frÄn nivÄglaset i den mörka husbilen. Men ni förstÄr tanken. (tanken... hahaha)

Gasolvagga

En sak vi pĂ„ Alltomhusbilen tjatar om ofta Ă€r de oergonomiska gasolutrymmena. De Ă€r ofta trĂ„nga sĂ„ man har svĂ„rt att ansluta flaskorna. Trösklar i utrymmena försvĂ„rar nĂ€r man ska lyfta in eller ut flaskorna. Vi brukar förorda slĂ€de som en bra lösning. Men tillverkarna hĂ€vdar att slĂ€dar trilskas för ofta. Kanske det, jag har ingen statistik att luta mig mot för att sĂ€ga att de har fel. Även om jag tror att det bara Ă€r en dĂ„lig ursĂ€kt.

Chris och hans team har tagit fram en annan lösning som underlÀttar flaskbytet. En vagga. Man lÀgger flaskan i vaggan och vinklar sedan in den i gasolutrymmet. NÀr man ska koppla in flaskan kan man vinkla den lite sÄ flaskans ventil kommer ut ur utrymmet. LÀttjobbat.

LĂ€gg flaskan i vaggan
Vinkla upp och koppla in
Lyft upp vaggan. Flaskan Àr rejÀlt förankrad i vaggan

Spara vatten

En sak Winnebagos kunder klagade pÄ var slöseriet med vatten nÀr man skulle anvÀnda varmvattnet. Man fick spola en stund innan varmvattnet kom till kranen. Det inte bara slösar vÀrdefullt fÀrskvatten, det fyller spillvattentanken. Winnebago löste detta med en produkt kallad ECO-Hot. Den leder vattnet som stÄr i varmvattenslangen ner i fÀrskvattentanken. Efter ca 10 sekunder stÀnger man av den och dÄ Àr slangen fylld med varmvatten. Inget spill, ingen onödig fyllning av spillvattentanken.

Vrid det lilla vredet till vÀnster i 10 sekunder. Pumpen startar och det kalla vattnet i slangarna leds ner i fÀrskvattentanken. Efter ca 10 sekunder (ofta kortare tid) vrider du tillbaka vredet och du fÄr varmt vatten ur kranen.

Tygluckor

Att anvÀnda nÀtfickor lite varstans i husbilar Àr fullt accepterat. Men tygluckor istÀllet för trÀluckor ser man inte ofta. Det Àr mest pÄ Àventyrshusbilar som det anvÀnds. Av goda skÀl. De gÄr inte sönder, de Àr lÀtta, de Àr enkla att ersÀtta, enkla att laga.

Winnebago har tagit fasta pÄ dessa fördelar och anvÀnder allt mer tygluckor. Som hÀr i den minst sagt exklusiva plÄtisen eRV2 dÀr tygluckor anvÀnds i garaget. Lösningen ger faktiskt en ökad kÀnsla av kompetens. Att bilen Àr byggd för tuffa tag.

Gummiband och ett quiltat tygstycke, svÄrare Àr det inte att göra en lucka.

Porta Potti istÀllet för kassettoa

En lösning som jag sjÀlv rynkade pÄ nÀsan Ät var att det stÄr en porta potti i badrummen pÄ Winnebagos plÄtisar. Det kÀndes lite vÀl spartanskt och inte sÄ lite 80-tal.

Men efter att ha levt med lösningen accepterade jag den. Faktiskt föredrar jag den till viss del. SÀrskilt i plÄtisar dÀr badrummet Àr placerat bak. Det Àr vÀldigt enkelt att lyfta ur den. Man slipper ett hÄl i karossen. Och det Àr inte alltid man behöver en toalett i bilen, dÄ kan man lÀmna den hemma och vinna utrymme.

Den krÀver dessutom inget som helst underhÄll och vintertid kan man ta in den och helt slippa risken att den fryser sönder.

Jag trodde aldrig jag skulle sitta pĂ„ en Porta Potti igen. Än mindre att jag skulle tycka det var en bra lösning.

Billiga lösningarna lockar kunder

Winnebago var lite försiktiga med att införa dessa lösningar i de högre modellserierna. Men kunderna till de mer exklusiva modellerna efterfrÄgade lösningarna efter att ha sett dem i de billigare modellerna. Idag Àr de flesta standard i Winnebagos plÄtisar. Dock inte vattenmÀtaren och gasolvaggan, de Àr helt nya och man fÄr se hur kunderna tar emot dem.

Detta fokus pÄ funktion före form Àr en stor del i Winnebagos framgÄng med sina plÄtisar. De har pÄ tio Är gÄtt frÄn att vara en marginell spelare inom plÄtissegmentet till att vara marknadsledare.

Vad tycker du om dessa enkla lösningar?

Maila oss gÀrna din Äsikt. Kanske du har egna exempel pÄ hur man kan förenkla husbilslivet. Med enkla eller mer avancerade lösningar.

Detta Àr Winnebago Solis Pocket 36B

Jag tog inga interiörbilder i Solis Pocket under resan. Helt enkelt för att det var vÀldigt mycket prototyp och inget Winnebago vill ska visas.

För er nyfikna Àr hÀr en planskiss och en bild frÄn Winnebago pÄ den fÀrdiga bilen. Den Àr baserad pÄ en 540 cm Ram Promaster (Fiat Ducato). Jag körde den en kort strÀcka och skulle kunna tÀnka mig att byta namn pÄ modellen till Solis Rocket, för i denna lilla och lÀtta plÄtis Àr det en V6 pÄ 3,6 liter och 280 hk kopplad till en rapp automatlÄda.

Prislappen börjar pÄ 140 000 USD. PlÄtisar har en betydligt högre prislapp i USA Àn i Europa.

Chris Bienert

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift